user icon

FIA verlaagt maximale olieverbruik naar 0,3 liter per 100 kilometer in 2020

  • Gepubliceerd op 26 maa 2019 13:11
  • comments 16
  • Door: Bjorn Smit

De FIA heeft bevestigd dat het in 2020 nog striktere regels wil hanteren omtrent het verbranden van olie. Het maximale verbruik moet omlaag naar 0,3 liter per 100 kilometer, zodat het voor de teams geen voordeel meer oplevert.

Sinds de invoering van de V6-turbomotoren in 2014 werkt de Formule 1 met een maximale hoeveelheid brandstof die de auto's tijdens een race mogen verbruiken. Per race mocht een coureur tot en met 2018 105 kilogram brandstof verbruiken, in 2019 ligt die limiet op 110 kilogram. Daarnaast mogen de auto's op geen enkel moment een fuel flow hebben van meer dan 100 kilogram per uur.

Verbruik van 0,6 naar 0,3 liter per kilometer

De teams zijn al sinds 2014 aan het zoeken naar manieren om toch extra prestaties uit de motor te kunnen halen en een van de manieren waarop men dat doet, is het verbranden van olie. Vorig jaar verscherpte de FIA al het toezicht op deze praktijken, waarbij de teams zich moeten houden aan een maximaal olieverbruik van 0,6 liter per 100 kilometer. Ook voor dit jaar kondigde de FIA maatregelen aan, want teams mogen nu geen extra tankjes vullen met olie en dit vervolgens transporteren naar het brandstofsysteem van de auto.

De FIA heeft echter het gevoel dat de teams desondanks toch blijven proberen om de reglementen te omzeilen en daarom grijpt het regelgevende orgaan voor 2020 in. Het maximale verbruik gaat in 2020 omlaag naar 0,3 liter olie per 100 kilometer.

Het doel van de FIA is duidelijk. Nikolas Tombazis gaf tegenover Autosport aan dat die extra oliereservoirs hiermee verleden tijd moeten zijn. "Als het aankomt op zo weinig verbruik, dan is het ook duidelijk dat er geen noodzaak is om een extra reservoir te hebben voor de kwalificatie."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • beerkuh

    Posts: 2.455

    Uitstekend initiatief al denk ik dat er een paar gaan morren!

    • + 0
    • 26 maa 2019 - 13:13
    • Blijf die foto mooi vinden....en maar ontkennen.

      • + 0
      • 26 maa 2019 - 14:15
    • Wat ontkennen? Ze mochten gewoon olie verbruiken...

      • + 0
      • 26 maa 2019 - 14:17
    • Toen dat dubbele tankje weg was was ook de rook weg....

      • + 0
      • 26 maa 2019 - 14:18
    • Waren dat geen 2 batterijen ?

      • + 1
      • 26 maa 2019 - 14:46
    • Dubbele tankje? Fantasie al over bij Dutch ;)

      • + 0
      • 26 maa 2019 - 14:51
    • Een batterij waar olie in kan?

      • + 0
      • 26 maa 2019 - 15:23
    • Al die kleine veranderingen zijn uiteindelijk toch alleen maar goed voor de grote teams. Die kunnen het uitzoeken met het budget wat ze hebben.
      Dus gewoon een druppel op een gloeiende plaat dit.

      • + 0
      • 26 maa 2019 - 19:08
  • Bijna een liter olie per race is toch meer dan genoeg? Raar dat ze eerst zo veel mochten verbruiken legaal en illegaal.

    • + 1
    • 26 maa 2019 - 13:17
  • dizzy

    Posts: 1.436

    Ikzelf zou geen auto willen hebben die zoveel olie verbruikt.

    • + 0
    • 26 maa 2019 - 13:42
    • meister

      Posts: 2.783

      Audi tfsi motoren komt redelijk in de buurt met 1 liter op de 300 á 400 km.

      • + 0
      • 26 maa 2019 - 14:16
  • meister

    Posts: 2.783

    Rookt de Ferrari nog bij koude start zoals begin vorig jaar?

    • + 0
    • 26 maa 2019 - 14:08
  • hoogie35

    Posts: 707

    2 dingen snap ik niet: als het in de regels staat dat het verboden is extra olie te verbranden, waarom dan niet helemaal verbieden? dus straffen. nu gaan ze per 2020 het verbruik halveren, waarom 2020 en niet per direct? ik snap de FIA soms niet, heb ik het verkeerd gelezen/ geïnterpreteerd?

    • + 0
    • 26 maa 2019 - 14:55
    • mediF1

      Posts: 2.818

      Hoogie35 . Als je regels maakt moet je ze ook kunnen hanteren en controleren vandaar 2020.

      • + 0
      • 26 maa 2019 - 15:19
    • Omdat de wagens nu al zijn gebouwd met het oog op dat ze nog wel zoveel olie mogen gebruiken.

      • + 0
      • 26 maa 2019 - 16:34

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar