user icon

Jenson Button: "Kampioen zijn is geweldig!"

  • Gepubliceerd op 19 okt 2009 09:00
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra
Brawn GP-coureur Jenson Button kroonde zich op Interlagos voor het eerst tot wereldkampioen Formule 1. De Brit is in zijn carrière door diepe dalen gegaan, maar dat is het nu allemaal waard geweest. Button: “Kampioen zijn is geweldig!”

Hij vervolgt: “Dit was een geweldige race, ik ben gewoon wereldkampioen. Het is 21 jaar geleden dat ik voor het eerst in een kart racete. Ik had nooit verwacht de Formule 1-titel te pakken, want dat lijkt dan nog zo ver weg. Maar het is me wel gelukt en het voelt fantastisch.”

Reacties (14)

Login om te reageren
  • f60

    Posts: 1.725

    Zien of ie het volgend jaar ook nog zo geweldig gaat vinden. Als ie niet de beste auto heeft kan ie gewoon niet winnen, zie maar tweede helft van dit seizoen. Alleen echte wereldkampioenen zoals een Hamilton of Raikkonen zijn daartoe in staat.

    • + 0
    • 19 okt 2009 - 09:41
    • G-man6182

      Posts: 133

      Dus wat je eigenlijk zegt is dat Hamilton en Raikkonen met een slechte auto kunnen winnen. Ik waag het te betwijfelen! Formule 1 was, is en zal altijd een sport blijven waarbij er een synergie moet zijn tussen mens en machine! Wat mij betreft zijn alle wereldkampioenen in de geschiedenis van de Formule 1 de terechte wereldkampioen van dat bewuste jaar, omdat ze in dat jaar de meeste punten (overwinningen) hebben behaald! Ook Button behoort nu tot de categorie kampioenen en dat is gezien het seizoen 2009 gewoon terecht. Hij zal dan waarschijnlijk in het rijtje eenmalige wereldkampioenen komen, de toekomst zal het leren! Maar zeg nou zelf, hij hoort best thuis in het rijtje Graham Hill, Mario Andretti, Jody Scheckter, Keke Rosberg, Nigel Mansell, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Kimi Raikkonen en (vooralsnog) Lewis Hamilton!

      • + 0
      • 19 okt 2009 - 10:08
    • Nee inderdaad, dat waren super kampioenen.... NOT. ook berekend. Niet voor niets verloor Louis een maal de titel en de tweede maal bijna... Button heeft het goed gedaan. Niets meer dan lof. Wk is wk.

      • + 0
      • 19 okt 2009 - 10:26
    • mika

      Posts: 36

      waarom is hamilton of raikkonen dan geen kampioen geworden?

      • + 0
      • 19 okt 2009 - 10:31
    • renzo

      Posts: 929

      Tjonge wat een onsportieve reactie. Button is de terechte kampioen, simpel. Hij heeft 6 GP\'s gewonnen, meer dan wie ook dit jaar. De rest van het seizoen reed hij minder sterk door de druk en door berekenend rijden. Ken jij 1 coureur opnoemen die met een duidelijk mindere wagen kampioen is geworden ? Alle kampioenen zijn kampioen geworden omdat ze de betere wagen hadden dan andere.

      • + 0
      • 19 okt 2009 - 11:09
    • Bij deze wil ik F60 van harte feliciteren met zijn nederlands kampioenschap nutteloze comments geven op f1 today punt NL
      Hammilton heeft alleen maar zitten janken het hele seizoen en Raikonnen kon alleen maar winnen omdat ie een (ok wel iets beter dan anders presterende) Force india moest inhalen.....

      PROFICIAT

      • + 0
      • 19 okt 2009 - 15:33
  • Het is een verdiende kampioen, het einde van het seizoen was niet heel sterk maar uiteindelijk wel sterk genoeg.

    Zaten de reporters die 17 jaar terug (ofzo) bij de kartbaan vertelden dat die Button een talent was die misschien de F1 wel ging halen er erg goed bij. Zie dit filmpje:

    www.youtube.com/watch?v=p178AZfXYKE

    • + 0
    • 19 okt 2009 - 10:10
  • Marcd

    Posts: 397

    mooi hoor, leuk voor Jenson en super voor het hele team, dik verdiend !!

    • + 0
    • 19 okt 2009 - 11:06
  • PaulGM

    Posts: 102

    Je hebt betere autos en betere autos. Als de brawngp een \'goede\' auto was, zoals de tweede seizoenshelft, was button geen kampioen geworden ws. Dan was het echt een mooi seizoen geweest. Overwinningen van brawn, mclaren, ferrari, redbull! Stel je voor! Maar nu was de eerste helft van het seizoen de brawn net zo machtig als schumis ferrari een aantal seizoenen ingeweest.. Jammer mijns inziens. Button heeft een goede race gereden en is kampioen, maar ben het met de mensen eens die zeggen dat hij er niet echt voor heeft moeten vechten, met zo een enorm goede basis aan het begin van het seizoen.

    • + 0
    • 19 okt 2009 - 11:31
    • Hasko

      Posts: 9

      Lulkoek! Hij heeft zeker met een mindere auto (2e seizoenshelft) harder moeten vechten om punten bij elkaar te sprokkelen!!

      • + 0
      • 19 okt 2009 - 12:03
  • Ik snap best dat er mensen met een scheef oog naar Button kijken. Maar het was Brawn die goed tussen de regels door las en een geweldige auto bouwde. De andere teams (Red Bull in mindere mate) hadden daar geen antwoord op!
    Als Button \'onterecht\' WK is geworden, dan geldt dat ook voor Mansell en Mario Andretti. Die zaten toen in een superieure auto en dan heb ik het nog niet over Michael Schumacher...
    Nee, het is uithuilen en opnieuw beginnen...Ook voor de \"F1fan\" die Button niet pruimt...

    • + 0
    • 19 okt 2009 - 15:38
  • turbof1

    Posts: 1.804

    Jenson Button is verdiend kampioen. punt aan de lijn. ja hij had een zeer goede auto, maar geef toe: welke wereldkampioen heeft het kunnen doen met een mindere auto? Aan de mensen die allemaal denken beter te weten en denken dat Button onverdiend wereldkampioen is geworden: jullie verkopen zever in pakskes en zouden trouwens allemaal leuk van deze site mogen gebanned worden. We kunnen onsportieve lui hier missen als kiespijn. Dus F60: ik vraag u beleefd om op te rotten aub.

    Button is daarbij ook maar 1 keer uitgevallen (en dat ook nog door toedoen van iemand anders). Button is heel erg consistent geweest en heeft weinig fouten gemaakt. En als je denkt dat hij conservatief dan rijdt, moet je maar eens terugdenken hij agressief en hoe berekend hij tekeer ging op het circuit. Gebaseerd op die ene race gisteren verdient hij het wereldkampioenschap al.

    • + 0
    • 19 okt 2009 - 16:28
  • Button is terecht kampioen. Meeste punten...
    2e helft seizoen was niet sterk van hem, terwijl zijn teamgenoot beter presteerde.

    Maar eens zien hoe het volgend jaar gaat, Geen ontwikkelingsachterstanden meer. Teams kennen de regels en de uitzonderingen.
    Hopelijk kan Brawn weer een competatieve auto op de baan zetten. RBR hopelijk ook.
    Wordt wel tijd dat het niet alleen tussen Ferrari en McLaren gaat.

    • + 0
    • 19 okt 2009 - 19:41

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (41)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos