user icon
user icon

Monisha Kaltenborn wil franchise systeem voor de Formule 1

  • Gepubliceerd op 02 mei 2017 13:51
  • comments 17
  • Door: Rik Klein Entink

Sauber-teambaas Monisha Kaltenborn vindt dat het in de toekomst een franchiseformule mogelijk moet zijn voor teams in de Formule 1. Volgens Kaltenborn zou het voor teams in het midden van het veld een lange termijn toekomst in de sport betekenen. 

In VS niet ongebruikelijk

Kaltenborn deed haar suggestie in de GP Gazette en zegt daarbij dat het in grote Amerikaanse sporten geen ongebruikelijk model is. "Voor mij is het belangrijkste dat de waarde van de sport en die van ieder team verbeteren zal. Idealiter willen wij een situatie waarbij het lastig is om in te stromen, maar als je eenmaal binnen bent je een bepaald inkomen krijgt," aldus Kaltenborn. 

Teams moeten kunnen overleven

Volgens Kaltenborn moet de angst voor teams dat ze niet kunnen overleven in de sport worden weggenomen doordat ze genoeg inkomen uit de sport krijgen om een team te kunnen runnen. "Je hoeft geen enorme winst te maken, maar eentje die je in staat stelt om concurrerend te zijn. Misschien niet voor de top 3, maar wel als je rond plaats 10 zit", zo sluit zij af. 

Hoge bonussen voor top teams

Op dit moment is de situatie andersom en zijn het de teams die al heel lang meedraaien (en daarmee over het algemeen de top teams) een bonus ontvangen. Voordat ze nog maar 1 ronde hebben gereden zijn ze gegarandeerd van een fors inkomen. Ferrari kreeg in 2016 105 miljoen dollar als bonus, Mercedes en Red Bull Racing ontvingen 74 miljoen dollar. De andere twee teams die een bonus kregen waren McLaren (32 miljoen) en Williams (10 miljoen).

Eerder dit jaar werd vanuit Liberty Media al geopperd dat de bonusregeling wel eens op de schop kon gaan.

Reacties (17)

Login om te reageren
  • wibi

    Posts: 3.827

    Dat is nu eens een goed idee!!! Ze kan het wel...;-)

    • + 2
    • 2 mei 2017 - 13:54
  • Als het mevrouw Kaltenborn financieel goed uitkomt, vind ze het sowieso een goed idee ( kijk maar naar haar coureurs )

    • + 0
    • 2 mei 2017 - 14:01
    • Iedereen denkt nou eenmaal aan de knaken, op de fabrieksjongens na. Dat moet nou eenmaal in de F1 anders ben je pleite.

      • + 0
      • 2 mei 2017 - 14:12
    • Mojito

      Posts: 4.667

      @madmax

      Vraag me af of jij ook niet voor een eerlijke behandeling zou opkomen als iemand je portemonnee ten onrechte zou benadelen.

      Stel dat je baas ineens zegt: "oh ja Max, je vakantiegeld hou ik dit jaar maar even in want kan dat nu eigenlijk niet missen"

      • + 0
      • 2 mei 2017 - 15:02
  • Op zich een goed idee maar wie wordt de franchisenemer dan?

    • + 0
    • 2 mei 2017 - 14:04
    • Sorry, franchisegever natuurlijk!!!

      • + 0
      • 2 mei 2017 - 14:05
    • wibi

      Posts: 3.827

      Kan iedereen worden..de eerste: Max Factor Racing met Max factor en SAI...:-)

      • + 0
      • 2 mei 2017 - 14:06
    • wibi

      Posts: 3.827

      Liberty Media of de vorige voorzitter 'Ekkelsteen"...

      • + 0
      • 2 mei 2017 - 14:08
    • Nee, geen SAI...uh, Alonso dan? Of een aankomende ster....

      • + 0
      • 2 mei 2017 - 14:08
    • wibi

      Posts: 3.827

      ALO naar Renault...blijft Calimero over...je moet er iets voor over hebben, maar dat maak jij goed en SAI af en toe ergens 10e....

      • + 0
      • 2 mei 2017 - 14:10
  • John6

    Posts: 3.407

    De grote teams gaan bijna niets inleveren, anders stappen ze er gewoon uit, daar zullen ze mee dreigen. En zo kunnen ze dat de komende jaren gewoon tegen houden.

    • + 0
    • 2 mei 2017 - 15:27
  • Daar zitten wel praktische problemen aan vast. Als je alleen maar kant en klare onderdelen koopt en in een weekend een vleugel 3 of 4 kapot rijdt ben je klaar voor dat weekend. Je bent dan wel even afhankelijk van je leverancier voor urgente onderdelen terwijl je die in de oude situatie zelf kan maken.

    En de F1 verliest een stukje glans met een Franchise formule.

    • + 0
    • 2 mei 2017 - 18:37
  • pcbeem

    Posts: 665

    Die bonussen zijn ook van de gekken, maar ja doe er maar iets aan de teams hebben de boel mooi in de tang.....

    • + 0
    • 2 mei 2017 - 18:59
  • Kenju

    Posts: 2.629

    Kennelijk weet iedereen wat dit franchise systeem inhoudt. Iemand die het mij kan uitleggen?

    • + 0
    • 2 mei 2017 - 20:40
    • In dit geval zou een organisatie franchisegever zijn en de kosten naar FIA, LM en anderen voor haar rekening nemen en daarna hoofdelijk omslaan naar de franchisenemers waarbij het voordeel van grote inkoop door de franchisegever doorwerkt naar de franchisegever. Minder kostren dus, maar ook minder gezeur want dat wordt door de franchisegever allemaal geregeld. Uiteindelijk KAN dit goedkoper uitpakken voor de franchise gerelateerde F1-teams.

      Zo werkt het generaal gezien in franchise organisaties...

      • + 0
      • 2 mei 2017 - 20:52
    • 'doorwerkt naar de franchisegever is uiteraard fout en is franchisenemer' sorry...

      • + 0
      • 2 mei 2017 - 20:53
  • Franchise systeem.. hmm, als McDonalds nog twijfels over sponsoring had dan zijn die twijfels een stuk minder geworden. Franchise kennen ze als geen ander en wellicht komt er ook een drive-in optie bij tijdens de pit-stops. Zullen de Amerikaanse vrienden van Liberty ook niet erg vinden.

    • + 0
    • 2 mei 2017 - 21:53

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar