user icon
user icon

Max Verstappen: "Jos heeft er alles aan gedaan zodat ik de F1 kon bereiken"

  • Gepubliceerd op 31 dec 2019 11:45
  • comments 11
  • Door: Bjorn Smit

Max Verstappen wist mede dankzij de steun van vader Jos de Formule 1 te bereiken. De achtvoudig Grand Prix-winnaar zag dat er alles aan gedaan werd om hem te laten slagen in de autosport.

Recent gaf de oudste van de twee Verstappens toe dat hij in zijn eigen racecarrière  minder toewijding had getoond dan in de jaren dat hij zoonlief Max richting de Formule 1 probeerde te begeleiden. Zelf racete Verstappen senior tussen 1994 en 2003 in de Formule 1, waarbij hij 107 keer aan de start van een Grand Prix stond en als eerste Nederlander ooit het podium wist te halen.

Daarna stortte Jos Verstappen zich volledig op de begeleiding van zijn zoon, die uiteindelijk na vele successen op de karts en een sterk seizoen in het Europees Formule 3 in 2015 in de Formule 1 mocht debuteren in de Formule 1. Daarmee ging niet alleen een droom van Max in vervulling, maar ook een van zijn vader. Dat vertelde de coureur van Red Bull Racing aan De Telegraaf.

"Het was mijn vaders droom, en ook die van mij, om de Formule 1 te halen. En hij was er vanaf het begin bij. Hij heeft er echt alles aan gedaan zodat ik het kon bereiken. Natuurlijk is het dan fijn als je races wint en op het podium staat. Dat maakt het hele verhaal alleen nog maar mooier."

Carrière Jos 'een beetje een gemiste kans'

Jos Verstappen zette zijn eigen carrière op een gegeven moment op een lager pitje. Max denkt dat die carrière een beetje omschreven kan worden als een gemiste kans. "Of mijn vader genoeg erkenning krijgt? Dat denk ik en dat hoop ik ook. Ik wil niet zeggen dat zijn eigen carrière niet verliep zoals het moest, maar gezien de potentie voelt het misschien een beetje als een gemiste kans."

Reacties (11)

Login om te reageren
  • ringo

    Posts: 3.142

    Jos dank je !

    • + 1
    • 31 dec 2019 - 12:54
  • Ja, ik zie hem nog aan het sleutelen onder het kinderkartje van Max met zijn PiAA overal nog aan. Op een doordeweekse dag op de Landsard, die man heeft echt alles gegeven.

    • + 0
    • 31 dec 2019 - 13:52
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      hij had de overal nog aan die hij in 1997 aan had toen hij voor Tyrrell reed?

      het jaar dat Max geboren is?

      • + 0
      • 31 dec 2019 - 15:04
    • Hij had hem aan, dus wat is je punt?

      • + 0
      • 31 dec 2019 - 16:55
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat hij ging sleutelen in een spierwitte F1 overall

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 10:08
  • Piettt

    Posts: 27

    Buiten categorie Project MaxⓇ ik lul niet meer

    Ik weet nog dat Huub Rothengather achter de schermen druk bezig was voor 'Jos , The Comeback Kid'.
    Dit resulteerde oa in de sponsors Trust van Michel-Bugatti-Perridon en Libertel, nu Vodafone ....... (......)
    En dat allemaal in een tijd dat er op de Nederlandse tv nauwelijks iets te zien was
    tenzij je een schotel aan je gevel plakte of misschien het geluk had dat er een hotel in de buurt was met zo'n voorziening en men dacht dat 'karten' (dat toen alleen buiten gebeurde) over 'klaverjassen' ging.. ;-)
    Ik denk nog steeds dat ik droom..

    • + 0
    • 31 dec 2019 - 15:46
    • En heel veel jongeren die hier op gptoday reageren denken dat alles op internet te vinden is, en als het er niet op staat zeggen ze gewoon dat je liegt, want ze kunnen geen bewijs vinden.

      • + 1
      • 31 dec 2019 - 17:02
    • Patrace

      Posts: 2.182

      @harry: daarom zijn herinneringen die je zelf hebt en waar geen beeld van is soms nog mooier. Ze zijn namelijk persoonlijk. Dat anderen het niet geloven omdat er geen beeld van is? Ach, lekker laten gaan. Ik hoor graag ervaringen van mensen zoals jij die de opkomst van Max, Jos en anderen op bepaalde momenten van dichtbij hebben meegemaakt. Dus blijf dat vooral delen!

      • + 1
      • 31 dec 2019 - 19:40
    • @Harry, ik hoop niet dat je enige vorm van waarde hecht aan het geblaat van die specifieke persoon?
      Ik in ieder geval niet.😉

      • + 1
      • 1 jan 2020 - 12:35
    • Nee hoor, maar in die tijd hadden we geen telefoon met camera, en internet was ook maar lala, misschien een inbelverbinding. Dat kan de jeugd zich niet meer voorstellen. Anders kon ik wel een boek vol plakken haha.

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 12:56
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      Haal je niet gewoon een paar herinneringen door elkaar?

      voordat Max ging karten kartte Jos ook af en toe nog en toen Max ging karten was er prima internet, ik weet dat echt wel, want ik ben geen "jongere", ik ben nog een "veteraan" van het Verstappen forum

      • + 0
      • 1 jan 2020 - 17:59

GB F1 70th Anniversary Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

GB F1 70th Anniversary Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.025
  • Podiums 35
  • Grand Prix 107
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar