user icon

Alfa Romeo's under investigation voor probleem met koppelafgifte bij start

  • Gepubliceerd op 28 jul 2019 18:41
  • comments 18
  • Door: Bjorn Smit

Het weekend van Alfa Romeo zou wel eens een vervelende wending kunnen krijgen. Het team moet zich bij de stewards verantwoorden voor het verbreken van artikel 27.1 van de sportieve reglementen bij de bolides van Kimi Raikkonen én Antonio Giovinazzi.

Raikkonen en Giovinazzi eindigden de Duitse Grand Prix op een keurige zevende en achtste positie, waarmee het team haar tweede dubbele puntenfinish in drie races scoorde. Toch hangen er nu donkere wolken boven dat resultaat. Zowel Raikkonen als Giovinazzi is na de race door de stewards op het matje geroepen voor het al dan niet verbreken van artikel 27.1 van de sportieve reglementen.

In dit artikel staat dat coureurs 'de auto alleen en zonder hulp moeten besturen'. Ook wordt er gewezen op artikel 9.3 van de technische reglementen, waarin omschreven wordt dat het gebruik van traction control en andere middelen om wielspin te voorkomen verboden wordt. Het statement van de stewards geeft tevens aan dat er problemen zijn geconstateerd met de aflevering van het koppel door de koppeling.

Alfa Romeo moest zich om 18.45 uur melden bij de stewards, waarna duidelijk gaat worden of Raikkonen en Giovinazzi een straf krijgen, of dat ze hun puntenfinishes kunnen behouden.

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Skimi

    Posts: 562

    Punten voor williams?

    • + 0
    • 28 jul 2019 - 18:43
    • Weet iemand wat dit tegenwoordig inhoudt als n team n punt scoort?

      Vroeger was t zo dat alle reiskosten van het hele team werd vergoed voor t volgende jaar als een f1 team een puntje wist te scoren

      • + 0
      • 28 jul 2019 - 19:56
  • Bwoah!?

    • + 0
    • 28 jul 2019 - 18:44
  • Oooh! Ik gun niemand een diskwalificatie, maar ik gun Williams wel een punt!

    • + 1
    • 28 jul 2019 - 18:48
  • Polleken

    Posts: 936

    Wat was er dan? Wacht dan met het plaatsen van zo'n bericht tot je alles weet

    • + 1
    • 28 jul 2019 - 18:48
    • CTRA

      Posts: 3.640

      Staat toch wat er is, er is alleen nig geen uitspraak

      • + 1
      • 28 jul 2019 - 19:02
    • Stond er net nog niet :p

      • + 0
      • 28 jul 2019 - 19:09
    • Polleken

      Posts: 936

      Precies vettigeherder

      • + 0
      • 28 jul 2019 - 19:31
    • CTRA

      Posts: 3.640

      Mijn nederige excuses ;-)

      • + 0
      • 28 jul 2019 - 20:27
  • Blijft een dingetje die straffen, Max kreeg 5 seconden voor unsafe release en ging van P2 naar P4 in Monaco en nu krijgt Ferrari een geldstraf voor hetzelfde euvel (het team straffen is overigens wel het meest terecht)

    • + 3
    • 28 jul 2019 - 19:49
    • ringo

      Posts: 3.433

      zal ferrari wel onderling hebben geregeld ? was het niet met de haas? die zal het waarschijnelijk niet hebben aangekaart.

      • + 0
      • 28 jul 2019 - 20:51
    • MosyB

      Posts: 324

      Heb inmiddels begrepen dat max die 5 seconde kreeg voor de pitstraat botsing met bottas. Leclerc raakte de ander niet.. is het enige verschil

      • + 0
      • 29 jul 2019 - 08:21
  • VER

    Posts: 386

    Ik hoop het toch niet.. dan zou Lewis alsnog punten krijgen.. niet dat ik dat hem en het taxi bedrijf dat misgun maar voor het kampioenschap is het wel even beter zo

    • + 0
    • 28 jul 2019 - 19:52
  • jd2000

    Posts: 5.088

    Oepsie.......

    • + 0
    • 28 jul 2019 - 19:54
  • Ze zeggen wat over Leclerc en Verstappen in Oostenrijk, maar nu doen de stewards er nog langer over.

    • + 0
    • 28 jul 2019 - 20:13
  • Kubica

    Posts: 4.221

    Kubica in de punten! Wie had dat gedacht !!! ???

    • + 1
    • 28 jul 2019 - 21:05
  • Fretznet

    Posts: 266

    Gaat Red Bull nu niet bezwaar indienen tegen de beslissing van Leclerc? Ik bedoel Unsafe Release met een straf voor het team. Maar geen licentie strafpunten voor Leclerc en geen tijdstraf.
    Eigenlijk zou Verstappen zijn podium plaats moeten terugkrijgen en zijn licentiepunten in aftrek. Dan ben je tenminste consistent.

    • + 1
    • 29 jul 2019 - 00:20
  • de stewards hebben eindelijk door dat unsafe release iets is wat het team aan te rekenen valt, maar verander dat dan aan het eind van een seizoen....

    dat koppeling dingetje kan nog een staartje krijgen naar Ferrari en Haas komende races, want die gebruiken hetzelfde spul achterin, namelijk de laatste spec Ferrari krachtbron met bijbehorende software modi.
    ik sta er niet raar van te kijken als volgende week alle Fiat aangedreven autootjes een poepstart maken alla Verstappen en Gasly.

    maar punten voor williams, wie had dat gedacht, hahaha

    • + 0
    • 29 jul 2019 - 03:03

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar