user icon

Ron Dennis op weg naar de uitgang bij McLaren

  • Gepubliceerd op 19 okt 2016 13:39
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra

Ron Dennis stopt aan het einde van dit jaar met zijn werkzaamheden bij de McLaren Group. Dat meldt Autosport. Het aflopende contract van Dennis, die voorzitter en directeur van McLaren is, wordt niet verlengd. Daarmee komt er een einde aan een samenwerking die in 1980 in gang is gezet.

Bij de McLaren Technology Group, het overkoepelende orgaan voor McLaren Racing, McLaren Marketing en McLaren Applied Technologies, ontstaat dus een vacature voor een nieuwe directeur. Het vertrek van Dennis zou het einde markeren van een twee jaar durende worsteling om de macht bij McLaren. Achter de schermen is het sinds zijn terugkeer als directeur in januari 2014 onrustig.

Dennis had plannen om de overige aandeelhouders van McLaren uit te kopen, maar volgens Autosport heeft hij de deadline om het benodigde kapitaal bijeen te brengen niet gehaald. Een woordvoerder van McLaren reageerde op de berichten: "Ron Dennis wil benadrukken dat hij absoluut niet opstapt bij McLaren."

"Hij staat onder contract als voorzitter en directeur van de McLaren Group en bezit een kwart van de aandelen. Al vele jaren, decennia zelfs, zijn er gesprekken gaande over de herverdeling van de aandelen en Ron speelt daar altijd een centrale rol in. Dat is nog steeds het geval. Het zou echter ongepast zijn om in details te treden over die discussies."

Reacties (14)

Login om te reageren
  • z0mer

    Posts: 2.087

    Dat zou slecht nieuws zijn voor McLaren.

    • + 2
    • 19 okt 2016 - 14:09
    • Hij is zonder twijfel een man met veel ervaring, maar mijn gevoel is dat McL toe is aan een frisse wind en nieuw bloed. Hiermee zullen ook de geruchten over een verkoop van McLaren aan Google weer aangewakkerd worden!

      • + 2
      • 19 okt 2016 - 14:18
    • @ Rogier Ik neem aan dat je naar Apple refereert ipv Google.

      • + 1
      • 19 okt 2016 - 14:20
    • Slecht nieuws weet ik zo niet, maar kan moeilijk vatten dat hij eruit gekegeld wordt met zijn 25% aandelen, en tevens is hij toch de man die McL tilde naar de absolute top (nu eventjes niet :)) Maar vers bloed aan de top zou hen ten goede komen denk ik, een kerel als Horner zou daar perfect op zijn plaats zijn

      • + 0
      • 19 okt 2016 - 16:59
    • Horner is teambaas, absoluut geen CEO van een conglomeraat aan bedrijven.

      • + 0
      • 19 okt 2016 - 17:56
  • Dat zal ook niet zonder slag of stoot gaan, plus de daarbij komende oprot bonus.
    Hij zal er wellicht niet slechter van worden.

    • + 0
    • 19 okt 2016 - 14:36
  • manuel

    Posts: 2.972

    Je hoeft ook niet op te stappen bij een aflopend contract, het word gewoon niet verlengt dus de opmerking van de woordvoerder van McLaren is in die zin correct maar ook enigszins vertroebelend. Je wordt afgerekend op de prestaties en ze kunnen niet alles op Honda afschuiven want ik vind het chassis en Aero pakket nou ook niet zo denderend. De vraag is alleen of een ander het beter zou kunnen? Ron Dennis heeft het bewezen in het verleden.

    • + 0
    • 19 okt 2016 - 15:13
    • Hemex

      Posts: 991

      Maar die laatste drie woordjes zijn niet geheel en al onbelangrijk. Niet voor niets bestaat het gezegde: je bent zo goed als je laatste prestatie.

      • + 0
      • 19 okt 2016 - 16:11
    • RD is verandwoordelijk voor de McLaren group. De renstal is daar qua omzet maar een kleine schakel in.

      • + 1
      • 19 okt 2016 - 18:18
  • floris

    Posts: 800

    opzouten met die arrogante kl**tzak.

    • + 1
    • 19 okt 2016 - 16:25
  • Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Dennis vind ik een icoon. Hij is voor mij de belichaming van McLaren, maar aan elk tijdperk komt een einde.
    Toen Dennis de leiding weer overnam van Whitmarsh was ik opgelucht. Onder Whitmarsh zijn Hamilton vertrokken, een aantal top mensen waren weggekocht, pitstops die slecht gingen en nog wel wat dingen.
    Nu vind ik dat er een stabiele basis is gelegd door Dennis waarbij de kansen om weer succesvol te zijn aanwezig is.Top coureurs, top faciliteiten, fabrieksteam van een sterke en betrouwbare partner (in de brede zin van het woord), want ook ik geloof, net zoals Dennis, dat je als klantenteam geen kampioen kan worden. Nu kan Red Bull (hopelijk) daar volgend seizoen verandering in brengen. Maar dat komt ook omdat Renault zelf sterker wordt van de successen van Red Bull , zie het als een soort "benchmark". Met een Mercedes of Ferrari motor was dit niet gebeurd, kijk maar naar de updates die bij zowel Red Bull als bij Renault zelf tegelijkertijd kwamen. Dat zie je bij een Williams of Haas niet.
    Ik hoop dat Capito McLaren naar nieuwe successen zal leiden, ook in Prodromou (oud rechterhand Newey) heb ik vertrouwen. Ook Honda zal sterker voor dag komen. Dus mijn verwachtingen zijn hoog voor volgend seizoen (minimaal top 4 bij de teams).
    Zolang men het Formule 1 team maar intact houdt en met dezelfde ambitie, toewijding en filosofie de sport blijven benaderen is voor mij belangrijkste.

    • + 2
    • 19 okt 2016 - 16:38
  • k.w

    Posts: 719

    Ja JAAA ! Hoe sneller hoe liever voor mij... kan de man niet luchten, en over zijn manier van doen en laten heb ik nog minder goede woorden..

    • + 0
    • 19 okt 2016 - 17:16
  • BeeDeePee

    Posts: 462

    Einde McLaren, zonder Dennis gaat deze boot niet varen.

    RIP

    • + 0
    • 19 okt 2016 - 20:02
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Daar ben ik inderdaad ook bang voor. We hebben dat gezien in de Whitmarsh tijd. Qua uitstraling ging het toen een stuk beter met het team (opener, humor, etc.), maar de prestaties gingen alleen maar slechter. Nu zitten ze weer in een opwaartse spiraal, maar dat is dankzij de harde hand van Dennis. Als ze die er weer uit werken, en zelfs helemaal, dan is de kans groot dat ze een hele diepe afgrond in gaan en de komende seizoenen niets meer kunnen doen.
      Natuurlijk, hij is niet populair onder fans en bij de FIA (vooral Mosley kon absoluut niet met Dennis door 1 deur), maar hij heeft ook de afgelopen seizoenen bewezen dat hij een team kan (laten) runnen als hij er maar genoeg tijd in stopt.

      • + 0
      • 20 okt 2016 - 09:34

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar