user icon

Video: 79-jarige vrouw test F1-bolide op Paul Ricard

  • Gepubliceerd op 14 jul 2017 10:41
  • comments 24
  • Door: Rob Veenstra

Robert Kubica was deze week niet de enige die namens Renault in actie kwam op het circuit van Paul Ricard. Rosemary Smith, een 79-jarige Britse vrouw, kreeg eveneens de gelegenheid om een Formule 1-auto aan de tand te voelen. Renault viert dit jaar het 40-jarig jubileum in de Formule 1 en zag dat als mooie kans om de droom van Rosemary Smith uit te laten komen.

"Rijden met een auto met 800 pk is iets waar ik altijd van gedroomd heb, zoals alle coureurs doen", begint Rosemary Smith. "Ik had niet gedacht dat ik de kans nog zou krijgen. Toen Renault UK me benaderde, hoefde ik dan ook geen moment na te denken om deze kans te grijpen. Het was zeker anders dan de rally-auto's die ik gewend was, het was een fantastische ervaring."

"Ik voelde me steeds meer op mijn gemak in de eenzitter en ik kon met Jolyon Palmer praten om de zenuwen weg te nemen. Ik heb altijd geracet in een door mannen gedomineerde wereld, dus dat ik deze ervaring kon delen met mijn vriendin Pauline gaf me een extra boost. Het toont aan dat iedereen zijn of haar dromen waar kan maken, ongeacht de leeftijd."

 

Reacties (24)

Login om te reageren
  • Ik heb me wel afgevraagd of dit echt is, kan je natuurlijk makkelijk in scène zetten en het is leuke promotie. Het idee is in elk geval tof, geinig filmpje. Waarschijnlijk rijdt zo'n 'oud wijf' van 79 ook nog sneller als Palmer, en dan heeft hij haar straks nog zelf in het zadel geholpen. Renault volgend jaar met een gehandicapte en bejaarde vrouw in de F1, zou bijzonder zijn ;)

    • + 0
    • 14 jul 2017 - 10:45
    • Oud wijf? Toe maar. Het respect is weer ver te zoeken.

      • + 0
      • 14 jul 2017 - 12:54
    • De humor schijnbaar ook. Die twee woorden staan niet voor niets tussen twee aanhalingstekens.

      • + 1
      • 14 jul 2017 - 12:56
    • Nou, zo te lezen vind je het makkelijker om bijdehante opmerkingen te maken over een persoon die je nog geeneens kent dan dat je de moeite neemt om te kijken wie zij werkelijk is en wat meer respect te tonen voor het gene wat zij gepresteerd heeft in haar sportloopbaan. Ik zie jou het namelijk nog niet doen.

      • + 0
      • 14 jul 2017 - 13:04
    • Heb je slecht geslapen Dutchtreath, of zit die stok altijd in je achterste? Het hoeft toch niet allemaal zo serieus hè, als ik zie wat hier soms allemaal geschreven wordt, vind ik het niet zo schandalig om op dergelijke toon een grap te maken. Ik spreek de mevrouw in kwestie immers niet aan op die manier, dat vind ik respectloos.

      En uiteraard heb ik opgezocht wie zij is na dit filmpje, want daar was ik toch wel erg nieuwsgierig naar. Ik beweer nergens dat ik het beter kan, noch dat ik de ambitie heb dit te doen. Zeker alle respect en bewondering voor wat zij bereikt heeft. Maar als mensen alleen maar dit soort dingen plaatsen, wordt het hier echt saai. Beetje beter contextueel lezen en er niet zo zwaar aan trekken kerel, we zijn hier voor onze lol. Verder ook alle respect naar jou en kusje erop ;)

      • + 1
      • 14 jul 2017 - 13:34
  • Die zal Palmer alleen nog maar meer wakker doen liggen.

    • + 2
    • 14 jul 2017 - 10:50
  • Rimmer

    Posts: 8.318

    Ze heeft een long run van 30 laps op de ultra's gedaan. Rondetijden duikelden naar beneden en halverwege de stint reed ze de tijden van Koebietsa. Soms een fractie sneller soms een fractie langzamer. Wel was ze veel beter in het managen van haar banden en had ze geen enkele lock up.
    Palmer kon aanvankelijk nog lachen maar werd steeds stiller en blekere naarmate de test voortduurde.
    In de wandelgangen wordt nu gefluisterd dat Cyril haar een jaar contract geeft aangeboden maar dat ze nog niet heeft getekent omdat Ferrari ook contact heeft opgenomen. Tot ergenis van Kimi overigens .

    • + 6
    • 14 jul 2017 - 10:52
    • In tegenstelling tot het last hebben van een trillend vizier, had ze last van een trillend kunstgebit. Daardoor moest de test helaas wel vroegtijdig gestaakt worden.

      • + 4
      • 14 jul 2017 - 11:17
    • Rimmer

      Posts: 8.318

      Ja klopt. Ze heeft het nog even geprobeerd zonder gebit maar ze was niet te verstaan over de boordradio.
      "Mmwwggdjrj leleke benene nenrtylyl"

      • + 2
      • 14 jul 2017 - 11:33
    • Hahaha, mooi

      • + 0
      • 14 jul 2017 - 11:41
    • Rosemary gebruikte de naam Smith slechts als schuilnaam.
      De werkelijke reden voor de test was dat Robert Kubica zijn oma Rosemary Kubica had gevraagd te onderzoeken of de F1 nog wel iets voor haar kleinkind was.

      Na afloop kon ‘Racemary’ – zoals zij in haar actieve jaren liefkozend werd genoemd – haar kleinzoon geruststellen: “Het is okie dokie Robbie,” aldus de kranige grootmoeder.

      • + 2
      • 14 jul 2017 - 12:58
    • Quovadis

      Posts: 132

      Jij maakt mijn dag goed! leuk om te lezen!

      • + 0
      • 14 jul 2017 - 18:55
  • wieNiet

    Posts: 110

    Als ze 79 jarige oma's gaan testen voor palmer's zitje.. Kun je nagaan hoe wanhoopig ze bij renault zijn.

    • + 1
    • 14 jul 2017 - 10:53
  • Elpeos

    Posts: 312

    Kijk, dit vind ik nou een leuk filmpje!

    • + 1
    • 14 jul 2017 - 10:55
    • me too! Geweldig. :-))

      • + 1
      • 14 jul 2017 - 11:03
    • Alleen zie je niets van de snelheid die ze heeft....was ze goed?

      • + 0
      • 14 jul 2017 - 11:25
  • Fibonacci

    Posts: 588

    Cool! ken jij één vrouw van 79 die uberhaupt in zo'n wagen durft te stappen zonder een meter te rijden?

    • + 0
    • 14 jul 2017 - 11:23
  • Doodgaan aan een hartaanval in een F1 auto of in bed? Op 79 jarige leeftijd zou ik het wel weten ;)

    • + 0
    • 14 jul 2017 - 11:27
  • KingG

    Posts: 27

    Dee dame kan echt wel sturen hoor!
    en.wikipedia.org/wiki/Rosemary_Smith

    • + 1
    • 14 jul 2017 - 12:19
    • Laat maar @KINGG, kinderen blijven kinderen.

      • + 1
      • 14 jul 2017 - 12:56
  • Maakt niet uit hoe snel ze ging; ze heeft sowieso het snelheidsrecord in de F1 voor 79-jarigen in handen.

    • + 1
    • 14 jul 2017 - 12:56
    • Speedl9

      Posts: 645

      Pas nou maar op straks stapt ome Bernie nog in een Sauber.

      • + 0
      • 14 jul 2017 - 17:17
    • Jetter

      Posts: 230

      Marko en Lauda eerder ...

      • + 0
      • 15 jul 2017 - 12:35
  • Numnum

    Posts: 2.490

    Ik kan me zo indenken dat deze dame nog steeds de vloer aan veegt op een circuit met menig toetsenbord held hier op deze website.
    Inclusief ondergetekende...

    • + 0
    • 14 jul 2017 - 21:30

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land GB
  • Geb. datum 20 jan 1991 (30)
  • Geb. plaats Horsham, GB
  • Gewicht 78 kg
  • Lengte 1,79 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec