user icon
user icon

Kubica: "Het was slechter dan slecht tijdens de Amerikaanse Grand Prix"

  • Gepubliceerd op 08 nov 2019 11:40
  • comments 7
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

Robert Kubica heeft weinig positieve woorden over voor zijn Amerikaanse Grand Prix. De Pool kon naar eigen zeggen maar moeilijk grip vinden voordat hij uiteindelijk uitviel.

Kubica maakte zijn enige pitstop van de race tijdens de elfde ronde, waarbij hij naar de harde banden wisselde. Volgens de Williams-coureur was de reden achter de stop het maken van een afwijkende keuze op het moment dat er niets meer te verliezen was. "De snelheid was er niet en als je laatste ligt, probeer je wat anders. We wisselden naar iets dat niet het gewenste effect had. Als je snelheid tekort komt, heb je echter niets te verliezen."

Hobbels maakten Williams leven zuur in de VS

Uiteindelijk viel Kubica dus uit op het Circuit of the Americas, nadat Williams een hydraulisch probleem in de auto opmerkte. Ook voor de uitvalbeurt had Kubica naar eigen zeggen grote problemen met zijn auto, mede doordat het hobbelige asfalt het niet makkelijker maakte. "Ik zou zeggen dat het slecht was, of eigenlijk nog slechter dan slecht."

"We hadden gewoon geen grip. Op vrijdag waren de lange runs niet verkeerd, maar vandaag was het verschrikkelijk. De hobbels maakten het wat lastiger met veel brandstof in de auto. Vooral in de eerste ronden, als de bandenspanning wat lager is, merk je er meer van. In bocht 2 was het echt slecht. Met betere auto's heb je er denk ik niet zo veel last van, maar ons zat het in de openingsronden echt in de weg."

Kubica zal Williams eind 2019 verlaten. De enkelvoudig Grand Prix-winnaar kondigde zelf aan te vertrekken na het huidige seizoen. Het Britse team meldde afgelopen weekend nogmaals dat er pas na het seizoen een aankondiging volgt over wie zijn vervanger wordt.

Lees ookWilliams herhaalt: "Pas na Abu Dhabi bekendmaking van tweede coureur"

Reacties (7)

Login om te reageren
  • Zelf blij ik erbij dat Claire dit hele team om zeep heeft geholpen door mis management, eigenwijsheid en continu kop in het zand te steken met werkelijk van alles.
    Ik zie het ook niet beter worden (juist slechter) zolang zij aan het roer staat. Medelijden heb ik ook allang niet meer.

    • + 0
    • 8 nov 2019 - 11:45
    • Roy

      Posts: 2.172

      Ik vraag me oprecht af of Williams wel nog serieus bezig is met het F1 team, of dat Claire alleen maar even naar het bedrag onder aan de streep kijkt en de beurs notering belangrijker is.

      Je hoort ook te weinig berichten over dat ze bezig zijn met ontwikkelingen. Je hoort of ziet weinig berichten van het team of hun coureurs. Ik heb echt medelijden met Russell. Jammer van zo'n talent.

      • + 0
      • 8 nov 2019 - 11:58
    • Helemaal mee eens, enorm zonde voor Russel want op puur talent mag je Russel misschien nog wel hoger inschalen dan bijvoorbeeld Norris (en ook zeker hoger dan Albon)... maar dat kan hij nu simpelweg niet laten zien.

      Vooral triest dat hij dan volgend jaar alwéér in dat hok moet rijden en bijvoorbeeld iemand als Stroll in een beter team zit. Ergens gelukkig... want zonder Stroll was er uberhaupt geen Racing Point... maar wat zo een Stroll laat zien is gewoon echt heel matig. En hetzelfde geldt voor een Gio (en het lijkt nu iets beter maar dat is ook omdat Kimi steeds verder inkakt).

      • + 1
      • 8 nov 2019 - 12:06
    • Kubica

      Posts: 3.807

      @Roy, inderdaad en heeft iemand ooit nog iets gehoord over de inbreng van Patrick Head?

      • + 0
      • 8 nov 2019 - 18:31
  • Ongetwijfeld heeft Willams veruit de minste auto , maar hij is nu als coureur in mijn optiek ook niet (meer) echt F1 materiaal . Beetje zuur is hij wel de laatste tijd, wat zelfreflectie zou geen kwaad kunnen...

    • + 3
    • 8 nov 2019 - 11:46
    • jarka

      Posts: 1.402

      @bschuit |Ik ben het helemaal met je eens we vergeten wel eens dat hij ook door zijn team maat giga voor joker wordt gezet.
      Zijn naam als snelle coureur is eigenlijk alleen nog gebaseerd is op zijn verleden in een heel ander soort f1 auto.

      • + 3
      • 8 nov 2019 - 13:08
  • jd2000

    Posts: 4.171

    Iedere meter asfalt hobbelig of vlak is een uitdaging voor de Williams......

    • + 0
    • 8 nov 2019 - 12:41

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Polen
  • Geb. datum 7 dec 1984 (35)
  • Geb. plaats Krakau, Polen
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar