user icon

FIA verklaart de reden achter probleem met DRS tijdens Grand Prix van Abu Dhabi

  • Gepubliceerd op 01 dec 2019 19:20
  • comments 18
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

De FIA heeft tekst en uitleg gegeven over de reden achter de problemen die er waren met het DRS-systeem tijdens de openingsfase van de Grand Prix van Abu Dhabi.

De coureurs werden gedwongen om tegen elkaar te strijden zonder de hulp van DRS, de openklappende achtervleugel die een coureur in bepaalde zones mag activeren zodra hij binnen een seconde van de auto voor hem zit. Normaal gesproken kunnen de rijders het systeem vanaf de derde ronde gebruiken, maar de FIA nam in Abu Dhabi het besluit om DRS nog niet in te schakelen, omdat een van de dataservers gecrasht was.

Wedstrijdleider Michael Masi verklaarde dat het de eerste keer was dat dit is gebeurd en dat dit een voorzorgsmaatregel was terwijl de problemen opgelost werden. "Het simpele deel is dat dat een dataserver gecrasht was", vertelde Masi aan onder andere GPToday.net. "Er was een hele reeks losstaande dingen, maar in de basis was het een crash van de dataserver."

"We konden zien dat de tijdens nog steeds goed werkten. Dat crashte en meteen hebben we het uitgeschakeld. Pas toen we er 100 procent zeker van waren dat het weer werkte én met de correcte data, hebben we het weer aan gezet. We hebben verschillende checks gedaan met de FIA en de F1 Group om ervoor te zorgen dat alles naar behoren werkte. Tot dat moment wilden we dat risico niet lopen."

DRS handmatig opereren door teams 'onmogelijk'

Volgens Masi had de storing invloed op het DRS-signaal dat naar de auto's wordt gestuurd, maar hij ontkent dat iedereen maar zijn gang had kunnen gaan als de FIA het DRS meteen in gebruik had genomen. "Er was geen betrouwbare feed van het DRS-signaal dat naar de auto's gaat. Daarom hebben we het globaal uitgezet, dus je kon niet je gang gaan."

"Over de exacte impact wil ik liever niet nadenken, maar de voorzorgsmaatregel was meteen om het wereldwijd te blokkeren. Er is een back-up, maar het eerste deel van de oplossing is het identificeren van wat het eerste probleem was. Zoals we allemaal weten over back-up systemen, zit er een vertraging in de overgang."

Masi voegde eraan toe dat het bijna onmogelijk zou zijn om de situatie van alle 20 coureurs te monitoren bij een instabiel DRS-signaal. "In theorie hadden de teams het handmatig kunnen doen, maar het zou bijna onmogelijk zijn om dat in de praktijk te monitoren, omdat het een globaal probleem was en je twintig deelnemers hebt."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Snork

    Posts: 10.440

    FIA diskwalificeert Ferrari niet, maar verordent $50.000 boete. Lachertje.

    • + 4
    • 1 dec 2019 - 19:24
    • Rimmer

      Posts: 8.250

      Valt nog mee. Ik had verwacht dat Ferrari 1 miljoen zou ontvangen vanwege de overlast veroorzaakt door die nare Jo Bauer.

      • + 1
      • 1 dec 2019 - 19:29
    • Sinterklaas is een Italiaan.

      • + 3
      • 1 dec 2019 - 19:29
  • Driver87

    Posts: 198

    Ik vond het best leuk om te zien hoe men om ging met het ontbreken van DRS... In plaats van wachten op een situatie waar je weet dat er overspeed komt, werd er wel wat ondernomen?

    • + 4
    • 1 dec 2019 - 19:28
  • We hebben het duidelijk gezien; DRS is alleen in het voordeel van de drie grote teams. Direct afschaffen! Ik zit niet langer te wachten op geregisseerde nep-inhaalacties.

    • + 8
    • 1 dec 2019 - 19:37
    • Daar sluit ik me helemaal bij aan!

      • + 0
      • 1 dec 2019 - 20:39
  • 1FaRMaK

    Posts: 228

    Was een stuk leuker zonder de DRS ;)

    • + 2
    • 1 dec 2019 - 19:47
  • Veel leuker zonder DRS. Coureurs moeten zo jagen, wat voor ons fans er een stuk leuker uit ziet! Het viel gewoon op dat men exta aandacht schonk aan de exit en het slipstreamen ed. Zeer vermakelijk!

    • + 1
    • 1 dec 2019 - 20:15
  • Veel beter zonder DRS!!! Afschaffen die nonsens. Als we gevechten willen zien is het zonder DRS leuker.

    • + 1
    • 1 dec 2019 - 20:43
  • Moondust

    Posts: 595

    De systemen van de FIA/FOM zijn niet redundant? Sjongejonge, dat lijkt wel erg amateuristisch.

    • + 0
    • 1 dec 2019 - 20:43
  • "We konden zien dat de tijdens nog steeds goed werkten. Dat crashte en meteen hebben we het uitgeschakeld."
    Uh? Watte??

    • + 1
    • 1 dec 2019 - 20:45
    • Dat doe ik ook altijd bij technische issues in Azure, mompel wat termen onsamenhangend door elkaar, niemand snapt er meer iets van en gelooft het wel :-)

      • + 1
      • 1 dec 2019 - 20:54
    • Joeppp

      Posts: 4.118

      Ik haal altijd de floppy eruit en stof hem even af.

      • + 2
      • 1 dec 2019 - 21:06
    • Ctrl Alt Delete Drs

      • + 0
      • 1 dec 2019 - 21:47
  • Arie54

    Posts: 3.648

    Ik vond het gedeelte zonder DRS een stuk leuker dan daarna.

    • + 1
    • 1 dec 2019 - 21:15
  • zorba

    Posts: 1.471

    Nieuw trucje van de FIA om ferrari een derde plaats te bezorgen door achter hulkenberg te blijven zitten verliest bottas 7,8 sec zonder dit verlies kon Ferrari naar de derde plaats fluiten.

    • + 0
    • 1 dec 2019 - 21:56
  • Dit was geen probleem..maar een test.

    • + 0
    • 2 dec 2019 - 15:37

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar