user icon

Max Verstappen: "Jos heeft er alles aan gedaan zodat ik de F1 kon bereiken"

  • Gepubliceerd op 31 dec 2019 11:45
  • comments 11
  • Door: Bjorn Smit

Max Verstappen wist mede dankzij de steun van vader Jos de Formule 1 te bereiken. De achtvoudig Grand Prix-winnaar zag dat er alles aan gedaan werd om hem te laten slagen in de autosport.

Recent gaf de oudste van de twee Verstappens toe dat hij in zijn eigen racecarrière  minder toewijding had getoond dan in de jaren dat hij zoonlief Max richting de Formule 1 probeerde te begeleiden. Zelf racete Verstappen senior tussen 1994 en 2003 in de Formule 1, waarbij hij 107 keer aan de start van een Grand Prix stond en als eerste Nederlander ooit het podium wist te halen.

Daarna stortte Jos Verstappen zich volledig op de begeleiding van zijn zoon, die uiteindelijk na vele successen op de karts en een sterk seizoen in het Europees Formule 3 in 2015 in de Formule 1 mocht debuteren in de Formule 1. Daarmee ging niet alleen een droom van Max in vervulling, maar ook een van zijn vader. Dat vertelde de coureur van Red Bull Racing aan De Telegraaf.

"Het was mijn vaders droom, en ook die van mij, om de Formule 1 te halen. En hij was er vanaf het begin bij. Hij heeft er echt alles aan gedaan zodat ik het kon bereiken. Natuurlijk is het dan fijn als je races wint en op het podium staat. Dat maakt het hele verhaal alleen nog maar mooier."

Carrière Jos 'een beetje een gemiste kans'

Jos Verstappen zette zijn eigen carrière op een gegeven moment op een lager pitje. Max denkt dat die carrière een beetje omschreven kan worden als een gemiste kans. "Of mijn vader genoeg erkenning krijgt? Dat denk ik en dat hoop ik ook. Ik wil niet zeggen dat zijn eigen carrière niet verliep zoals het moest, maar gezien de potentie voelt het misschien een beetje als een gemiste kans."

Reacties (11)

Login om te reageren
  • ringo

    Posts: 3.336

    Jos dank je !

    • + 1
    • 31 dec 2019 - 12:54
  • Ja, ik zie hem nog aan het sleutelen onder het kinderkartje van Max met zijn PiAA overal nog aan. Op een doordeweekse dag op de Landsard, die man heeft echt alles gegeven.

    • + 0
    • 31 dec 2019 - 13:52
    • StevenQ

      Posts: 6.768

      hij had de overal nog aan die hij in 1997 aan had toen hij voor Tyrrell reed?

      het jaar dat Max geboren is?

      • + 0
      • 31 dec 2019 - 15:04
    • Hij had hem aan, dus wat is je punt?

      • + 0
      • 31 dec 2019 - 16:55
    • StevenQ

      Posts: 6.768

      Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat hij ging sleutelen in een spierwitte F1 overall

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 10:08
  • Piettt

    Posts: 27

    Buiten categorie Project MaxⓇ ik lul niet meer

    Ik weet nog dat Huub Rothengather achter de schermen druk bezig was voor 'Jos , The Comeback Kid'.
    Dit resulteerde oa in de sponsors Trust van Michel-Bugatti-Perridon en Libertel, nu Vodafone ....... (......)
    En dat allemaal in een tijd dat er op de Nederlandse tv nauwelijks iets te zien was
    tenzij je een schotel aan je gevel plakte of misschien het geluk had dat er een hotel in de buurt was met zo'n voorziening en men dacht dat 'karten' (dat toen alleen buiten gebeurde) over 'klaverjassen' ging.. ;-)
    Ik denk nog steeds dat ik droom..

    • + 0
    • 31 dec 2019 - 15:46
    • En heel veel jongeren die hier op gptoday reageren denken dat alles op internet te vinden is, en als het er niet op staat zeggen ze gewoon dat je liegt, want ze kunnen geen bewijs vinden.

      • + 1
      • 31 dec 2019 - 17:02
    • Patrace

      Posts: 2.420

      @harry: daarom zijn herinneringen die je zelf hebt en waar geen beeld van is soms nog mooier. Ze zijn namelijk persoonlijk. Dat anderen het niet geloven omdat er geen beeld van is? Ach, lekker laten gaan. Ik hoor graag ervaringen van mensen zoals jij die de opkomst van Max, Jos en anderen op bepaalde momenten van dichtbij hebben meegemaakt. Dus blijf dat vooral delen!

      • + 1
      • 31 dec 2019 - 19:40
    • @Harry, ik hoop niet dat je enige vorm van waarde hecht aan het geblaat van die specifieke persoon?
      Ik in ieder geval niet.😉

      • + 1
      • 1 jan 2020 - 12:35
    • Nee hoor, maar in die tijd hadden we geen telefoon met camera, en internet was ook maar lala, misschien een inbelverbinding. Dat kan de jeugd zich niet meer voorstellen. Anders kon ik wel een boek vol plakken haha.

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 12:56
    • StevenQ

      Posts: 6.768

      Haal je niet gewoon een paar herinneringen door elkaar?

      voordat Max ging karten kartte Jos ook af en toe nog en toen Max ging karten was er prima internet, ik weet dat echt wel, want ik ben geen "jongere", ik ben nog een "veteraan" van het Verstappen forum

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 17:59

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.162
  • Podiums 42
  • Grand Prix 119
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
Bekijk volledige kalender
show sidebar