user icon

Pirelli gebruikt diverse kleuren voor onderscheid compounds

  • Gepubliceerd op 20 jan 2011 10:42
  • comments 23
  • Door: Rob Veenstra
De banden zullen dit jaar een kleurrijk onderdeel van de Formule 1 vormen. De nieuwe bandenleverancier Pirelli opteert voor verschillende kleuren voor alle compounds, zo bericht Turun Sanomat. De tekst 'Pirelli P Zero' komt op elk bandentype in een andere kleur.

Superzacht krijgt de kleur rood mee, wit staat voor zacht, blauw geeft medium aan en geel vertegenwoordigt de harde band. De volledige regenbanden worden gesierd met een gele wang terwijl Pirelli de wang van de intermediate rood kleurt.

De Italiaanse bandenfabrikant is klaar voor de start van het seizoen, al heeft het nog wel vraagtekens bij hoe de band zich houdt bij auto's met KERS en de beweegbare achtervleugel. “Wanneer die extra kracht geleidelijk tot uiting komt, dan is er niets aan de hand. Maar het valt te bezien wat er gebeurt als die extra kracht in een ferme uitbarsting wordt toegepast”, aldus Maurizio Boiocci, ontwikkelingsbaas bij Pirelli.

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Toch kleeft er een raare smaak aan deze band.

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 10:49
    • Je moet ze ook niet op eten.

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 12:33
    • Kennelijk heeft hij ervaring met rubber in zijn mond.

      Bah... ik moet er niet aan denken.

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 13:14
    • @Red wat u vroeger in het klooster deed , wilt niet zeggen dat ik dat doe

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 13:21
    • Jij hebt het over rubber dat smaakt, ik niet. Kijk naar je zelf, domme trol.

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 13:23
    • Bart

      Posts: 147

      ARG, mijn levendige fantasie zij vervloekt!! Nu zie ik die oude man voor me allemaal vieze dingen doen. Red-Stripe, wil je nooit meer zulke dingen zeggen?!

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 13:40
  • miauw

    Posts: 1.136

    En dat op HD-tv Nou nog uitzenden in 3D en je zit er echt bovenop!
    Wat een kleurenfestival zal dat gaan worden! Het doet nou al zeer aan mijn ogen!

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 10:51
  • Vette-L

    Posts: 265

    Ik hoop dat ze ook de kleur rook die van de banden af komt laten matchen.

    www.youtube.com/watch?v=pzaF1ghU_9g&;amp;feature=related

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 10:55
  • Vind ik wel een goed idee, als ze een beetje snelheid hebben lijkt het waarschijnlijk gewoon of er een streep op de zeikant staat.

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 10:57
  • \"De volledige regenbanden worden gesierd met een gele wang terwijl Pirelli de wang van de intermediate rood kleurt.\"

    Moest ik meteen denken aan de Harde/Zachte banden uit de Champcars.

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 11:12
  • Wat hetzelfde artikel ook vermeld en dat lees ik hier niet terug is het feit dat de FIA zorg gaat dragen voor de bandendistributie voorafgaand aan ieder evenement. Alle banden met codes worden door elkaar gewisseld en dan verstrekt aan de teams om eventuele bevoordeling van coureurs en/of teams te voorkomen.

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 11:17
    • johan

      Posts: 985

      Dat was afgelopen jaren ook al het geval. Banden worden zelfs aan coureurs toegekend, zodat ook binnen een team geen banden verwisseld kunnen worden.

      Force India heeft er afgelopen jaar nog een straf voor gehad, omdat ze per ongeluk de banden Sutil bij Liuzzi (of vv.) erop hebben gezet tijdens een haastige pitstop.

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 11:35
    • De FIA wees banden toe aan een coureur nadat Bridgestone sets had geleverd aan het team. Nu gaat de FIA ook over de distributie van de Pirelli banden en dat is het verschil met vorige jaren.

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 13:01
  • wat een kleuren spektakel, blauw zal mooi bij Redbull staan, Rood goed bij Ferrari, wit bij Mclaren.. mooi man

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 11:35
    • Ja, maar andersom? Een rode \"band\" op een Red Bull? Of een blauwe op een Ferrari?

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 12:34
    • Alonso heeft blauwe accenten op zijn helm dus de blauwe bandjes kleuren er mooi bij...........;-)

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 13:02
    • rafael

      Posts: 2.176

      LOL

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 15:01
    • Hopelijk is hiermee wel die spuuglelijke groene streep weg. Dat was bij alle auto\'s geen gezicht.

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 15:13
    • f60

      Posts: 1.725

      dat groen trok inderdaad op niets. De witte streep destijds vond ik wel iets hebben.

      • + 0
      • 21 jan 2011 - 01:59
  • Vette-L

    Posts: 265

    Nu alleen nog een baan die van kleur veranderd door temperatuurs verschillen.

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 15:40
  • Kevin

    Posts: 4.946

    Lol. Als ik dit als kleurenblinde zijnde zo zit te lezen dan denk ik niet dat ik de banden goed zal kunnen onderscheiden van elkaar. De toekomst zal het leren. Vond dat bij de Bridgestone banden wel makkelijker gedaan.

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 17:51
    • Maar heel weinig kleurenblinde mensen zijn helemaal kleurenblind. De meeste mensen die kleurenblind zijn, zien alleen geen groen en rood. Blauw-geel en paars - oranje komt veel minder vaak voor, en helemaal alleen grijstinten (het leven als zwartwitfilm, dus....) komt nauwelijks voor.
      Dus het zal wel meevallen, vooral omdat het verschil tussen blauw en geel in grijstinten en cht wel zichtbaar is (als het niet lichtblauw wordt, natuurlijk).

      • + 0
      • 21 jan 2011 - 12:52

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar