user icon
user icon

FIA steunt McLaren in bandendiscussie

  • Gepubliceerd op 09 okt 2018 15:41
  • comments 14
  • Door: Niels Langenberg

De FIA heeft McLaren gesteund in het feit dat het Engelse team de deadline voor de bandenkeuze voor de Grand Prix van Japan niet heeft gemist. Zelf liet McLaren al blijken dat het met opzet voor een ultra-conservatieve bandenkeuze was gegaan, omdat ze aan het begin van het seizoen dachten dat de auto beter zou gaan op de hardere banden en ook de FIA geeft nu aan dat McLaren niet te laat was. 

"Het is inmiddels een lange tijd geleden, maar ik kan me niet herinneren dat McLaren de deadline heeft gemist. Dus dat is niet gebeurd", zegt racedirecteur Charlie Whiting tegenover Autosport.

Dat gaat waarschijnlijk ook niet snel gebeuren. "Daarnaast is het zo dat wanneer een team een dag van tevoren hun keuze nog niet heeft doorgegeven, we ze dan kort zullen bellen om te zeggen dat ze hun bandenkeuzes nog moeten maken. Maar McLaren was toentertijd dus gewoon op tijd."

Reacties (14)

Login om te reageren
  • kortvdl

    Posts: 919

    Was het verhaal niet dat er op die datum voor 2 races de banden keuze ingeleverd moest worden? waar er eentje ingevuld was en de andere 'blanco' was. Dus wel op tijd maar niet ingevuld.

    • + 0
    • 9 okt 2018 - 15:47
    • z0mer

      Posts: 2.040

      Lijkt me sterk. "Daarnaast is het zo dat wanneer een team een dag van tevoren hun keuze nog niet heeft doorgegeven, we ze dan kort zullen bellen om te zeggen dat ze hun bandenkeuzes nog moeten maken. Maar McLaren was toentertijd dus gewoon op tijd."

      McLaren wist waarschijnlijk toch dat ze volkomen kansloos waren en daarom hebben ze een gokje gemaakt.

      • + 0
      • 9 okt 2018 - 16:24
    • z0mer

      Posts: 2.040

      Ik heb net ook de bandenselectie gezien voor Austin en ook daar heeft Mclaren als enige 5 en 6 sets van de soft. De rest van het veld heeft er maximaal drie. Lijkt me sterk dat ze het nog een keer 'vergeten' zouden zijn.

      • + 1
      • 9 okt 2018 - 16:27
  • Kan ook zijn dat de Fia McLaren hier in bescherming neemt.
    Ze hebben het al moeilijk genoeg en zo'n oerdomme fout helpt ook niet echt als je nog op jacht ben naar nieuwe partners en sponsoren.

    • + 0
    • 9 okt 2018 - 15:53
    • Ik weet eigenlijk niet wat dommer is: vergeten de bandenselectie tijdig door te geven of bewust kiezen voor veel te veel keihard Pirelli rubber.

      In beide gevallen een clusterf*ck eerste klas.

      • + 0
      • 9 okt 2018 - 16:03
    • bvonk

      Posts: 930

      Onzin WOUTER666, wie zegt dat ze die banden niet gewoon gebruikt hebben om te testen of dat in elk geval van plan waren.

      • + 0
      • 10 okt 2018 - 13:55
  • 'Ik kan het me niet herinneren...dus dat is niet gebeurd'.

    Prachtig, dit kan ik in het dagelijkse leven goed gebruiken!

    • + 2
    • 9 okt 2018 - 16:00
    • masf1

      Posts: 6.225

      Dat noem ik nou pas LACHWEKKEND.

      • + 1
      • 9 okt 2018 - 16:02
  • masf1

    Posts: 6.225

    Charlie is wel vaker de weg kwijt,dus ga er maar vanuit dat ze vergeten zijn te bestellen.

    • + 0
    • 9 okt 2018 - 16:01
    • Tuurlijk niet. Anders was er zeker wel een belletje gedaan met de vraag: en McLaren dan?

      • + 1
      • 10 okt 2018 - 08:02
  • LimboF1

    Posts: 4.208

    Ik blijf het absurd vinden dat zo vroeg al moet worden aangegeven welke banden men gaat verbruiken. Ik denk dat men er beter aan doet om 3 verschillende banden mee te nemen voor alle teams en ze dan tussen twee een keuze te laten maken.

    • + 2
    • 9 okt 2018 - 16:14
    • Nee joh... alle banden beschikbaar stellen... en vrij laten kiezen welke 2 je in de race gebruikt . Vind Red Bull t leuk om te gaan voor Hyper Hyper Soft te gaan... prima. Vind McLaren t leuk om voor Ultra en Medium te gaan... ook prima. Vind Ferrari t geweldig om Hard en Hyper te gebruiken... ga lekker je gang. Zo creeer je variatie... Kanttekening: De bandenkeuze mag pas op racedag gemaakt worden zodat niemand bij elkaar af kijkt wat er in een ander zn garagebox ligt tijdens de vrijdagen en zaterdagen. Gewoon weer een kwalificatieband en gaan er mee.

      • + 0
      • 9 okt 2018 - 19:47
    • Logistiek natuurlijk een stuk duurder. Die banden wegen nogal wat en moeten verstuurd worden. Dan zouden ze dus voor elke rijder 10 setjes van alle 3 de compounds mee moten nemen waar dan maar 1 op de 3 sets van gebruikt gaan worden. Nogal een verspilling

      • + 0
      • 9 okt 2018 - 20:29
    • F1-06

      Posts: 572

      @MoetDatNou voor een paar duizend euro heb je een volle zeecontainer op elke bewoonde plek op aarde. Laat dat 10.000 euro per race zijn (dan zit ik ruim hoog) dan kost dat 1000 euro per team per race. De schoonmaker die de kantoren van de fabriek schoonhoudt zijn duurder.

      • + 1
      • 9 okt 2018 - 23:45

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar