Jenson Button leidt McLaren-dubbel in Shanghai
- Gepubliceerd op 18 apr 2010 10:56
-
82
- Door: Dennis Roke
Start
De race gaat van start op een vochtige baan. In de eerste bocht is het meteen raak: Liuzzi spint uit zichzelf en neemt Buemi en Kobayashi mee in zijn val. Terwijl iedereen naar binnen komt voor intermediates, is de start van Alonso in onderzoek. Later in de race zal de Spanjaard een drive through-penalty krijgen voor het maken van een te vroege start.
Ronde 6
Vettel en Hamilton komen samen binnen, maar krijgen het flink aan de stok. Zowel bij het inrijden als het uitrijden maken ze contact, tot Hamilton uiteindelijk eieren voor zijn geld kiest. Ondertussen heeft Massa het slecht, de Braziliaan rijdt twee keer naast de baan.
Ronde 14
Michael Schumacher meldt over de boordradio dat het opnieuw begint te regenen. Vrijwel direct krijgt hij het daarna aan de stok met Hamilton. Na een hard gevecht is het Hamilton die aan het langste eind trekt.
Ronde 20
Er lijkt tot op dat moment geen vuiltje aan de lucht voor Rosberg, afgezien van het feit dat het weer harder gaat regenen. De jonge Duitser rijdt even naast de baan en verliest op het volgende rechte stuk de leiding aan Button.
Ronde 26
Na een korte safety car periode wordt de race weer vrijgegeven. Button verrast het hele veld door zowat stil te gaan staan. Alonso is ondanks een penalty toch weer opgeklommen tot de zevende stek. Button leidt de wedstrijd, voor Rosberg, Hamilton en Kubica.
Ronde 39
Petrov spint en gooit daarmee de vijfde plek in het putje. Leider Button komt de pits in voor nieuwe banden. Rosberg is de ronde ervoor gestopt en verliest daarmee de tweede plek aan Hamilton.
Ronde 47
Jaime Alguersuari wordt het slachtoffer van de omstandigheden op de baan. In een paar bochten verliest hij drie plekken aan Petrov, Massa en Sutil. Ondertussen wint Alonso ongeveer 1,3 seconde per ronde op derde man Rosberg.
Ronde 52
De slotfase van de Grand Prix van China staat in het teken van de opmars van Vitaly Petrov. Eerst verschalkt hij Michael Schumacher, later zal hij Webber verschalken en daarmee de Red Bulls splitten. Ook Massa probeert een weg langs Schumacher te vinden, maar dat blijft zonder succes.
Finish
Button wint de Grand Prix van China en is uitzinnig van vreugde. Het podium wordt gecompleteerd door teamgenoot Hamilton en Rosberg. Een hele mooie vierde plek is er voor Alonso, gevolgd door Kubica, Vettel, Petrov en Webber. De laatste twee puntenposities worden bezet door Felipe Massa en Michael Schumacher.
Trending nieuws
-
'Williams wil niet wachten op Sainz en Albon: Pérez mogelijk naar Britse renstal'
Williams houdt de ontwikkelingen op de rijdersmarkt nauwlettend in de gaten. De renstal uit Grove zou serieuze intere...
22 jun 2026 15:24 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
Haas geeft Le Mans-winnaar de kans in Oostenrijk
Het team van Haas geeft aankomend weekend in Oostenrijk reservecoureur en Le Mans-winnaar Ryo Hirakawa de kans in de ...
22 jun 2026 14:47
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team McLaren
- Punten 37
- Podiums 0
- Grand Prix 41
- Land GB
- Geb. datum 19 jan 1980 (46)
- Geb. plaats Frome, Somerset, GB
- Gewicht 72 kg
- Lengte 1,82 m
67.104 reacties op McLaren
23 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Jenson Button

Reacties (82)
Login om te reagerenPosts: 413
Slimme keuze weer van Button!
Hamilton man van de race samen met Petrov zonder twijfel :)
Spijtig van die Jumpstart van Alonso anders had hij volgens mij gewonnen (of had dan toch een goeie kans)
Teleurgesteld over Schumacher!
Posts: 15.285
Hey Halim...
Leuke top 8 die je gisteren had.... dat had ook wel kunnen lukken met een droge race... maar je top 8 werd wel het putje in gegooid ;)
Geeft niets hoor, ik heb genoten van de race en dat is het belangrijkste.... top!!!
Posts: 413
Ik had niet echt rekening gehouden met de regen :)), anyway het was een leuke race!
Posts: 349
Weer de regen die voor een mooie race zorgt :) !
Mooie tactische beslissingen en inhaalacties gezien.
Zo\'n sprinklerinstallatie naast de baan is zo gek nog niet
Ook congrats to Petrov met zijn eerste punten
Go Jenson !
Posts: 222
Was een aangename race. Super van Button weer en beetje tegenvallend Ferrari en RedBull. En complimenten voor de keuzes van Schumacher en zijn mechanic.. Anders was hij waarschijnlijk lager geindigd..
Posts: 2.181
Ik ben geen Hamilton fan maar moet wel toegeven dat hij een racer is,misschien wordt hij nog wel bestraft voor zijn kamikaze actie bij inrijden bij de pits,maar van allemaal dit seizoen hij de man van inhaal acties.wel grappig van Webber die zat te roepen dat hamilton hij van de baan heeft geduwd,maar de feit is dat bij RBR hun feestje te vroeg hebben gevierd....
ook een super race van Alonso moet wel zeggen sterk nog met een penalty....
wel spannend race .
Posts: 11.414
Wat een puinhoop met die eerste pitstops. Het wordt toch echt eens tijd dat de teams die weersvoorspellingen goed krijgen. Brundle zei meteen al dat ze het niet lang zouden redden met die inters op een droge baan. Button, Rosberg en Kubica, Petrov profiteerden daar waren goed van.
Een hoop \"comedy\" deze race. Alonso met zijn \"vliegende start\', Massa was met een \"Hamiltonnetje\" bij het ingaan van de pitstraat, Hamilton die de de vechtende Sutil en Vettel voorbij zeilt. Ik bezeek mezelf bijna toen ik Alonso bij Massa voorbij zag gaan in de pistraat ingang.
Komisch ook hoe Schumacher \"tot de dood\" verdedigt als Hamilton hem voorbij wil terwijl hij bijvoorbeeld Vettel er twee keer gewoon zonder enkele tegenstand langs laat. Daar zit heel duidelijk wat frustratie, lol.
Dat gedoe met die pitstop tussen Hamilton en Vettel was ook bizar. Ze waren al aan het vechten bij het ingaan van de pitstraat en bleven bezig toen ze eruit gingen. Ze werden tegelijk vrijgelaten, maar Hamilton kwam niet goed weg. Dat kun je toch moeilijk verbieden? Hamilton had alleen wel meteen de plek vrij moeten geven.
Hamilton trouwens wel weer met een hele mooie move op (een de aggressief verdedigende) Schumacher. Zelfde actie als hij op Alonso deed in Australie totdat Webber hem eraf ramde. Laat de andere maar te laat remmen en pak hem dan binnendoor.
Die tweede safety car was echt bezopen. Dat riekte wel heel erg naar \"de race spannend maken\".
Maar goed, dat lukte dan ook wel. Anders waren Hamilton en Alonso nooit meer terug gekomen naar de kop van het veld.
Hoe dan ook, Hamilton en Alonso laten toch weer zien dat ze de beste racers van het veld zijn. Alonso zelfs met een drive through penalty toch gewoon dik voor Massa en ook voor Vettel. Geef Vettel, Massa of Webber een race met wat problemen en ze gaan alleen maar naar achteren.
Button, Kubica, Rosberg en Sutil moeten het meer hebben van het niet maken van fouten en dat werkt ook heel erg goed. Beter nog zelfs. Zeker Kubica is toch heel indrukwekkend in een veel langzamere Renault.
Wat dat betreft trouwens een heel goede keus om Button en Hamilton samen te hebben.
Hamilton moet wel een keer gaan zorgen dat hij de kwalificatie een goed krijgt en dat hij de pit calls goed krijgt. Iedere race maar weer naar voren vechten is slecht voor zijn banden en geeft steeds weer een pak risico.
Schumacher echt bedroevend slecht. Het is voor hem te hopen dat de B-spec auto hem gaat helpen.
Posts: 1.481
Ik denk dat Schumi die McLaren in zijn spiegels zag en dacht dat Hakkinen erin zat, hij verdedigde op leven en dood.
Posts: 324
Volgens mij heb je wel gelijk,en vooral met al de spray kon hij de kleur van hamilton\'s helm niet zo goed zien..lol
En webber is ook een craybaby... gaat ie bij zijn team huilen\'\'hamilton heeft mij van de baan afgedwongen\'\' en de team\'\'yes we saw that\'\' haha...
Posts: 6
Was hij zeker vergeten naar de kleur van z\'n eigen wagen te kijken ;-).
Tijden zijn veranderd, Herr Schumacher ;-).
Posts: 331
he Patrick waarom zoveel tekst en uitleg.
zeg gewoon dit was weer een race zoals het hoort,en die kleine incidenten wat bij Halmilton Vettel gebeurde bij het in en uit rijden van de pitstraat hoort erbij,want ze worden gewoon gevolgd door Alonso
grt Mclaren1
Posts: 830
Mooie Race!
Jenson: perfect gereden
Lewis: Beste man van de wedstrijd
Nico Rosberg: Gemaximaliseerd
Alonso: Jammer he!
Kubica: goed gedaan
Petrov: Heel Goed gedaan
Schumacher: Flop (zoals ik al zei vervangen voor Heidfeld)
Red-bull: Jammer he
Sauber: zo snel mogelijk overstappen van Ferrari naar Cossworth!
Die houden het namelijk wel meerdere races vol
Posts: 169
Roy rot toch op met je Heidfeld is een 32 jarige oude klungel die nog nooit en ten nimmer wat heeft gewonnen.
Schumacher zal boven zich zelf uitstijgen zoals altijd en iedereen doen verbazen.
Aan het eind van het jaar zal Schumacher boven Rosberg staan en meer punten hebben dan Rosberg.
Ik heb in 2006 Schumacher 30 punten zien in lopen en nog bijna kampioen zien worden.
Zoals Alonso al zegt hij is nog steeds dezelfde Schumacher, vlak deze man nooit en ten nimmer uit hij is een winnaar en zal dat hoe dan ook weer gaan doen.
Maar Alonso heeft gelijk vlak deze man nooit en ten nimmer uit.
Want als de auto is zoals hij wil gaat die ouderwets vlammen daar twijfel ik geen moment aan laat iedereen hem maar aanvallen en bekritiseren, het maakt hem alleen maar sterker en beter.
Posts: 696
Heidfeld een klungel noemen?
Och, jij hebt dus meer bereikt dan die man?!?
Kan mij niet heugen dat Heidfeld een auto had, waarmee hij \"op zeker\" naar een overwinning kon rijden...
En over Schumi. Juist in de regen verwachtte ik dat hij verder naar voren zou komen. De regen nivelleerde de auto tot op zekere hoogte, maar nee...Rosberg rijdt naar podium met d e z e l f d e auto...
Denk daar maar eens over na!
Posts: 1.652
Als ik jou eerste alinea vergelijk met de tweede alinea, vertel mij dan is wie er meer heeft bereikt in de F1 dan deze Schumi?
Ik moet toegeven dat Schumacher mij toch wat tegenvalt. Ik als groot Schumacher fan had de afgelopen races/kwalificaties en trainingen meer verwacht.
Maar ondanks afgelopen tijd heb ik nog wel het geloof dat het goed gaat komen. Schumacher heeft zelf aangegeven toen hij het contract ondertekende bij Mercedes GP dat zijn visie is gesteld op langere termijn. Toen hij in \'96 naar Ferrari ging heeft het ook een poos geduurd voordat de echten successen kwamen.
Posts: 9.505
ik ou een andere sport gaan volgen als je na deze race nog niet duidelijk is dat dit compleet niet aan schumacher ligt ;)
Posts: 11.414
Ehm wat? Het excuus was toch dat Schumacher nog \"even\" moest wennen. Dat hij op moment dat hij gewend is ineens wel gaat \"vlammen\".
Wat is het nieuwe excuus dan?
Posts: 22
Mclaren woooh gisteren gewoon slim geweest om af te stellen op de regen en dat heb red bull juist niet gedaan kon je zien ....
En hamilton wat een racer wtf deze man gaat een legende worden serieus hoe hij zich blijft ontwikkelen wtf wtf
en button kleurloos , goed en slim gereden...
en vettel :( echt zonde... kan veel beter man ik denk maar toch volgend jaar ferrari of mclaren
en ferrari massa leek net wel of dat die de auto op drive-trough had staan de hele race ... miste het gewoon en alonso domme fout met de jump start maar jah het is niet anders.
Hulde aan de man hamilton god god en ook gelijk wachten op button dan de pas de auto stappen om elkaar te omhelsen wat een mooi gezicht was dat :)
Posts: 15.285
Hopelijk blijven de weergoden aan de kant van de F1-fans staan.... Weer een fantastische wedstrijd!!!!
Hamilton echt wel weer Man of the Match.... Al moet ik wel eerlijk zijn (ben en blijg wel echt een fan van hem), hij moet wel iets gaan doen aan z\'n rijstijl.... Kijk eens naar de rijstijl van Button, daarmee haalt ie toch z\'n overwinning binnen.
Ik hoop toch echt dat het akkefietje Vettel - Hamilton niet bestraft wordt.... Voor beiden niet. Dan zou het bij Ferrari ook bestraft moeten worden... Alleen kon bij Ferrari het natuurlijk niet hetzelfde gaan als bij Hamilton - Vettel (lijkt me logisch).
Verder wat Petrov ook ontzettend goed.... Sutil viel mij iets tegen helaas. Alonso heeft ook goed gereden, maar natuurlijk ook geluk gehad met het weer, anders had ie de drive-throug nooit goed gemaakt.
@ Tomos F1: Ik heb het na de tweede race al een keertje gezegd.... maak de baan voor de race ff nat.... Als het vandaag droog was gebleven was het waarschijnlijk net zo\'n saaie race geweest als in Bahrein.
Rosberg was ook goed, maar hij vloog van de baan en daar had Button dus voordeel mee.
Al met al een genot om naar te kijken....
Posts: 2.195
de enige reden waarom Alonso zo ver naar voren kwam is door de safety car en zijn snelle pitstop. niet omdat hij \'de beste racer\' is. Hamilton vond ik veel meer een klasse apart, ondanks dat ook hij er natuurlijk van geprofiteerd heeft. en ik vond die actie van Alonso niet zo netjes , hij duwde Massa bijna die grindbak in. ben benieuwd of Massa hierop gaat reageren ( vast wel )
Posts: 11.414
Alonso gaat een hele serie auto\'s voorbij. Massa veel minder. Dat is het verschil tussen een racer en Massa.
Bij Hamilton zie je het inderdaad wel veel meer, maar ik heb ook het idee dat de McLaren gewoon veel beter liep in de omstandigheden.
Posts: 8.004
geweldige race!
McLaren overall winnaar mbt de kampioenschap.
Jammer voor Sauber weer geen auto naar de finish en geweldig van Petrov eerste finish geloof ik en gelijk mooi in de punten!
Shumacher .....de regenmeister.......tja wel leuke acties maar geen schim van Rosberg.
Posts: 1.725
Zoals ik al zei, de Red Bull slechts snel over 1 ronde, de regenpace is zelfs ronduit bedroevend.
Posts: 11.414
De regenpace was helemaal niet bedroevend. De Red Bulls moesten alleen Hamilton voor zich dulden. De Ferrari\'s waren bijna 2 seconden langzamer dan de Red Bulls!
Waar het bij hun mis ging was, slechte strategie, de banden te snel op rijden en niet goed kunnen inhalen. Kortom teveel fouten. Aan de snelheid lag het echt niet.
Posts: 1.725
Hier heb je het wel helemaal mis hoor. Bovendien is banden slijtage ook een factor wat betreft race pace.
Posts: 11.414
Alonso 1:44.134
Vettel 1:42.358
Time of day voor beide 15:31
Als je de timesheet erbij pakt dan laat dat ook nergens zien dat Alonso sneller was dan Vettel. Hamilton was zelfs nog een flinke klap sneller dan Vettel.
Ben erg benieuwd hoe je dan tot de conclusie komt dat de Ferrari een betere race pace had.
Vergeet niet dat Alonso en Massa een dikke minuut achter lagen op het moment dat de safety car naar buiten kwam. Dat ze daarmee een stuk inlopen op de Red Bulls heeft echt niets met race pace te maken.
Ben het wel met je eens dat de bandenslijtage van de Red Bull best een verborgen gebrek kan zijn. Mensen gaan er vanuit dat Vettel de races dat hij uitviel makkelijk gewonnen had, maar de het is nog maar te bezien hoe zijn banden het hadden gehouden.
Een race rustig vooraan cruisen in Maleisie is wel heel wat anders dan een race lang vechten voor je plek. Dat laatste moet ik de Red Bulls nog maar eens zien doen. Sterker nog, deze race moesten ze dat doen en ze hebben gefaald.
Posts: 1.725
Enkele headlines...
Webber: Red Bull is te langzaam
Vettel begrijpt gebrek aan snelheid niet
Posts: 11.414
Tsja het is maar hoe je het ziet. Ze hebben bijna de hele race gevochten met Hamilton tot het helemaal mis ging voor ze na de tweede safety car. Dat is misschien iets anders dan dat ze dachten een halve seconde per ronde sneller te zijn, maar langzaam waren ze dus zeker niet.
Ze zijn gewoon op Hamilton na de snelste auto op de baan geweest.
Maar goed, ik mag toch aannemen dat je het over Ferrari hebt en niet Hamilton. Ferrari was gewoon een heel stuk langzamer dan de Red Bulls gedurende de hele race.
Dus nogmaals, waarom denk je dat Ferrari zo\'n geweldige race pace heeft?
Posts: 1.725
Heb ik dan ergens gezegd dat Ferrari een geweldige pace heeft?
Posts: 11.414
Dus je hebt het over Hamilton? Hamilton was de enige die sneller was dan de Red Bulls.
Leg nou toch een keer gewoon uit wat je bedoeld in plaats van iedere keer die suffe oneliners. Of heb je gewoon helemaal geen punt?
Posts: 1.481
Hij is een Ferrari fan, wat verwacht je dan:)
*grapje*
Posts: 2.181
Ik denk dat aan de afstelling lag,en dat moeten zij nog prijs geven...
Posts: 167
Hamilton was Webber volgens mij al voorbij vóór de streep. Maar om nou te zeggen dat hij hem van de baan beukte, dat niet. Riskante move in ieder geval. Raar dat er maar een herhaling was.
Posts: 8.004
volgens mij zat Vettel in de binnenbocht daarlangs Hamilton en webber.
Vettel kwam wat ruim uit de bocht en \'\'duwde\'\' Hamilton naar buiten dus ook Webber maarja voor Webber was er geen asfalt meer.
Posts: 11.414
De streep lag voor de bocht en op het moment dat Webber eraf ging zat Hamilton er volgens mij nog steeds ietsje achter.
Het was inderdaad wel heel lastig te zien met zo weinig herhaling.
Posts: 102
Mooie race. Uitstekende strategie van Mclaren voor Button en natuurlijk strak gereden door hem. Hamilton, echt geweldig gereden! Ik was geen fan van hem, maar dit jaar is hij echt overtuigend de beste coureur!
Redbull zat duidelijk op de verkeerde strategie, helaas voor hun. Wanneer het opdroogde gingen ze duidelijk harder en wanneer het ging regenen verloren ze veel tijd.
Wat Alonso deed vond ik ook echt niet netjes, ook nog bij je teamgenoot. Ik weet niet wat de regels mbt de witte lijnen bij het inrijden zijn, maar anders hebben Alonso en Hamilton denk ik wel een probleem. Alonso heeft daar, en alleen daar, het verschil gemaakt met Massa, die door deze actie achter hem in de pitstraat moest wachten en veel tijd en posities verloor.
En dit noemt met de \'teambuilder\' Alonso.. Eerder een grote egoist. Als ik de relatie zie tussen Button en Hamilton en nu kijk naar zo een actie van Alonso, weet ik wel waar het probleem zat in 2007.
Mercedes GP was ook best sterk vandaag, Rosberg natuurlijk weer erg goed, ben benieuwd wanneer Schumacher zijn aansluiting vind..
Posts: 866
Hamilton maakt er een leuke show van maar het is duidelijk dat Button de man van de race was....
Alonso is wel heel gefrustreerd als je je teamgenoot zo moet inhalen.....
Zei het gister al,Button rijdt als een waar kampioen.
Posts: 27
klasse race van Button, perfecte strategie
hamilton mooi tweede, is wel een echte racer maar heeft toch op de of andere manier die onervarenheid nog
en trouwens, iedereen zegt wel hamilton heeft de beste race gereden omdat ie 4 stops had en maar 1 seconde achterstand had uiteindelijk. maar alonso maakte 5 stops waarvan 1 drive trough die 13 seconden duurde en had uiteindelijk 11 seconden achterstand, voor mij was hij de beste
schumacher slecht resultaat, lag hem ook aan de banden. maar we hebben met name in dat gevecht met hamilon wel gezien dat hij het nog steeds kan, dat ie nog steetds tactisch slim is, maar gewoon een stuk minder snel dan b.v. rosberg die overigens ook goed reed net als petrov en ook kubica weer
redbull gooit weer zege; 1 2 weg
Posts: 3.145
Wat een race, ongelooflijk ... Renault weer top, evenals Nico.
Ik vind het erg sneu dat MS achter de feiten aanrijdt op het moment, ik zou er alles voor over hebben om hem in de situatie Nico te zien. Nico zijn tijd komt nog wel.
RBR, wat een lachtertje.
Jammer van de jumpstart Alonso!
McLaren, tja ... wat een race weer. Ik heb op het puntje van mijn stoel gezeten. Jenson heeft volwassen gereden en goede keuzes gemaakt. Lewis ... Tja, man man man wat zie ik je graag racen kerel, jij bent voor mij de man van de race.
Posts: 15.285
@ Patricl:
Het was een bizar tafereel.... maar daaruit komt wel een echte racer naar boven... ze zijn allebei zo gedreven!!! En ze hebben uiteindelijk wel elkaar laten leven... Ik kan me heel goed voorstellen dat als je in zo\'n situatie zit je ook je stuur ff naar links of rechts wilt gooien en dat hebben ze beiden niet gedaan. Ik vind ook dat je dit niet mag bestraffen.... Maak nou aub geen makke lammetjes van de coureurs, wees blij dat er een paar zijn die dit soort acties ondernemen en dan dus ook nog zonder elkaar van de baan te rammen.
Hamilton en Alonso zijn de beste racers op dit moment, daar ben ik het met je eens. Al moet ik wel zeggen dat vooral Alonso wel geluk heeft gehad bij de SC, anders had ie natuurlijk nooit z\'n drive-through goed kunnen maken tot wat ie nu heeft gedaan.
Button heeft ondertussen echt wel laten zien dattie tot de besten behoort. Hij heeft een ontzettend strakke lijn en kan als de beste met z\'n banden omgaan. Daar kan Hamilton misschien nog iets van leren, al hou ik ontzettend van de rijstijl van Hamilton, alleen daar haal je niet altijd het WK mee.....
Al met al een onwijs gave race weer om te kijken.... En er moet echt af en toe water op de baan gesproeid worden... Als het vandaag droog was geweest was het een saaie race geworden.....
En natuurlijk PETJE-AF voor Petrov.... Hij heeft het heel goed gedaan. Zeker verbaasd mij Renault dit jaar ook wel, ze doen het beter dan ik voorafgaand aan het seizoen verwacht had.
Posts: 118
Damn wat heb ik genoten! En wat is Jenson een coole gast, blijft altijd rustig of die nou mijlenver voorstaat in het kampioenschap of de teamgenoot van 1 van de beste f1 courerus is of het weer alle kanten opgaat.
En Lewis is gewoon met 1 woord geweldig! Deze man is gemaakt om in te halen en dat doet hij, zelfs de haters moeten genieten van hem! En een straf zou belachelijk zijn want hij was goed op tijd weg maar spinde hard op adt blauwe stuk verf (ik snap echt niet dat ze dat doen in de pitsstraat, je weet dat het met regen gevaar opleverd gewoon niet verven daar!) en daarbij was het breed genoeg om naast elkaar te rijden maar Vettel drukte hem naar rechts beetje onnodig maar al met al gewoon race incident.
Posts: 15.285
ik ben het met je eens 2slow *geintje*
Ik vind het geen eens een race-incident.... ik noem het gewoon racen en de wil om te winnen!!!!
Posts: 115
Mooie race met een verdiende winnaar, gewoon strak en netjes gereden. De punten voor Ferrari met dank aan een in mijn ogen te lange SC periode. De roden zijn er nog lang niet!
Posts: 15.285
Even een aanvulling..... Button natuurlijk perfect gedaan, maar dat compleet van z\'n gas afgaan was wel een beetje een naaistreek, maar het mag.... Maar wat een zooite daar achter hem.... hahaha
Button is een hele slimme rijder, dat is ondertussen wel duidelijk en als hij een goede auto heeft (zoals vorig jaar en dit jaar) is hij gewoon een WK-kandidaat. Maar hij is niet altijd een genot om naar te kijken en dat zijn Hamilton en Alonso bijvoorbeeld wel. Dan mag ik natuurlijk Sutil en zeker Petrov ook niet vergeten, en heel misschien Alguesuari ook nog wel.
Tuurlijk is Rosberg ook erg goed, maar niet zo heel spectaculair.
Posts: 323
Rosberg; man van de wedstrijd!! Puik gereden. Die Mercedes GP \'zwabberde\' over de baan, kwam overduidelijk te kort bij het uitaccelereren en op topsnelheid t.o.v. van de McLarens.
Ook credits aan Petrov, b.t.w.
Ik denk dat het team RBR Vettel de titel gaat kosten...maar goed, in ieder geval weer wat punten gepakt!
Alle vorige commentaren ten spijt. Het was toch overduidelijk dat die McLarens duidelijk de aller, aller snelsten waren op het circuit (ook veruit de allerhoogste top). Ik vind het dan niet meer dan normaal, dat Hamilton alsnog 2e geworden is. Niet te vergeten het aantal safetycar situaties... Overigens goede calls voor Button om buiten te blijven..
Webber en Massa hebben het weer eens flink laten afweten...
Alonso blijkt toch de \"ideale opvolger van Räikkönen\" en \"prima teamspeler binnen Scuderia Ferrari\" te zijn... NOT...de frustratie spatte er werkelijk van af. Mag blij zijn dat ie Massa er niet aframde in de pitsstraat. Ik ben Ferrari fan, maar dit sloeg toch werkelijk alles!
Kubica erg solide...misschien toch maar samen met Vettel naar Ferrari? ;-)
Posts: 1.092
Rare Ferrari fan ben jij. Ik heb mij de afgelopen races gefrustreerd aan Massa die Alonso ophield. Ik vond dit briljant en daarom is Alonso MET EEN PENALTY vierde gefinished en Massa 9e. Jij had liever Ferrari 9 en 10 zien finishen?
Petje af voor Alonso. Ik gun Massa niet eens een contractverlenging van 1 jaar want ik weet dat door hem Ferrari geen constructeurs gaat winnen. Daarvoor hebben de concurrenten RBR en McLaren een beter duo voor.
Posts: 1.725
En hoe komt het dat Alonso steeds achter Massa verzeild geraakt? Omdat Alonso zoveel beter is?
Het is nu al de 3de keer op rij dat Alonso zijn start verprutst.
Als Ferrari fan, ja, liever een 9 en 10de plaats dan een Alonso die Massa flikt in de pitstraat.
Posts: 1.092
Zeur niet zo gast. Alonso zag een kans en die greep hij. Sommigen vinden het niet netjes, maar ik vind het briljant. We hebben het hier over sport op hoogste niveau en daar gelden geen etiquetteregels. Zolang het binnen de regels is toegestaan heeft hij maximaal gebruik gemaakt van die regels. En ik weet zeker dat de hele Ferrari team van buiten laat blijken dat ze er niet blij mee waren maar van binnen blij zijn dat hij daarmee wel erg belangrijke punten heeft binnengehaald.
Posts: 331
Alonso heeft gedacht wat Halmilton kan,kan ik ook oke dan was het toevallig Massa,het kon ook een andere zijn geweest
grt Mclaren
Posts: 1.175
Met alle bovenstaande reacties eens. Dit was een zeer leuke race. met dank aan de weergoden. @MBj: hoezo frustaties? Hij was toch aan het racen? Heb liever strijd( ook tussen teamgenoten) dan paraderijden!
1 vraag: Lewis reed bijna door het gras om ineens de pitstraat in te rijden.( zoals ik het zag). mag dat wel? er is toch niet voor niets een wit doortrokken streep?
Posts: 413
Ik vraag me af of ze Ferrari het express lieten toe staan...want ze stonden klaar met de banden van Alonso als ik me niet vergis, ookal gingen er bij beide alle 2 de zelfde banden op!
Oké ik als Alonso fan vond het ook niet netjes, zeker niet maar ik vraag me af als Massa als 1ste door die bocht gereden was dat hij dan 4de was geïndigd?
Posts: 11.414
Ja, inderdaad. Hoe hebben ze dat met die banden geregeld? Je mag niet zomaar de banden van de andere coureur erop zetten. Die zijn per coureur uitgedeeld. Ze moeten dus wel heel snel de banden van Alonso gepakt hebben.
Als Massa voor Alonso was blijven zitten dan hadden ze gewoon beide verder naar achter gezeten. Net zoals bij voorgaande races waar Massa Alonso op hield. Massa bleef gewoon veel te lang achter auto\'s hangen waar Alonso ze wel redelijk vlot voorbij ging.
Posts: 43
Die tweede Safety Car situatie was vrijwel onnodig en heeft het tweede deel van de race een beetje verknald voor met name Rosberg, Kubica, Petrov en Schumacher anders had de achtervolgende partij er wel iets meer moeite mee gehad om te finishen waar ze nu zijn gefinished.
Posts: 417
Er is dit jaar 1 grote & 3 minder grote winnaars, te weten:
- Jenson Button; Hij is zonder enige twijfel echt degene die de echte goede keuze heeft gemaakt.
- Nico Rosberg; Geldt min of meer hetzelfde voor als voor Button. Alleen had Nico in de McLaren moeten zitten. Maar nu komt hij ook goed uit de boter.
- Robert Kubica; Hij bewijst zichzelf een goede dienst bij Renault. Ik verwacht nog meer van hem.
- Fernando Alonso; Komt nog niet helemaal uit de boter, maar denk dat hij ook beter zit, dan voorheen.
Grappig trouwens dat deze 4 coureurs met elkaar te maken hebben als je naar de plekken van vorig jaar kijkt!
Posts: 1.725
Hamilton kan wel goed overweg met zijn F-duct blijkbaar:
Top Speeds today
POS NO Driver TIME
1 2 HAMILTON 318
2 9 BARRICHELLO 313.2
3 5 VETTEL 310.9
4 7 MASSA 310.3
5 17 ALGUERSUARI 308.9
6 8 ALONSO 307
7 6 WEBBER 306.9
8 20 CHANDHOK 306.6
9 21 SENNA 306.2
10 3 SCHUMACHER 305.5
11 14 SUTIL 305.4
12 10 HULKENBERG 304.3
13 12 PETROV 303.4
14 1 BUTTON 303.3
15 11 KUBICA 300.9
16 4 ROSBERG 299.5
17 19 KOVALAINEN 298.5
18 18 TRULLI 294.1
19 25 DI GRASSI 293.6
20 22 DE LA ROSA 287
Posts: 115
Trouwens een leuk gezicht een LADA logo vlak achter en een voor een Steigerend paard.
Posts: 12.432
Je bedoeld natuurlijk dat steigerende paard met het Fiat logo.
Posts: 2.250
Ik vond het een geweldige race, vond het een rotresultaat omdat ik McLaren toch mijn minst favoriete team is van de 4, maar ben toch blij dat Button het won van Hamilton. Toch een zeer spectaculaire race, en heb er echt van genoten.
Posts: 2.049
Mooie race; Hamilton doet het echt uitstekend de laatste tijd. Button deed het ook enorm goed, maar Hamilton was toch beter, efficienter met zijn auto. Button had geen last van verkeer en moest niet zoveel inhalen, Hamilton was constant aan het knokken. Het raarste van dat alles is dat Button zijn banden slechts een klein beetje beter waren dan die van Hamilton op het einde.
Posts: 2.049
Ferrari was toch wel beter dan Red Bull hoor.
Posts: 1.748
Leuke race maar ben uiteraard niet blij met deze uitslag en wat deed Alonso daar bij Massa??
Posts: 125
www.youtube.com/watch?v=4xJp0dlEcG4&feature=player_embedded
Posts: 333
Here comes the rain again falling on my head like a tragedy,....
Opvallend dat de Mclarens onder deze omstandigheden, tactisch en met een klein voordeel, maximaal weten te presteren. Wat een ijzersterke race van de mclaren coureurs!!
jammer en natuurlijk weer balen van Alonso, Massa toon nu maar begrip voor die \"actie\" anders was de schade erger geweest!
En Red Bull doe toch wat aan jullie \" rain pace\'\'. Tijd weer voor een saaie race met een echte race pace!
Posts: 143
wat button deed bij de restart na de safety car mag dus gewoon niet.. er zijn penalties voor minder gegeven. zie de comment van mr. brundle op de bbc..
Posts: 234
Slimme keuze van Button, maar ik zou wel eens de snelste rijder zien winnen en niet diegene die het best het weer kan voorspellen. Anders zet je maar Frank Deboosere in die McLaren. Vond het wat jammer ook dat Hamilton op het einde niet meer voluit ging. Banden kapot? Ik geloof er niets van, Hamilton maakte veel meer stops van Button dus zijn banden kunnen niet in slechtere staat geweest zijn. Hamilton moch volgens mij gewoon de McLaren 1-2 niet in gevaar brengen. En ja, als dit de werkelijke reden is, dan hebben we hier alweer te maken met teamorders.
Posts: 10.412
mooie race en die petrov is toch wel de beste 2e rijder wat renault heeft gehad. top race van deze gast! en alonso ook goed gereden ondanks de drive tru.
Posts: 435
Die rosberg rijdt slim en met een sterke b versie wordt het een spannend deizoen ondanks het verbod op tanken.
Jammer dat de regen niet heftiger werd, nog meer actie op de baan geweest.
Leuk om te zien dat schumacher hetzelfde deed bij hamilton als Hamilton vorige jaar en het jaar ervoor bij andere deed, gewoon niet wijken en naast de baan dringen, hopelijk krijgt schumacher een b versie die hem meer ligt anders wordt het een zielige vertoning.
Posts: 11.414
Ik kan me niet herinneren dat Hamilton vorig jaar zijn plek heeft moeten verdedigen.
Posts: 932
Patrick je kan weer eens schromelijk overdrijven !! Kubica in een veel tragere Renault. Voorlopig is de Renault absoluut een meevaller en behoorlijk snel. Zeker vergeleken met vorig jaar waar Alonso er niks mee kon.
Posts: 1.748
Idd zou langzaam zijn ze zeker niet maar 6 a 7 tienden langzamer dan de Red Bull in de qual. En tijdens de race viel het reuze mee Kubica kon de top niet volgen maar is zeker niet langzaam.
Posts: 5.746
Renzo, ik moet je uit een droom helpen. Renault komt goed mee in de regen en zoasl Patrickl al zegt, ze profiteren van fouten of uitval van andere teams. Robert heeft zelf gezegd dat in een droge race ze absoluut kansloos zullen zijn (zie ook Bahrein).
De meeste waardering die Kubica krijgt is juist wat hij met een mindere wagen voor elkaar krijgt.
Posts: 2.049
Relatief gezien, dus in vgl met verleden jaar, is Renault beter geworden. Ik zou ze zelfs best of the rest noemen.
Posts: 5.746
Laten we eerst een paar \'normale\' races afwachten. Die regenraces geven geen goed beeld van het verschil in prestaties van de auto\'s. Bovendien had Renault geluk met de beslissing om op intermediates te blijven... Al reed natuurlijk Pietrow wel erg sterk aan het eind van de race.
Posts: 2.049
In Bahrein was het weer zeer zonnig en voorspelbaar; daar reed Kubica toch ook goed. Ik denk dat men toch een voorzichtige conclusie mag nemen.
Posts: 11.414
In Bahrein was Kubica 11e. Dat zegt dan misschien niet zoveel omdat hij botste met Sutil, maar hij startte ook als 9e (1,7 seconde langzamer dan Vettel).
In de kwalficatie in Australie was hij 1,4s langzamer dan Vettel (op P9) en in China 0,8s (op P8).
Ze zijn dan misschien \"best of the rest\". Maar dat betekent dat hij bij een \"normale\" race ook finished rond de P8 a P9 waar hij zich steeds kwalificeert.
Alles wat daarboven zit wint hij toch met name door slim te rijden en geen fouten te maken.
In China finished hij voor Vettel, Webber en Massa terwijl die in flink snellere auto\'s rijden en met de safety car was hij zijn voorsprong met de pitstop compleet kwijt.
Ik vind 8 tienden langzamer nog een flink verschil. Alsono zat vorig jaar op 7 tienden van de kop in Q2. In Australie was hij 1,2 seconden langzamer dan de kop.
Kortom de huidige auto heeft meer achterstand op de kop dan die van vorig jaar. Of Alonso was sneller. Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt.
Posts: 962
Renault is inderdaad sterk bezig! Ze zitten echt heeeeeel erg dichtbij Mercedes qua snelheid. Verder mooie race! Het blijft schitterend om te zien hoe Alonso en Hamilton hun weg naar voren banen. Wel jammer dat Alonso geen move meer maakte op Rosberg, hij was veel sneller maar zal mss wel weer met die motor te maken hebben.. Petrov goede race ook, heel goed zelfs. Button is wederom de betere coureur doordat hij de rust en de kalmte heeft. Hij maakt vaak goede beslissingen, teveel om aan geluk te wijten.
Posts: 2.049
Ik denk niet dat ze relatief slechter zijn dan verleden jaar. Ja, er zitten 4 teams voor hun, teams met een veel groter budget en betere werknemers. De resources van Red Bull, Mercedes, Ferrari en Mclaren zijn ongeëvenaard. Het is dan ook al heel sterk dat ze qwa performance redelijk dichtbij zitten bij Mercedes. Verder hebben ze ook Alonso niet meer. Niets af aan de prestaties van Kubica en Petrov, maar Alonso kon en kan altijd meer doen met minder goed materiaal dan bijna elke andere rijder. Dat Renault ondanks het missen van Alonso toch nog zo goed presteert moet toch voor iets tellen.
Je kan ook moeilijk van data uitgaan. Zoals je al zei Kubica was aangetikt in Bahrein en de rest waren min of meer regenraces. Je moet het in dit geval kunnen aanvoelen. Na de grote 4 is Renault toch de beste.
Qwa tijden heb je misschien gelijk, maar qwa positie in het klassement heeft Renault toch een stap voorwaarts gezet.
Posts: 11.414
@turbof1
\"Qwa tijden heb je misschien gelijk, maar qwa positie in het klassement heeft Renault toch een stap voorwaarts gezet.\"
Ja, maar dat is dus wel voor een heel belangrijk deel omdat we vrijwel alleen nog maar regenraces gehad hebben. In een droge race zie ik Kubica toch eerder tussen P7 en P9 eindigen.
Maar goed, we dwalen af. We kunnen gaan discussieren of 6 a 8 tienden langzamer nou \"veel\" langzamer is of niet en of de Renault nou slechter is dan die Renault van een ander seizoen. Dat doet er allemaal niet zo toe.
Mijn punt is dat na de herstart de hele boel bij elkaar zit. Kubica moet dan inderdaad Hamilton en Alonso langs zich dulden, maar hij houdt wel mooi Vettel, Webber en Massa (ver) achter zich. Dat zijn toch wagens die in principe 20 a 30 seconden voorsprong hadden moeten kunnen pakken in die 31 ronden vanaf de herstart.
Ook Schumacher en Sutil (vooraf nog een grote mond) waren helemaal nergens. Dat zijn dan auto\'s met hetzelfde potentieel als de Renault van Kubica. Die finishen er dus wel 40 seconden achter. Dat is een dikke seconde per ronde langzamer!
Dan vind ik dat Kubica het gewoon heel erg goed gedaan heeft.
Sowieso had Kubica gewoon een podium verdient. Die tweede safety car was bespottelijk.
Posts: 143
ik heb de regels er nog even bijgepakt om mijn eerdere opmerking te onderbouwen:
Regel 40.11:
\"At this point the first car in line behind the safety car may dictate the pace and if necessary, fall more than ten car lengths behind it
In order to avoid the likelihood of accidents before the safety car returns to the pits, from the point at which the lights on the car are turned out drivers must proceed at a pace which involves no erratic acceleration or braking nor any other manoeuvre which is likely to endanger other drivers or impede the restart\"
zoals brundle op de bbc ook al opmerkte dus: button had gewoon een penalty moeten krijgen voor zijn rijgedrag bij de restart. ik heb een beetje het idee dat de regels niet helemaal gelden voor mclaren in het kader van het \'redden van de sport F1\' dit seizoen..
Posts: 985
Volgens mij was er absoluut geen enkele sprake van \"erratic acceleration or braking\".
Wat afremmen en optrekken lijkt me daar niet meteen onder te vallen. Hoe zou je anders bijvoorbeeld weg moeten rijden bij de herstart? Heel rustig?
Posts: 11.414
@Grimmie187,
Het probleem is hoe definieer je \"erratic acceleration or braking\"? Ik haal daar toch meer uit dat je niet ineens hard mag remmen. Dat deed Button niet.
Die zinsnede is toegevoegd vanwege de stunt die Schumacher uithaalde door ineens boven op zijn rem te gaan staan bij de GP van Italie een paar jaar terug. Dat was duidelijk \"erratic\" en daar kwamen ook brokken van.
Wat Button hier deed lijkt mij niet \"erratic\". Hij gaat hooguit wat van zijn gas af en rijdt langzaam. De leider mag het tempo bepalen, dan moet je toch ook wat langzamer mogen rijden?
Aan de andere kant, hij had er inderdaad ook zomaar een straf voor kunnen krijgen.
Zelfde trouwens met Vettel in de pitstraat. Vettel zat achter Webber en ze gaan same de pitstraat in. Om te voorkomen dat hij zou moeten wachten op de stop van Webber rijdt hij heel langzaam door de pitstraat. Tegen de tijd dat hij bij zijn pitbox aankomt is Webber dan al weg.
Sowieso natuurlijk een onsportieve rotstreek, maar in de 2005 race in China deed Fisichella precies hetzelfde en die kreeg een drive-through penalty voor blokkeren in de pitstraat(oid).
Daar had Vettel dus zeker een drive through voor moeten hebben.
Ik denk dat de raceleiding gewoon van het imago afwillen dat ze alles altijd maar bestraffen. Zoals Ecclestone al zegt, mensen willen actie en inhalen. Dat krijg je niet als je alles steeds maar bestraft.
Het zijn sowieso allemaal zaken waarbij het om een interpretatie gaat of het al dan niet strafbaar is. Wat mij betreft is het goed dat ze dat soort situaties dan ook gewoon laten zitten.
Als het dan echt duidelijk een overtreding is zoals de valse start van Alonso dan wordt er gewoon wel tegen opgetreden.
Posts: 143
Ik ga de beelden er nog eens op nakijken, maar het was toch zo dat er meerdere auto\'s links en rechts (bijna) de baan afschoten omdat Button gewoon vol op zijn rem ging staan aan het eind van de backstraight? Lijkt me behoorlijk \'erratic\' dan..
p.s. Mijn opmerking over Mclaren was niet helemaal fair, het geld voor meer teams/rijders (zoals Vettel in de pits, Hamilton die al bijna het rechte stuk op is en dwars door het grind de pits alsnog opzoekt, maar ook alonso tegen massa in de pits)