user icon
user icon

Rich Energy: "Haas F1 de dupe van geschil tussen onze aandeelhouders"

  • Gepubliceerd op 10 sep 2019 11:51
  • comments 22
  • Door: Bjorn Smit

William Storey en Rich Energy hebben van zich laten horen nadat het contract met Haas F1 met wederzijdse instemming beëindigd is. De CEO van het bedrijf ziet het team als de grote dupe van interne problemen bij Rich Energy.

Haas F1 maakte maandag middels een statement bekend dat de wegen van het team en titelsponsor Rich Energy met onmiddellijke ingang scheiden. Dat gebeurde na een aantal rumoerige maanden, waarbij de energiedrankjesmaker bij meerdere controverses betrokken was. Het begon met de rechtszaak van fietsfabrikant Whyte Bikes, dat met succes claimde dat Rich Energy het logo gekopieerd had.

In juli zei Storey al dat hij het contract met Haas F1 opgezegd zou hebben, maar de overige aandeelhouders en het team staken daar een stokje voor. Storey werd vervolgens uit zijn functies ontheven, waarna het even wat rustiger bleef. Twee weken geleden keerde Storey echter terug als grootaandeelhouder van het bedrijf, waarna de breuk tussen team en titelsponsor maandag definitief werd.

'Fiasco makkelijk te voorkomen'

Storey reageerde via de sociale mediakanalen van Rich Energy op de breuk. "Ik wil Haas F1 Team bedanken voor hun geweldige inzet in onze samenwerking. Het is betreurenswaardig dat ze betrokken raakten in een geschil tussen de aandeelhouders, wat leidde tot dit makkelijk te voorkomen fiasco. Ik wens het team het beste en onze passie voor autosport blijft onaangetast."

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Ik snap er niks meer van! ik dacht dat die William Storey was ontslagen als CEO?

    • + 0
    • 10 sep 2019 - 11:56
    • Hij bleek nog de grooste aandeelhouder te zijn

      • + 0
      • 10 sep 2019 - 12:00
    • Ja dat was hij om vervolgens enkele weken later via een constructie toch weer de meerderheid van de aandelen te krijgen en vervolgens weer de macht terug nam.

      Conclusie:
      Rich Energy mag haar logo niet gebruiken, verkopen nog steeds weinig en hebben meerdere miljoenen verbrand én er is en blijft flinke onenigheid binnen de aandeelhouders. Niet alleen geen ander (race-) team zal het nog durven om Rich toe te laten als sponsor, ook menig retailer zal zich niet willen laten gebruiken als verkooppunt voor Rich. Naar mijn gevoel zullen we over enige tijd alleen nog horen dat Rich failliet is en verder niks meer.

      • + 1
      • 10 sep 2019 - 12:56
    • ..maar Rich Energy had haar merknaam toch veranderd naar LightningVolt?

      • + 0
      • 10 sep 2019 - 16:24
  • Roy

    Posts: 2.119

    "onze passie voor de autosport blijft bestaan".....

    Ik denk dat serieus vrijwel ieder team zich wel bedankt als Rich Energy zich als (hoofd) sponsor zou melden......

    • + 0
    • 10 sep 2019 - 12:01
  • @

    Posts: 174

    Dat Rich Energy had zich voorgehouden beter te worden dan Red Bull, behalve de publiciteit hebben ze niet veel voor elkaar gekregen, al met al een grote luchtbel dus... Jammer voor Haas, maar ze zijn beter af zonder Rich Energy

    • + 0
    • 10 sep 2019 - 12:05
    • Je moet ook een product te verkopen hebben... en behalve datgene wat ze op hun website aanbieden heb ik nog nergens die blikjes van ze gezien. En volgens mij bestellen heel weinig mensen hin energydrink online. Die kopen ze in de supermarkt, horeca of tankstation

      • + 0
      • 10 sep 2019 - 12:57
    • Roy

      Posts: 2.119

      Rogier, dat zeg je wel, maar in landen als Duitsland bijv. Daar heb je dus heel veel tussenhandel in bijv. producten als koffie / energy drinks. Vanwege de torenhoge prijzen daar.

      • + 0
      • 10 sep 2019 - 13:29
    • Roy

      Posts: 2.119

      Ofcourse ben ik het wel helemaal met je eens hoor, je hoort of ziet er verder ook niets van. Nog nooit zo'n blik in het echt gezien. Zelfs was er iemand hier op dit "forum" die dat online probeerde te bestellen wat niet lukte.

      Het lijkt mij echt zo'n heel wazig bedrijf met witwas praktijken ofzo. Geen idee.

      • + 0
      • 10 sep 2019 - 14:52
    • ringo

      Posts: 2.759

      op youtube zo'n reviewer die dit merk wou reviewen, maar kon doorgaans niet aan dit spul komen maar kreeg een blikje te pakken via via zo'n opkoper die restand handel opkoopt... gezond bedrijf is het niet echt

      • + 0
      • 10 sep 2019 - 17:30
    • Leonhart

      Posts: 259

      @Rogier, klopt dat deze niet echt te bestellen zijn, wel had ibood deze 2 maanden geleden staan per tray.
      Ik heb er een kunnen bestellen op die manier. Eerlijk, de smaak is niet zo bijzonder, maar is wel een leuk hebbedingetje gezien de F1 link

      • + 0
      • 11 sep 2019 - 00:11
    • @Leonhart, welke "F1 link"?

      • + 0
      • 11 sep 2019 - 09:41
    • Leonhart

      Posts: 259

      @Diszaidup: De link dat Rich het Haas team sponsort, nu sponsorde. Op het moment van kopen tegenwoordige tijd, nu verleden tijd

      • + 0
      • 11 sep 2019 - 14:42
  • F1 is vaak een (politiek) steekspel tussen verschillende partijen vol tegenstrijdigheden. In dit geval gaat het vooral om 1 steek en dat is het steekje dat los zit bij de heer Storey.
    Eerst zeggen dat je uit de deal stapt omdat de doelstellingen niet gehaald worden (podiums enzo) en dan nu het team bedanken en zeggen dat zij niks verkeerd doen.
    Wat een soap.

    • + 0
    • 10 sep 2019 - 12:41
  • Hij spreekt zichzelf tegen. Hij was degene die de breuk met Haas wilde forceren.
    De kleine aandeelhouders wilden verder.
    En nu is hij weer de baas, en de deal gaat eraan.
    Wie is nu verantwoordelijk voor de definitieve breuk?
    Storey, lijkt me... of anders de eigenaren van het consortium waaronder RE functioneert..
    of zeg maar gerust: vermoedelijk de boel ten koste van de kleine investeerders flest.

    • + 1
    • 10 sep 2019 - 12:42
  • Rich Anarchy...

    • + 1
    • 10 sep 2019 - 12:52
  • Het is een raar rommeltje geworden alles bijelkaar genomen... Al stoor ik me er regelmatig aan dat het uiterlijk van deze man vaak als “argument” gebruikt wordt... kleinburgerlijk en niet relevant...

    • + 0
    • 10 sep 2019 - 14:34
    • Ik ben wel blij dat die wannabee rockstar is opgetieft met z'n grote bakkesbaard...

      • + 0
      • 10 sep 2019 - 17:48
  • John6

    Posts: 3.642

    ik heb vanaf het begin gedacht dat William Storey en Rich Energy oplichters BV was, ik vraag me nu nog steeds af wat die lui doen voor der poen.

    • + 0
    • 10 sep 2019 - 14:47
    • Antwoord op je vraag; 'oplichten'.

      • + 0
      • 10 sep 2019 - 16:26
  • hugenholz

    Posts: 364

    Mij benieuwen hoeveel het Rich Energy het heeft gekost om het contract van 3 jaar te kunnen afkopen. Gene Haas dreigde al met rechtzaak en een claim van rond de 40 miljoen. Die voorzitter van West Ham United (de echte eigenaar/investeerder van Rich Energy) zal dit denk ik wel geschikt hebben.
    William Storey is niets meer dan een trekpop met een lange baard.

    • + 0
    • 10 sep 2019 - 20:20
  • ibood had ze laatst tot 2x toe op hun website te koop. Een tray'tje van 24 stuks voor 16.95EUR.
    Ik had laatst 1 tray'tje besteld en inmiddels er al een paar achter me kiezen, maar redbull blijft naar mijn inziens het lekkerst...

    • + 1
    • 11 sep 2019 - 00:40

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 17:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 17:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar