user icon

Force India kan zich niet vinden in de visie van Liberty

  • Gepubliceerd op 21 nov 2017 15:39
  • comments 11
  • Door: Rob Veenstra

Het verzet tegen de voorstellen van Liberty Media voor de toekomst van de Formule 1 is weer verder gegroeid. En opvallend; voor het eerst spreekt een klantenteam zich uit tegen de plannen van het mediabedrijf voor 2021. Force India heeft zich namelijk aangesloten bij Mercedes, Ferrari en Renault, die eerder kritiek uitten op de uitgangspunten voor een nieuwe motorformule.

De Indiase renstal stoort zich vooral aan het feit dat Liberty een soort eenheidsmotor wil creëren. Motorsport-Total.com citeert Force India-directeur Otmar Szafnauer: "We kunnen het niveau van de motoren niet verlagen zodat ze maar allemaal gelijk zijn. Waarom zouden we de Formule 1 beroven van een van de uitdagende facetten? Ik snap het echt niet."

"De Formule 1 draait om de coureurs en aerodynamica en zou ook om de motoren moeten draaien. Het team met het beste totaalpakket wint, zo is het altijd geweest. Als je dan de aandrijflijn weghaalt als onderscheidende factor, dan vergroot je het belang van die andere twee factoren en dat zou in mijn ogen een verkeerde richting voor de Formule 1 zijn."

De kosten voor de nieuwe motoren zijn nog niet bekend. Mocht het zo zijn dat het prijskaartje fors lager komt te liggen dan nu, dan is het toch mogelijk dat Force India zich verzoent met de ideeën van Liberty. "Waar het ons vooral om gaat is dat we minder geld kwijt zijn aan de krachtbronnen", aldus Szafnauer.

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Dezelfde mening hebben als de fabrikanten levert betere mogelijkheden op bij een naamsverandering.....;)

    • + 1
    • 21 nov 2017 - 15:52
    • En zij profiteren nu ook duidelijk van de betere motor t.o.v. teams als McLaren, Renault en Toro Rosso..

      • + 3
      • 21 nov 2017 - 15:56
    • Force India moet toch dat budgetcap onderdeel in de visie als een belangrijk punt voor zichzelf kunnen zien?

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 17:20
  • Totdat ze zelf zonder motorleverancier zitten... Wedden dat ze dan plotseling een heel andere mening hebben?

    • + 1
    • 21 nov 2017 - 16:07
  • PKracing

    Posts: 798

    Ja ja ... prop eens een Renault of Honda in die Force India dan blaft hij wel iets anders.

    • + 2
    • 21 nov 2017 - 17:00
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Ook nu weer zie je dat je struikelt over het opportunisme. Teams mogen adviseren, maar laten meebeslissen is de goden verzoeken.

    • + 1
    • 21 nov 2017 - 17:49
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Het team met het beste pakket... ja dat zou leuk zijn bij een vrije markt - maar die is er dus niet.

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 17:51
  • het volgende zal plaats hebben gevonden, ergens in het recente verleden.

    T) Joo Otmar, pik hoe hangt?
    O) Hoofdzakelijk naar beneden, Toto.
    T) Ha ha ha, zeg waar ik voor bel, de huidige gedachtegang past niet echt bij de Formule !, tenminste volgens onze filosofie, vind je ook niet?
    O) Ik weet niet hoor Toto, daar liggen voor ons mogelijkheden als privateer.
    T) Ok, als ik jou nu eens voor de komende seizoenen een aantal cheat codes geeft voor de aandrijflijn, steun jij ons dan?
    O) Daar vraag je nogal wat. Waar moet ik aan denken met die cheat codes?
    T) Aah, toch een pk-tje of 25.
    O) Ok, als je daar nu, exclusief voor ons, 45 pk van kunt maken heb je ons aan boord.
    T) Toppie pik, ik mail je tzt de cheats wel. En nog bedankt Ot.
    O) Jij ook, groetjes aan Suus!

    ;-)

    • + 2
    • 21 nov 2017 - 18:29
  • pixel

    Posts: 608

    Hij spreekt alsof het team al lang is opgekocht door een grote autofabrikant die in 2021 in wil stappen.

    • + 1
    • 21 nov 2017 - 18:30
  • Mijns inziens staan onderstaande uitspraken van Szafnauer haaks op elkaar...

    “We kunnen het niveau van de motoren niet verlagen zodat ze maar allemaal gelijk zijn.”
    “Waar het ons vooral om gaat is dat we minder geld kwijt zijn aan de krachtbronnen.”

    • + 0
    • 22 nov 2017 - 02:39
    • pixel

      Posts: 608

      Die snapte ik ook al niet. Volgens mij zit hij echt op twee stoelen.

      • + 0
      • 22 nov 2017 - 08:46

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar