Stewards onderzoeken blunder Force India, uitsluiting dreigt
- Gepubliceerd op 25 jul 2010 18:46
-
20
- Door: Robin Smeets
Het team merkte de fout meteen op en een ronde later kreeg Sutil alsnog de juiste banden onder zijn auto geschroeft, net als Liuzzi een ronde daarna. Artikel 25.3 van de reglementen zegt: "Het gebruikt van niet-geregistreerde banden of verkeerde banden kan resulteren in een gridpenalty of uitsluiting van de race."
De stewards zullen het incident op dit moment gaan onderzoeken. Liuzzi eindigde als zestiende, Sutil als zeventiende.
Trending nieuws
-
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Force India
- Basis Silverstone, India
- Sergio Perez 11
- Sergio Perez 11
- Nico Hülkenberg 12
- Adrian Sutil 14
- Adrian Sutil 15
- Lance Stroll 18
- Adrian Sutil 20
- Nico Hülkenberg 27
- Nico Hülkenberg 27
- Esteban Ocon 31
- Esteban Ocon 31
96.021 reacties op Force India
8 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Force India

Reacties (20)
Login om te reagerenPosts: 1.725
Ze hebben hier natuurlijk wel verschrikkelijk veel voordeel uit gehaald.
Posts: 2.567
Nog een boete van 100.000 euro:P
Posts: 2.049
Ze krijgen een reprimande; juiste beslissing. Het was gewoon een blunder.
Posts: 271
Nou uitsluiting van de race zou wel een hele zware straf zijn voor een vergissing.
Posts: 2.250
je gaat zien, Force India gaat hier nog meer straf voor krijgen dan Ferrari voor z\'n teamorders...
Posts: 10.089
wat een lacher, ze willen het imago van de sport niet beschadigen, maar vervolgens vinden ze teamorders niet erg, maar een foutje bij een Pitstop vinde ze zo erg, dat er gelijk uitsluiting dreigt
Belachelijk!
Posts: 4.951
Het imago van de sport is al jaaaaren beschadigd door al dat gezeik over regeltjes.
Posts: 35
Nou nou, zestiende en zeventiende .. dan kan je ze de blunder ook wel vergeven. Als ze er nou een enorm voordeel uit haalde kan ik het me voorstellen dat ze een straf krijgen. Tuurlijk is het niet slim om zo\'n fout te maken, maar hè het zijn ook maar mensen. En mensen maken fouten. En nou geen reacties over dat dat van Ferrari ook een fout was, want dat was het absoluut niet! Teamorders geef je met opzet, en de banden verwissel je echt niet om er voordeel uit te halen.
Posts: 2.049
Ze hebben er juist nadeel bij; ze moesten beide een tweede keer binnenkomen. Daar verlies je 25 seconden mee.
Posts: 35
Ja, dat bedoel ik :-). Reprimande, ok! Maar geen uitsluiting, ze hebben toch geen punten binnen gehaald dus dat is volledig zinloos. Ze hadden beter Ferrari uit kunnen sluiten ...
Posts: 1.725
Ferrari heeft ook geen extra punten behaald. 1 en 2 bleef 1 en 2. Blijkbaar zijn er mensen die schrik hebben van Alonso wat de wereldtitel betreft.
Posts: 35
@F60
beetje gefrustreerd? Alonso heeft er wel 7 punten voordeel uit gehaald, maar hij staat als nog iets van 34 punten achter, dus ik vrees hem niet. FI heeft helemaal geen punten gescoord, en dat was het punt wat ik probeerde te maken. Het team Ferrari heeft er geen voordeel van, maar Alonso wel. Beetje stom dat je deze twee situaties nu met elkaar gaat vergelijken.
Posts: 9
Ach jongens toch, in het vorige artikel stond duidelijk dat het WMSC de zaak verder zou benaderen die overeenkomt met artikel 39.1; geen teamorders. De Boete van 1ton komt uit artikel 151 en dat is de sport schade hebben toegediend. Dus waarom niet even geduld tot vanavond laat of morgen om de straf te zien die de Fia Ferrari gaat geven. Dus geduld voordat je een definitieve uitspraak gaat vellen;)
Posts: 15.285
Daar hebbie wel gelijk in, maar hier wordt er door de FIA meteen gesproken over uitsluiting van de race en dat werd niet gedaan bij Ferrari. Ze hadden daar ook meteen duidelijk over kunnen zijn en zeggen pats boem 100.000 boete voor het in discrediet brengen van de sport en jullie hangt nog een uitsluiting boven het hoofd.
Ik begrijp de mensen hier wel, want zo erg vals gespeeld is er lange tijd niet meer.
Posts: 1.765
valsspelen? ferrari is 1 en 2, wisselen van positie, en zijn 1 en 2,wat speel je vals dan? de enige mensen die er serieus van moeten balen zijn de mensen die geld op massa hadden in gezet bij de bookmakers
Posts: 10.089
nou en aangezien er veel gegokt word in de wereld, is het idd belachelijk, mensen gokken op Massa, en Ferrari manipuleerd die uitslag!!
maar jij vond Oostenrijk 2002 vast ook niet erg?? jij vind het normaal, dat als een coureur zich een hele winter voorbereid, elke dag traint, om de 2 weken een race rijd, en als die dan 1e rijd.. vind jij het normaal dat hij zijn teamgenoot voorbij moet laten??? terwijl er nog niets beslist is in het Kampioenschap
Posts: 180
het doet niet ter zake of er voordeel uitgehaald is. Het is gewoon tegen de regels. punt.
Posts: 122
erg jammer dat het zo moet
Posts: 123
Kunnen jullie niet lezen? Er staat: \"Het gebruikt van niet-geregistreerde banden of verkeerde banden KAN resulteren in een gridpenalty of uitsluiting van de race.\"
Niemand die er mee dreigt, of deze straf voorspeld/eist. De stewards zullen het onderzoeken en er zal gewoon uitkomen dat er onder druk een foutje is gemaakt, duidelijk in het nadeel van het team.
Posts: 11
En toch zal je zien, dat een relatief klein team als Force India een zwaardere straf krijgt dan Ferrari. En inderdaad moeten we even de uitslag van het WMSC afwachten, maar als je naar de verhoudingen kijkt, komen de rooien er maar makkelijk mee weg. Ik hoop dat het bij Force India gewoon bij een reprimande blijft. Het was gewoon een domme fout die direkt is opgemerkt en gelijk is opgelost.