user icon

Billy Monger na eerste podiumplaats: "Zonder de support stond ik hier niet"

  • Gepubliceerd op 01 apr 2018 09:40
  • comments 27
  • Door: Rik Klein Entink

Twaalf maanden na zijn verschrikkelijke ongeval in de Formule 4, startte Billy Monger in de Britse Formule 3. De 18-jaar oude coureur die zijn benen verloor laat zien wat veerkracht is en sloot de race af met een podiumplaats: Monger werd derde. 

Op Oulton Park kwalificeerde Monger zich op plaats vijf en leverde vervolgens een perfecte race af om als derde te eindigen achter Linus Lundqvist en Nicolai Kjaergaard. De wagen van Monger is aangepast voor Monger, zo heeft hij het gas op het stuur zitten en is er één rempedaal die geactiveerd kan worden door zijn onderbeenprothese. Bij het betreden van het podium was er een enorm applaus voor Monger. 

Na afloop van de wedstrijd zei Monger: "Het is surrealistisch, maar het is een geweldig gevoel alleen al weer te kunnen racen. De eerste mensen die ik moet bedanken zijn de jongens bij Carlin die mij weer achter het stuur hebben gekregen, speciaal ook Grahame 'Chily' Chilton. Iedereen die mij aangemoedigd heeft, familie en vrienden en iedereen die zijn support heeft laten merken na mijn ongeluk. Zonder die support zou ik niet op de grid hebben gestaan vandaag."

Over zijn podiumplaats zegt de jonge coureur: "Als je had gezegd dat ik in de eerste race van het jaar op het podium zou hebben gestaan, zou ik je voor leugenaar hebben uitgemaakt. Het was geweldig om hier te zijn, de Britse Formule 3 is een lastig kampioenschap om te rijden."

 

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Diep respect voor deze jongen!

    • + 7
    • 1 apr 2018 - 09:47
    • Box1986

      Posts: 1.662

      Idd. Fighting spirit van die jongen kan je alleen maar bewonderen.

      • + 0
      • 1 apr 2018 - 10:46
    • Wat een veerkracht hebben sommigen mensen. Ik neem mijn pet af voor deze jongen!

      • + 1
      • 1 apr 2018 - 11:03
    • Nu, dit is nog eens een verhaal. Wat een ongelooflijk doorzettingsvermogen. En niet alleen fysiek maar ook vooral mentaal. Dit bewijst maar weer eens dat als je iets daadwerkelijk wilt je het ook kunt bereiken met de juiste middelen. Ik neem ook mijn petje af voor de ouders van Billy Monger. Je zult maar de dood voor ogen hebben gezien van je eigen zoon, en dan toch zijn droom blijven ondersteunen. Daar kan ik alleen maar respect voor hebben.

      • + 3
      • 1 apr 2018 - 11:44
    • Inderdaad, diep respect!

      • + 0
      • 1 apr 2018 - 18:48
  • Waanzinnig!

    • + 3
    • 1 apr 2018 - 09:48
  • mooie inspiratiebron voor vele jongeren. Dit op de hoogste klasse en dus niet in een aparte klasse (paralympics achtige setting). Diepe buiging.

    • + 1
    • 1 apr 2018 - 09:51
  • Lostson

    Posts: 54

    Alleen zo jammer dat het alleen het openingsweekend betreft, volgens een artikel bij rtlgp heeft Billy niet de financiële middelen om een een heel seizoen af te werken. Hopen dat door dit resultaat de geld schieters naar voren komen.

    • + 0
    • 1 apr 2018 - 09:57
    • Kgundi

      Posts: 581

      Ik kan me niet voorstellen dat het hierbij blijft, die jongen is een hit in de media, daar komen wel sponsors. Wat me overigens verbaast is dat hij zo goed presteert, hij was eerder toch geen hoogvlieger, of vergis ik me?

      • + 6
      • 1 apr 2018 - 10:09
    • Lostson

      Posts: 54

      Dat idee had ik ook.

      • + 0
      • 1 apr 2018 - 10:40
    • Zover ik weet was het een proef weekend om te kijken hoe het zou gaan. Maar dit zegt natuurlijk voldoende! Wat een held is deze jonge hoe knap om zo terug te komen. Kreeg gewoon kippenvel toen ik dit las.

      • + 0
      • 1 apr 2018 - 19:45
  • prinsmp

    Posts: 87

    Respect dat deze jongen niet zijn hoofd heeft laten hangen en gewoon is doorgegaan waar hij van houdt. Echter hij moet nu wel zijn resultaten laten spreken en niet een promotie middel worden wegens zijn handicap. Hopelijk neemt het Billy nieuws nu ook af, tot het moment dat zijn resultaten binnen de autosport van het niveau zijn dat het nieuws is.

    • + 0
    • 1 apr 2018 - 10:11
    • Brits f3 is na de euroseries het hoogste niveau dus de resultaten beginnen nu al te spreken....

      • + 1
      • 1 apr 2018 - 19:46
  • geert61

    Posts: 1.099

    in de f4 was hij ook niet onverdienstelijk maar gebrek aan geld zorgde ervoor dat hij niet bij de beste rijden kon .
    is iemand met drive die mentaal zo sterk is dat te verwachten is samen met zijn talend dat hij presteren kan zoals nu wel blijkt .
    neem dan ook mijn hoed voor hem af en buig diep voor hem een voorbeeld voor velen

    • + 0
    • 1 apr 2018 - 10:58
  • Rimmer

    Posts: 8.329

    Hij heeft het “voordeel” van de protheses die veel lichter zijn dan echte benen.
    Zijn bloed hoeft ook maar minder afstand af te leggen om rond gepompt te worden.
    Door zijn lagere gewicht is er meer ruimte om met gewicht te spelen. Al met al kan dat een klein voordeel geven. Staat tegenover dat hij natuurlijk wel een jaar uit de running is geweest en van mega ver moest komen. Maar net als met Kubica heb ik hier heel veel respect voor. Als je zo hard moet knokken om terug te komen dan geloof ik ook wel dat je daardoor een sterkere en betere coureur wordt. Mooi om te zien en helemaal omdat ze in de racerij niet doen aan paralympische klassen. Achter het stuur is iedereen gelijk. Dat is het mooie aan racen.

    • + 0
    • 1 apr 2018 - 11:31
    • Ik vond een aardige link met een klein stukje hierover in relatie tot het bepalen van het zwaartepunt van je lichaam:

      Hoofd = 9%
      Arm = 9% (dus 2 armen = 18%)
      Romp = 4*9 = 36%
      Been = 2*9 = 18% (dus 2 benen = 36%)

      Dat is nogal wat in verhouding tot het gehele lichaam.

      • + 0
      • 1 apr 2018 - 12:26
    • Die Armstrong is echt dom geweest. Hij had gewoon zn armen door stukken Carbon moeten vervangen :)

      • + 0
      • 1 apr 2018 - 21:17
  • Nou Lewis, iets voor jou. Steun die jongen financieel een beetje.

    • + 0
    • 1 apr 2018 - 12:12
    • szixxx

      Posts: 4.754

      Volgens mij was Lewis 1 van de eersten die erg gul gedoneerd hebben vlak na zijn ongeluk.

      • + 2
      • 1 apr 2018 - 17:50
  • Petje af voor deze doorzetter!

    • + 0
    • 1 apr 2018 - 12:43
  • Ongeloofelijk en uniek! Schijnt dat hij maar voor 1 race reed. Hopelijk komt er een sponsor want hij verdient meer met zon prestatie

    • + 0
    • 1 apr 2018 - 12:52
  • Arie54

    Posts: 3.699

    Geweldig, doet me denken aan Alex Zanardi, die na die verschrikkelijke crash beide benen verloor en niet alleen terug kwam in de autosport, maar daarna ook een carrière had bij de Paralympics. www.youtube.com/watch?v=KysP71KKzIc

    • + 0
    • 1 apr 2018 - 15:04
    • Ook nog in de autosport in toerwagenracerij.

      • + 0
      • 1 apr 2018 - 21:18
  • Baksteen

    Posts: 704

    De reacties uit de racewereld en van de fans op Billy zouden een voorbeeld moeten zijn voor de rest van de maatschappij: solidair, warm en gul. Maar als je het nieuws op tv ziet en de kranten leest schijnt alles kut, hard en klote te zijn. Staat achter elk boom een terrorist en is trollen op het internet de normaalste zaak van de wereld. Hebben we een sleepwet nodig omdat je buurman verdenken niet genoeg is en verdrinken we collectief binnen 10 jaar door global warming. Het punt dat ik wil maken is eigenlijk, als je het vermogen bezit om tussen de regels door te lezen, dat ik me ontzettend verveel en niet kan wachten op de volgende race.

    • + 3
    • 1 apr 2018 - 15:56
  • respect!!!

    • + 0
    • 1 apr 2018 - 17:03
  • Ik hoop toch wel dat dit geen pubicity stunt is waarbij Monger een bepaald voordeel is gegeven.....

    • + 1
    • 1 apr 2018 - 17:06
  • Go fast! billy!

    • + 0
    • 1 apr 2018 - 18:43

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team PSV
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Zweden
  • Geb. datum 10 mei 1997 (24)
  • Geb. plaats Algutsrum, Zweden
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 178,00 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar