user icon
user icon

Video: Gilles Villeneuve en Didier Pironi strijden om de overwinning 1982

  • Gepubliceerd op 26 apr 2020 08:19
  • comments 17
  • Door: Brick van Boxtel

Reacties (17)

Login om te reageren
  • amx151

    Posts: 195

    Die wedstrijd heeft Gilles de kop gekost .
    Zonder dit gedrag van Pironi had dat ongeluk in Zolder nooit plaatsgevonden.
    RIP Gilles.

    • + 0
    • 26 apr 2020 - 09:24
    • JV fan

      Posts: 1.953

      Gilles dacht dat er team orders waren , maar waren er niet alleen "slow" Gilles dacht nooit dat Didier hem in zou halen, ja misschien voor de show.. om vervolgens achter Gilles te finishen... bij Ferrari hebben ze het achteraf verkeerd aangepakt denk ik , het team trok toch meer naar Pironi, en Enzo ? Volgens mij was de relatie tussen hem en Gilles wat bekoeld.. (Gilles probeerde eind 1981 samen met wat Contacten een eigen team op te zetten, wat niks is geworden volgens mij niet helemaal in dank afgenomen

      • + 0
      • 26 apr 2020 - 11:57
    • @jv
      Hier een stukje uit het boek “enzo Ferrari mijn leven”

      blz 315: “nou voor die zorgzaamheid hoefden we bij Villeneuve niet bang te zijn. Hij draaide elk mechanisch voertuig de duimschroeven aan om alle mogelijkheden voor 101 procent te benutten. Misschien dat mijn vader het daarom altijd voor hem opnam en een bijzondere band mrt hem opbouwde. Wat Gilles geluk was. Ook omdat in het begin helemaal niet goed ging. Zijn uitspattingen joegen iedereen in maranello de stuipen op het lijf.”

      Hieruit kan je dus halen dat Enzo hem wilde. Helemaal als je de zin leest op blz 316 “ zei mijn vader iets wat volgens mii precies zijn gevoel weergeeft, namelijk dat Villeneuve hem aan Nuvolari deed denken.”

      Dat is een groot compliment. Enzo had het beste met hem voor.

      • + 2
      • 26 apr 2020 - 14:02
    • Joeppp

      Posts: 2.944

      Heb het boek niet gelezen. Is het de moeite waard om te bestellen?

      • + 0
      • 26 apr 2020 - 19:23
    • @joep

      Ik vond van wel. Het laat een kant van enzo zien.

      Het is niet zo geschreven als het boek van Kimi raikonnen. Maar ik vond het interssant, net als het boek van Damon Hill

      • + 0
      • 26 apr 2020 - 20:25
    • Sorry, maar Gilles heeft Gilles de kop gekost. Zelfs al klopt het verhaal dat hij absoluut nog een snellere tijd dan Pironi wou neerzetten door hun persoonlijke vete, dan is het nog Villeneuve die achterop een andere wagen is geknald. Pironi heeft hem daar niet op geduwd ofzo. Bovendien stond Villeneuve al langer bekend als een rijder die soms belachelijk veel risico's nam.

      Overigens is dat hele Pironi-verhaal nooit bevestigd. Er zijn ook monteurs die beweren dat Villeneuve zelfs helemaal geen tijd meer ging neerzetten.
      "Gerald Donaldson quotes Ferrari race engineer Mauro Forghieri as saying that the Canadian, although pressing on in his usual fashion, was returning to the pits when the accident occurred."

      Dus om dit volledig op Pironi te steken is onrespectvol en ook gewoon onwaar.

      • + 0
      • 26 apr 2020 - 20:53
    • @amx, las je commentaar en vind 't een beetje naar verhaal om het op Pironi te schuiven. Villeneuve was DE definitie van roekeloos. Zoek maar eens wat verhalen over 'm op. Die haalde zelfs halsbrekende capriolen uit in een auto met z'n kinderen aan boord.
      Daar had ie Pironi niet voor nodig.

      • + 1
      • 27 apr 2020 - 13:50
  • Er zijn nog altijd flinke debatten over te voeren. Villeneuve-fans vinden dat Gilles werd gepiepeld door Pironi en/of Ferrari, Pironi-fans vinden dat Gilles een fout maakte en dat er behalve de afspraak met Renault om de eerste helft van de race een show op te voeren en er verder in de 2e helft maar één regel gold: Ieder voor zich. In ieder geval was daarna Gilles zo opgefokt in België dat hij per sé nog een keer Pironi's snelste tijd wilde verbeteren...

    • + 0
    • 26 apr 2020 - 13:07
    • JV fan

      Posts: 1.953

      Ergste zijn nog die figuren die Mass beschuldigen van moord... grote schuldige waren de omstandigheden , Kwalificatie banden die maar 1 ronde goed waren , (langzame outlaps) en een ronde waar alles moest kloppen , (coureurs hadden maar 2 sets qualifiers per sessie.. ) , groundeffect als het werkte werkte het perfect, maar werkte het niet, was de auto onbestuurbaar en koos niet zelden het luchtruim (Derek Daly had inmens veel geluk in Zandvoort 1980 (zoek de foto,s maar eens op ) , Gilles Villeneuve, Depaillier en Pironi hadden minder geluk (Pironi mocht van geluk spreken dat ie het achteraf nog kon na vertellen , en als laatste, Zolder was niet echt geliefd bij de coureurs , te smal en je had mazzel dat je een vrije ronde had , oh en allerlaatste , verkeerde tijd verkeerde plaats.. Mass maakte de ideale lijn vrij , terwijl Villeneuve gedacht moest hebben ik ga offline..

      • + 0
      • 26 apr 2020 - 16:37
    • "In ieder geval was daarna Gilles zo opgefokt in België dat hij per sé nog een keer Pironi's snelste tijd wilde verbeteren..."

      Nogmaals, dat verhaal is dus nooit 100% bevestigd. En zelfs al zou hij zo opgefokt zijn, dan is het nog altijd Villeneuve die achterop een andere wagen rijdt, niet Pironi die hem er tegen geduwd heeft ofzo. Villeneuve heeft Mass zijn beweging mis-ingeschat en gecrasht.

      • + 0
      • 26 apr 2020 - 20:54
  • Die linkse op de foto is Didier en die rechtse is Jacques.
    Die zijn tot op de dag van vandaag nog steeds goed bevriend.

    • + 3
    • 26 apr 2020 - 20:06
    • Oké dat wist ik niet dat Pironi bevriend is met Jacques.
      Gilles zou het misschien ook weer bijgelegd hebben met Didier,net als Prost met Senna.
      Wijsheid komt met de jaren en vergiffenis ook.

      • + 1
      • 26 apr 2020 - 22:56
    • Zoon van dan als 't een Pironi is. Vroeg me al af wie het was. Didier zelf is in de jaren 80 bij een powerboat ongeluk om 't leven gekomen.

      • + 1
      • 27 apr 2020 - 13:56
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.401

      Wellicht handig te melden dat het in beide gevallen om de zoon van gaat. Beide vaders zijn immers verongelukt. Wellicht schept dat dan ook wel meteen de bijzondere band.

      • + 0
      • 27 apr 2020 - 14:16
    • James

      Posts: 1.648

      Sorry, maar het lijkt mij niet dat de linkse op de foto een van de zonen van Pironi is. Zowel Gilles als Didier (jawel zo heetten ze) zijn heel wat jonger dan Jacques. Gilles Pironi werkt trouwens momenteel bij het F1 team van Mercedes.

      • + 0
      • 28 apr 2020 - 08:24
  • Ik kijk er anders naar dan 38 jaar geleden.
    En al die verhalen, och, ik kan ze niet bevestigen. Maar hij blijft mijn held.

    • + 0
    • 26 apr 2020 - 23:59
    • De Pironi verhalen zijn voor mij altijd irrelevant geweest. Gilles is en blijft ook mijn eerste held, gewoon alleen vanwege het simpele feit dat hij de eerste was die ik zag toen ik als klein jochie voor het eerst mee mocht naar Zolder in 1981.

      • + 0
      • 27 apr 2020 - 11:08

GB F1 70th Anniversary Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

GB F1 70th Anniversary Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar