user icon
user icon

Force India kan zich niet vinden in de visie van Liberty

  • Gepubliceerd op 21 nov 2017 15:39
  • comments 11
  • Door: Rob Veenstra

Het verzet tegen de voorstellen van Liberty Media voor de toekomst van de Formule 1 is weer verder gegroeid. En opvallend; voor het eerst spreekt een klantenteam zich uit tegen de plannen van het mediabedrijf voor 2021. Force India heeft zich namelijk aangesloten bij Mercedes, Ferrari en Renault, die eerder kritiek uitten op de uitgangspunten voor een nieuwe motorformule.

De Indiase renstal stoort zich vooral aan het feit dat Liberty een soort eenheidsmotor wil creëren. Motorsport-Total.com citeert Force India-directeur Otmar Szafnauer: "We kunnen het niveau van de motoren niet verlagen zodat ze maar allemaal gelijk zijn. Waarom zouden we de Formule 1 beroven van een van de uitdagende facetten? Ik snap het echt niet."

"De Formule 1 draait om de coureurs en aerodynamica en zou ook om de motoren moeten draaien. Het team met het beste totaalpakket wint, zo is het altijd geweest. Als je dan de aandrijflijn weghaalt als onderscheidende factor, dan vergroot je het belang van die andere twee factoren en dat zou in mijn ogen een verkeerde richting voor de Formule 1 zijn."

De kosten voor de nieuwe motoren zijn nog niet bekend. Mocht het zo zijn dat het prijskaartje fors lager komt te liggen dan nu, dan is het toch mogelijk dat Force India zich verzoent met de ideeën van Liberty. "Waar het ons vooral om gaat is dat we minder geld kwijt zijn aan de krachtbronnen", aldus Szafnauer.

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Dezelfde mening hebben als de fabrikanten levert betere mogelijkheden op bij een naamsverandering.....;)

    • + 1
    • 21 nov 2017 - 15:52
    • En zij profiteren nu ook duidelijk van de betere motor t.o.v. teams als McLaren, Renault en Toro Rosso..

      • + 3
      • 21 nov 2017 - 15:56
    • Force India moet toch dat budgetcap onderdeel in de visie als een belangrijk punt voor zichzelf kunnen zien?

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 17:20
  • Totdat ze zelf zonder motorleverancier zitten... Wedden dat ze dan plotseling een heel andere mening hebben?

    • + 1
    • 21 nov 2017 - 16:07
  • PKracing

    Posts: 654

    Ja ja ... prop eens een Renault of Honda in die Force India dan blaft hij wel iets anders.

    • + 2
    • 21 nov 2017 - 17:00
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Ook nu weer zie je dat je struikelt over het opportunisme. Teams mogen adviseren, maar laten meebeslissen is de goden verzoeken.

    • + 1
    • 21 nov 2017 - 17:49
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Het team met het beste pakket... ja dat zou leuk zijn bij een vrije markt - maar die is er dus niet.

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 17:51
  • het volgende zal plaats hebben gevonden, ergens in het recente verleden.

    T) Joo Otmar, pik hoe hangt?
    O) Hoofdzakelijk naar beneden, Toto.
    T) Ha ha ha, zeg waar ik voor bel, de huidige gedachtegang past niet echt bij de Formule !, tenminste volgens onze filosofie, vind je ook niet?
    O) Ik weet niet hoor Toto, daar liggen voor ons mogelijkheden als privateer.
    T) Ok, als ik jou nu eens voor de komende seizoenen een aantal cheat codes geeft voor de aandrijflijn, steun jij ons dan?
    O) Daar vraag je nogal wat. Waar moet ik aan denken met die cheat codes?
    T) Aah, toch een pk-tje of 25.
    O) Ok, als je daar nu, exclusief voor ons, 45 pk van kunt maken heb je ons aan boord.
    T) Toppie pik, ik mail je tzt de cheats wel. En nog bedankt Ot.
    O) Jij ook, groetjes aan Suus!

    ;-)

    • + 2
    • 21 nov 2017 - 18:29
  • pixel

    Posts: 586

    Hij spreekt alsof het team al lang is opgekocht door een grote autofabrikant die in 2021 in wil stappen.

    • + 1
    • 21 nov 2017 - 18:30
  • Mijns inziens staan onderstaande uitspraken van Szafnauer haaks op elkaar...

    “We kunnen het niveau van de motoren niet verlagen zodat ze maar allemaal gelijk zijn.”
    “Waar het ons vooral om gaat is dat we minder geld kwijt zijn aan de krachtbronnen.”

    • + 0
    • 22 nov 2017 - 02:39
    • pixel

      Posts: 586

      Die snapte ik ook al niet. Volgens mij zit hij echt op twee stoelen.

      • + 0
      • 22 nov 2017 - 08:46

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar