Sebastian Vettel wint in Suzuka, titelstrijd nog niet beslist
- Gepubliceerd op 04 okt 2009 08:35
-
25
- Door: Dennis Roke
Start
Als de rode lichten doven, is het Hamilton die dankzij zijn KERS-systeem oprukt naar de kop van het veld. De Brit komt echter net tekort om leider Vettel te verschalken. In het vervolg van de openingsfase neemt Vettel snel afstand van de rest van het veld.
Ronde 15
Sutil zit al enkele ronden in de versnellingsbak van Kovalainen. De Duitser plaatst een inhaalmanouvre in de laatste chicane, maar Kovalainen wil niet opgeven. De twee raken elkaar en Sutil spint.
Ronde 18
Vettel komt binnen voor zijn eerste pitstop. Het duurt langer dan de bedoeling was, maar de Duitser behoudt de leiding in de wedstrijd.
Ronde 28
Grosjean maakt een fout in Spoon en onderstuurt over de uitloopstrook. De Fransman verliest een plek, maar kan zijn race vervolgen.
Ronde 35
Heidfeld en Raikkonen vechten om de vierde plek. Na de stops van de beide heren is het Raikkonen die de vierde plek pakt. Drie ronden later is het Trulli die de tweede plek pakt ten koste van Hamilton, eveneens via een goede pitstop.
Ronde 40
Vettel maakt zijn laatste stop. De Duitser lijkt een overwinning weg te gooien door een probleem met zijn rechtervoorwiel, maar de voorsprong is groot genoeg. Zijn overwinning komt nooit in gevaar.
Ronde 45
De race wordt opgeschrikt door een heftige crash van Jaime Alguersuari. De Spanjaard ramt een bord en knalt hard in de bandenstapel bij de 130R. Na enige tijd stapt Alguersuari uit, maar wordt voor een medische check toch afgevoerd. De safety car komt naar buiten omdat er brokstukken opgeruimd moeten worden.
Ronde 49
Met nog vier ronden te gaan wordt de wedstrijd weer vrijgegeven. De stand veranderd nauwelijks. Vettel wint de Grand Prix van Japan, zijn derde zege van dit seizoen. Trulli scoort met de tweede plek zijn beste resultaat van het seizoen. Kampioenschapskandidaten Barrichello en Button worden zevende en achtste.
De titelstrijd wordt naar de Grand Prix van Brazilië getild. De achterstand van Barrichello bedraagt 14 punten, wat betekent dat Button in Brazilië aan vier punten genoeg heeft voor de titel. De constructeurstitel blijft onbeslist op een half puntje.
Trending nieuws
-
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Ferrari
- Punten 3.648
- Podiums 136
- Grand Prix 239
- Land GB
- Geb. datum 7 jan 1985 (41)
- Geb. plaats Tewin, GB
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,74 m
483.696 reacties op Ferrari
66 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lewis Hamilton

Reacties (25)
Login om te reagerenPosts: 349
Vergroot hier wel ff mooi zijn kansen, en houdt het kampioenschap spannend.
Danke Schön daarvoor !
Posts: 14
Ik hoop van harte dat het nog net zo spannend wordt als vorig jaar.
Was een flinke klapper van Alguesari. Al met al mooi weekend! Op naar BRASIL!
Posts: 222
Button de laatste 8 races 1 keer een 2e plaats. Dus teert nog op de superbolide van de eerste helft van het seizoen. En dan zouden ze hem volgens Jordan voor veel geld willen bij Toyota? Maar goed wie het meeste punten heeft is de terechte kampioen dus we zullen zien. Wel fantastisch dat die Vettel vandaag knalde en zo toch (voor mij onverwacht) nog meedoet om de titel, SUPER
Posts: 15.285
Voor het kampioenschap is dit een goede zaak, maar Vettel gaat het mijn inziens niet redden. Barri weet ik zonet nog niet, die zou dan ook twee keer nog flink moeten scoren. Denk dat het WK gewoon voor Button is, al kan het theoretisch nog anders lopen.
De wedstrijd was behoorlijk saai vond ik. Ook achterin geen tot bijna geen inhaalacties. Alleen twee acties waar Kovaleinen bij betrokken was, en dat was dan ook meteen alles.
Het was wel het weekend van de crashes zeg... flinke klappen gisteren en vandaag. Gelukkig zijn ze er allemaal goed vanaf gekomen.
Posts: 11.414
Jammer dat Webber zijn auto plat reed. Dan hadden ze weer een makkelijke 1 2 kunnen scoren. Dan was de boel pas echt open gebleven.
Is er al wat bekend over Rosberg\'s vermeende voordeel tijdens de safety car periode?
Jenson Button zat te klagen dat Rosberg te snel was gegaan, maar Rosberg zei dat hij niets fout had gedaan? Misschien omdat hij niet getankt had ofzo?
Posts: 8
Vette race van Vettel en Trulli.
Posts: 2.223
de andere titelstrijd, de Constructeurstitel is mogelijk alsnog op Suzuka beslist want naar het schijnt... zou Nico Rosberg te hard gereden hebben achter de safetycar wat hem vier seconden extra zou hebben opgeleverd, waardoor Jenson Button mogelijk een plaatsje doorschuift ten koste van Rosberg???
Posts: 98
Wat een saaie race, maar wel blij dat titelstrijd nog open is.
Ik vind wel raar dat de actie Heikki-Sutil onbesproken bleef door wedstrijdleiding. Sutil lag duidelijk voor en Heikki buiten de baan.
Posts: 3.077
Wees blij dat er een keer geen straf is uitgedeeld om niks. Een goed voorbeeld voor alle andere stewards. Want dit is waar het om gaat; Racen tegen elkaar en proberen in te halen. En niet braaf achter elkaar aan rijden, want anders krijg je misschien een straf.
Maar Vettel was wel erg goed vandaag. Nog 2 keer dit herhalen en hopen dat de Renault motor het houdt. Dan kan hij zomaar kampioen worden. In iedergeval blijft het spannend!
Posts: 150
nou is hopen dat vettel het ook meerdere races zo vol kan houden. Goede race had alleen gehoopt op een dueletje hamilton vettel
Posts: 932
Ik begrijp niet wat ze in Alguarsuari zien, om over Grosjean maar te zwijgen, op 1 ronde, werkelijk onbegrijpelike actie om hem erin te zetten. Briatore zal zich nu nog wel veel harder voor zijn kop slaan thuis. Maar de vraag of hij mag blijven bij Renault.
Posts: 11.414
Ha, ha, ha, renzo. Nog steeds niet over de klap heen dat Piquet gedumpt is?
Nogmaals, Piquet was verloren moeite. Die had toch geen punten gescoord en nu leiden ze een coureur op. Misschien dat die inderdaad ook niet goed genoeg is, maar met Grosjean hebben ze tenminste nog de kans dat hij wat kan. Van Piquet wisten ze dat hij het niet kon.
Posts: 10.412
Piquet wie is dat? hahaha
Posts: 17
Wat er in het artikel over de punten staat klopt niet.
Met nog twee races te gaan zijn er bij twee overwinningen 20 punten te halen, bij een huidig verschil van 14 tussen Button en Barrichello. Button moet daarom minimaal 6 punten halen in Brazilie om kampioen te worden mocht Barrichello de komende race winnen.
Posts: 932
Nee idd, ik baal er nog steeds stevig van, zie je helemaal goed.
En al helemaal omdat Grosjean \'slechter\' is dan Piquet. De kans dat hij wat kan ? Het blijkt.....................
Posts: 859
Piquet kon er na anderhalf jaar nog niks van, Grosjean is pas net begonnen. Piquet mag uberhaupt al blij zijn dat hij in de F1 heeft gereden. Als hij geen Piquet had geheten dan was hij ook nooit in de F1 gekomen.
Posts: 2.049
Even rekenen wat de kansen zijn van Vettel en Barri:
VETTEL wint titel indien:
-button in de komende races hoogstens 1 punt pakt EN vettel minstens 1 keer wint en 1 keer 2de wordt.
-Button in de komende races hoogstens 3 punten pakt en Vettel elke keer wint.
In alle andere gevallen ligt Vettel eruit.
BARRICHELLO wint de titel indien:
-Button in de komende races geen punten pakt EN Barrichello minstens 1 keer 4de wordt en 1 keer 1ste.
-Button hoogstens 1 punt pakt EN Barrichello minstens 1 keer 3de wordt en 1 keer 1ste/2 keer 2de.
-Button hoogstens 3 punten pakt EN Barrichello minstens 1 keer 2de wordt en 1 keer 1ste.
-Button hoogstens 5 punten pakt EN barrichello elke 1ste wordt.
In alle andere gevallen ligt Barrichello eruit.
Om eerlijk te zijn, het meeste gevaar gaat van Vettel komen. Red Bull heeft een sterke auto die in staat is om races te winnen. Brawn is ver terug gevallen en met een bange Button achter het stuur die de laatste tijd enkel hier en daar een puntje scoort, is het best nog wel mogelijk voor Vettel om nog aanspraak te maken op de titel. Barrichello heeft minder kans omdat zijn auto niet goed genoeg is om op podiumplaatsen aanspraak te maken.
Posts: 11.414
Ze moeten zich bij BrawnGP weer een keer wat meer op de kwalificaties gooien. Alle teams doen op vrijdag ook al wat kwalificatie simulaties, maar Brawn doet dat nooit. Dan moet je toch ook niet verbaasd opkijken als je het steeds slecht doet in de kwalificatie.
Kun je wel een betere race pace hebben, maar daar pak je toch normaal gsproken hooguit 1 plek mee. Een paar tienden sneller in de kwalificatie en je staat onderhand op pole tegenwoordig. Het zit zo absurd dicht op elkaar.
Posts: 435
Vettel is de man van de toekomst wat een strakke race voor iemand van zijn leeftijd. Over twee jaar wordt dat de man voor ferrari en wordt Alonso uitgekocht.
Las dat de teamchef zeer te spreken was over de prestaties van Kimi ondanks dat deze weg gaat. belachelijk op alles op een vetrekende rijder te zetten om de derde plaats in het kampioenschap.
Wat is toch de werkelijke reden dat hij weg moet, buiten de komst van Alonso een jaar eerder dan gepland, Geld en nog een sponsorgeld.
En die fisi laat zich inhalen bij het einde van de pitsstraat, die rijdt niet beter dan Badoer.
Verder vond ik het een beetje saaie race voor de vroege zondagochtend.
Posts: 11.414
Wat bedoel je dan met strakke race? Vettel rijdt in de snelste auto voor dat circuit. Dat ding was ruim een halve seconde per ronde sneller dan de concurrentie. Nogal wiedes dat je dan makkelijk wint. Webber reed (achteraan) net zo hard.
Mede rookies Rosberg en Hamilton reden bijvoorbeeld een veel strakkere race. Strak als in constante rondetijden.
Fisi reed niet anderhalve seconde per ronde langzamer dan de langzaamste deelnemer. Hij finishte ook 12e in plaats van 17e. Hij is dus wel degelijk beter dan Badoer. Veel beter zelfs. Dat hij ingehaald werd door Kovalainen was inderdaad wel heel erg dom. Hij zal even vergeten zijn om op de KERS knop te drukken :)
Posts: 77
Alleen Hamilton heeft hier nog nooit gereden. Vettel heeft hier in de vrije trainingen van 2006 gereden en rosberg heeft in 2006 gewoon geraced. Alleen Hamilton is dus een echte \"rookie\".
Posts: 435
Met de snelste auto hoef je geen strakke race te rijden, geen fouten maken onder druk staan, een van de weinige kansen dit jaar om nog aanspraak op de titel te maken.
Ja hij is sneller dan Badoer. Maar of je 17e wordt of 12e uiteindelijk gaat het om in de punten te komen. Zelfs dat lukt fisi niet met al zijn ervaring.
Posts: 932
Noem je Rosberg nog een rookie. Dit is toch al zijn 4e seizoen bezig. Volgens jaar wordt het zijn jaar van de waarheid als hij naar Brawn gaat en naast Button komt. Ben zeer benieuwd wat Nico dan laat zien. De teamgenoten die hij tot nu toe heeft gehad waren geen van alle top-coureurs.
Posts: 11.414
Het is inderdaad een beetje een oprekking van het begrip, maar als iemand Vettel als een rookie beschrijft waarom dan Hamilton en Rosberg niet?
Laat ik het \"generatiegenoten\" noemen dan. Beter?
Posts: 2.049
Als je een strakke race wilt moet je maar een herhaling van verleden jaar Silverstone bekijken. Hamilton die het ganse veld in de regen op een hoopje rijdt, dat is pas een strakke race ^^.