user icon
user icon

Max Verstappen is blij: "Vandaag veel beter gevoel, gaat de goede kant op"

  • Gepubliceerd op 10 jul 2020 17:58
  • comments 55
  • Door: Rob Veenstra

Vandaag begon het tweede Grand Prix-weekend van het seizoen. Op hetzelfde circuit als vorige week, de Red Bull Ring in Spielberg, vindt de Grand Prix van Stiermarken plaats, in Oostenrijk. Tijdens de eerste vrije training was Sergio Perez het snelst en Max Verstappen tweede. Tijdens de tweede training precies omgedraaid, waardoor de Nederlander de dag als snelste afsloot.

Vorige week niet blij

Na afloop stond Max Verstappen Sky Italië te woord en vroegen hem hoe het gevoel vandaag was ten opzichte van vorige week. Was het gevoel beter? Verstappen zei hierover: "Ja absoluut, dat gevoel is veel beter dan vorige week. We hebben vandaag iets meer over de auto geleerd."

"Vorige week waren we niet echt blij maar dit weekend hebben we dingen geleerd over de auto. We zijn daar een stuk vrolijker door en het gaat de goede kant op. We zullen zien of ik hierdoor zondag een kans heb om te winnen maar het ziet er in ieder geval positief uit."

Max Verstappen op pole position

De uitslag van de tweede vrije training kan cruciaal zijn voor alle coureurs. Morgen wordt hevige regenval verwacht en zal de kwalificatie mogelijk uitgesteld worden naar zondagochtend. Als ook zondagochtend geen kwalificatie gereden kan worden is de uitslag van de tweede training, de startopstelling voor de race.

Reacties (55)

Login om te reageren
  • Gelukkig maar!
    Als je de verkeerde kant op gaat rij je tegen het verkeer in 😅

    • + 1
    • 10 jul 2020 - 18:11
    • Had wel leuk geweest als ze de baan hadden omgedraaid zondag. Lekker met 340 de heuvel af. Maar dat krijg je het geouwehoer over veiligheid en bandenstapels weer. In Monaco, Baku en Singapore is dat anders nooit een probleem geweest.

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 19:07
    • Geouwehoer? Als je met 340 op een bocht af gaat en je hebt geen uitloop dan lijkt me dat nou niet bepaald verantwoord of wel? Monaco, Bakoe en Singapore kunnen ze ook niet even andersom rijden.

      • + 1
      • 10 jul 2020 - 19:44
    • Ja er is daar wel te weinig ruimte inderdaad, daar moet ik je gelijk in geven. Tribune staat er te kort op. Het bos wat daar achter ligt heet trouwens "Russian Rocket". Misschien was ik niet de eerste met dit idee.

      • + 0
      • 11 jul 2020 - 06:18
  • winti

    Posts: 1.228

    Wat zou er nou beter zijn? Wat hebben ze geleerd? Afstelling? Hij is nog niet sneller dan vorige week...

    • + 0
    • 10 jul 2020 - 18:12
    • Ik denk de balans, ze hadden het na het weekend continu over dat de balans moest verbeteren...

      • + 2
      • 10 jul 2020 - 18:13
    • Nou, je kan je voorstellen misschien dat zo'n auto een bijzonder complex ding is met vele afstel mogelijkheden? Zo'n ding doorgrond je niet zomaar even in het allereerste race weekend waarin dat ding ingezet wordt. Elke sessie leert men meer over de auto.

      En v.w.b. dat ie nog niet sneller is dan vorige week: Elke dag is anders. Andere weersomstandigheden. Baan is anders. 1001 variabelen welke van invloed zijn op de tijden. Plus, ga er maar niet vanuit dat iedere sessie het uiterste er uit geperst wordt

      • + 1
      • 10 jul 2020 - 18:23
    • Ook niet vergeten dat hij normaal gesproken regelmatig in Milton Keynes in de simulator zat maar dat nu niet mogelijk was vanwege de corona maatregelen. Het afstellen moet dus nog meer ter plekke op het circuit gebeuren.

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 18:35
    • Hij reed ze veel makkelijker, Max is altijd gelijk snel maar nu ging hij niet eens de volle 100% enige aandachtspuntje is die laatste bocht. die neemt hij soms te ruim. Of kan ook aan de afstelling liggen.

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 18:49
    • Snork

      Posts: 7.674

      Op een andere site werd het goes uitgelegd. Max was vorige week 0.3 sec langzamer dan Mercedes in bicht 7 t/m 9. Snelle bochten waar de downforce erg belangrijk is. Er leek sprake van een niet optimale samenhang tussen voorvleugel en bodem, waardoor laminaire onderstroming losliet bij hoge snelheid. Dan verlies je dus downforce wat merkbaar is in de snelle bochten. RBR was vorige week aan het testen met verschillende frontsecties, wat ook in training het verschil verklaarde tussen Max en Albon.
      De auto is qua mechanische grip wederom goed. Lage snelheid bochten waren vorige week al beter dan Mercedes.
      Lijkt erop dat de RB16 de aerodynamische issues niet meer heeft. Max klaagt niet meer over de balans. We gaan het zien.

      • + 6
      • 10 jul 2020 - 19:08
    • snailer

      Posts: 3.371

      Warmer weer gok ik. Op de onboards was veel minder onderstuur te zien dan vorige week.

      Maar het is of de temperatuur, of ze hebben iets gevonde met afstellen.

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 19:37
    • Snork

      Posts: 7.674

      Niet zo zeer afstellen. Meer samenhang gevonden tussen voorvleugel en bodem.

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 19:47
    • JV

      Posts: 1.760

      @ Snork toch weer die correlatie

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 20:37
    • njah hij was nagenoeg even snel in VT2 als vorige week in kwalificatie....je zou er toch vanuit moeten gaan dat ze zelfs met de dreiging van regen nog niet voluit zijn gegaan....daarbij waar vooral de longruns nog beter dan vorige week..

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 20:59
    • Snork

      Posts: 7.674

      JV, correlatie heeft te maken met overeenkomst tussen wat de windtunneltest zegt, met een verschaald model, en wat de werkelijkheid laat zien. Wellicht dat er hier inderdaad een issue speelde. Door de aanpssingen die ze gedaan hebben kan de RB16 nu met minder contactdruk rijden waardoor de RB16 snelste sectortijden laat zien in sector 1 en 2, met behoud van balans en sector 3. Daar laat de RB16 nog wel steeds een beetje tijd liggen. Tevens heeft Honda de motor iets minder conservatief staan. Alles bij elkaar levert dit winst op. Maar Mercedes zit ook niet stil, maar ze houden zich wel stil.

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 22:19
    • winti

      Posts: 1.228

      Duidelijk @snork. Dat ze nog geen snellere tijden hebben genoteerd zal dan aan de omstandigheden en de ongebruikte party mode liggen. Het is wel mysterieus wat er met Hamilton aan de hand is.

      • + 0
      • 11 jul 2020 - 00:32
  • Dale U

    Posts: 918

    Een hoop geleerd over de auto, dat Honda maar iets meer de engine opendraaid en nu nog heel blijven. Mocht het een winst opleveren, dan is alles weer mogelijk, Bottas zakt wel weer weg gedurende het seizoen.

    • + 0
    • 10 jul 2020 - 18:14
    • Dat denk ik ook, Bottas rijdt nog altijd op zijn favoriete circuit. In Hongarije bakt hij er weer niks van. Die zakt over 5-6 races weg

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 18:26
  • Lefkol

    Posts: 715

    Gelukkig een positieve ontwikkeling. Wie weet heeft Max een reële kans as zondag

    • + 0
    • 10 jul 2020 - 18:15
    • Mette

      Posts: 336

      Hij had vorige week ook al een goede kans. Als de auto het niet begeven had dan had hij gewoon gewonnen.

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 21:57
  • Rimmer

    Posts: 7.569

    Toto zei al dat behalve RBR en RP iedereen eigenlijk langzamer was en dat het er daarom op lijkt dat deze twee teams echt wat gevonden hebben. Ik heb daar zo wat twijfels bij want het was duidelijk dat niemand in Q3 stand reed.
    In ieder geval is het positief dat Max de auto beter bestuurbaar vindt. Zeker met het oog op een natte kwalificatie.

    • + 1
    • 10 jul 2020 - 18:16
    • Kwalificatie interesseert me niet veel op deze baan, Eerste 3 is goed. Dit is een baan waarop je de juiste raceafstelling moet hebben, Rara wie dat als de beste kan? ;)

      • + 1
      • 10 jul 2020 - 18:57
    • Joeppp

      Posts: 2.929

      Het is natuurlijk ook allemaal een beetje geleuter voor de buhne. Vorige week zei hij na fp1&2 dat alles perfect gegaan was en dat ze gewoon hun programma hadden afgedraaid en dat er geen problemen waren. Nu staat hij op p1 en dan hebben ze blijkbaar iets gevonden of is het gewoon een ander programma wat ze vandaag draaiden. Het zegt allemaal niet zoveel maar het is wel lekker voor de motivatie om op P1 te staan.

      • + 1
      • 10 jul 2020 - 19:16
    • @ ROYALERE Bottas ?

      • + 1
      • 10 jul 2020 - 19:26
    • snailer

      Posts: 3.371

      ROYALERE, vorige week werd er met gelikwaardige banden amper ingehaald. Positie op de baan is dus wel belangrijk in deze. Vorig jaar was Max met nieuwere banden bezig. En hij had toen een mega goed auto voor hoge snalheidsbochten. Dat leverde hem goede exit, inhaalkansen.

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 19:43
    • Snork

      Posts: 7.674

      Deze baan biedt genoeg inhaalkansen. Lange stuk op DRS naar bocht 3 met stip bovenaan.

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 19:52
    • gelikwaardige
      Die gaat bij m’n memo

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 22:25
    • Ik kan wel een paar gelikwaardige dingen bedenken.

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 22:54
  • Leo

    Posts: 136

    Nog nooit meegemaakt dat door het weer een kwalificatie niet doorgaat. Waar slaat dat op?

    • + 1
    • 10 jul 2020 - 18:17
    • jarka

      Posts: 1.224

      veel wint en onweer verwacht dus duidelijk dat kwalificatie en eventueel vrije trining 3 morgen niet mogelijk is

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 18:24
    • Lol, in japan nog niet zo lang geleden werd de quali op zaterdag gecancelled en op zondag ochtend vlak voor de race verreden.

      Het gebeurd niet vaak, maar het regelement zegt dus gewoon dat ALS de quali niet verreden kan worden en VT3 ook niet, dan is de uitslag van VT2 de startopstelling. Gezien de weersvoorspellingen dit weekend is dat scenario niet ondenkbaar.

      Dáár slaat dat op

      • + 2
      • 10 jul 2020 - 18:26
    • Volgens mij is het een paar jaar geleden een keer voorgekomen. Sowieso kwalificeren op zondagochtend is 2-3 jaar geleden gebeurd, was dat niet Amerika?!

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 18:26
    • Astfgl

      Posts: 140

      Vorig jaar nog in Japan, moest de kwalificatie naar de zondagochtend verplaatst worden omdat het weer op zaterdag te slecht was. Nou zal dat waarschijnlijk dit weekend ook op die manier gebeuren, maar mocht het weer op zondag ook tegenvallen, dan is plan C om de uitslag van VT2 te gebruiken.

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 18:28
    • stimp

      Posts: 12

      Als de helikopter niet kan vliegen wordt er niet gereden. Het gaat denk ik niet eens zozeer om de omstandigheden op de baan, maar die daarbuiten. Nat weer verhoogd risico op ongevallen. Als het weer de hulpverlening tegenwerkt wordt er niet gereden.

      • + 3
      • 10 jul 2020 - 18:46
    • flyineddy

      Posts: 226

      In de Verenigde Staten in 2015 werd Q3 geannuleerd vanwege veel regen en aquaplaning in Q2. Daardoor bepaalde Q2 de startopstelling voor de race.

      Eddy.

      • + 1
      • 10 jul 2020 - 18:56
    • "veel wint en onweer" ik denk dat er maar één wint hoor en kan wel voor onweer zorgen ;)

      • + 5
      • 10 jul 2020 - 18:56
    • Een regen kwalificatie levert altijd spektakel op en aparte uitslagen........maar nee F1 moet het weer saai maken.

      • + 1
      • 10 jul 2020 - 19:07
    • Het verhaal is dat als de helikopter niet kan vliegen ivm (te) slecht weer dat dan de Quali niet door gaat.

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 19:49
    • sorry zag niet dat het al geplaatst was door Stimp

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 19:50
    • stimp

      Posts: 12

      Qua mening zitten we in hetzelfde bschuitje in deze

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 22:51
  • jarka

    Posts: 1.224

    hier bij nimo is het niet duur heb ik ook voor routes a4d

    • + 0
    • 10 jul 2020 - 18:22
    • En de routes a1 t/m a3d, wat kosten die?

      • + 1
      • 10 jul 2020 - 18:26
    • En waar zit die nimo toko? Ik ben nog op zoek naar route b6e

      • + 1
      • 10 jul 2020 - 18:37
    • Geslaagde vrijmibo?

      • + 1
      • 10 jul 2020 - 18:38
    • Hier wel in ieder geval. Thuiswerken bevalt uitstekend! 's ochtends opstarten met irish coffee, en smiddags aan het bier 🍻

      • + 3
      • 10 jul 2020 - 18:40
    • Vandaar al je vrolijke reacties hier 😉

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 18:54
    • Ik ben nog op zoek naar een remote controlled 22 tons heftruck om lekker vanaf huis mee te werken 🍺

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 19:06
    • AliExpress heeft alles

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 19:20
    • Sssst 🤪🍻😉

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 19:26
    • Snork

      Posts: 7.674

      Heb ik iets gemist, of is iedereen in dit draadje van de wap af?

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 19:54
  • LOL,,, Max blij , vorige week niet blij ... Dat is pas een samenvatting...

    • + 0
    • 10 jul 2020 - 19:46
    • Als hij Zondagmiddag na de race maar blij is, dan mag hij wmb vandaag en morgen zo pissed off zijn als hij wil.

      • + 1
      • 10 jul 2020 - 19:51
  • Ziet er beter uit, blij voor MAX, is alles nu rozegeur en manenschijn, nee nog niet, MAX had vermogens verlies bij opschakelen van 5 naar 6, dat moet niet zondag gebeuren dit! Albon in de rondte en MAX nu niet, dus probleem hopelijk bij MAX verholpen. Zou er nu nog meer vermogen in zitten indien kwali op zondag doorgaat?

    • + 1
    • 10 jul 2020 - 21:10
    • CTRA

      Posts: 3.496

      Probleem is opgelost.
      Monteur had een verkeerde setting gedaan of zoiets.
      Was binnen 5 minuten verholpen.

      • + 0
      • 10 jul 2020 - 22:38
    • Deadhead69

      Posts: 53

      Albon is vandaag twee keer gespind. Het lijkt erop dat hij de druk behoorlijk begint te voelen en daardoor de auto aan het overdriven is net als Gasly vorig jaar.

      • + 0
      • 11 jul 2020 - 00:20

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
Bekijk volledige kalender
show sidebar