FOTA raadpleegt fans voortaan voor reglementswijzigingen
- Gepubliceerd op 08 jul 2009 09:30
-
12
- Door: Rob Veenstra
FOTA staat op het punt om de eerste echte publieksonderzoeken te starten, wat een spannende ontwikkeling voor ons is, begint Whitmarsh. De eerste keer ondervraagden we niet alleen de gepassioneerde fans, iedereen die ook maar enigszins interesse in de Formule 1 had mocht zijn zegje doen. Wat willen jullie van de Formule 1? Wat kunnen we doen om het beter te maken? Wat willen jullie voor show? Hoe zien jullie de technologie? Dat proces werd verkeerd opgevat door de commerciële rechtenhouder en leidinggevende instantie, wat weer leidde tot verschil van mening en filosofie over de te volgen route voor de sport.
Wat betekent dit alles voor de fans? Dat we veel meer naar ze moeten luisteren. De afgelopen jaren zijn veel wijzigingen doorgevoerd waarbij we niet echt rekening hebben gehouden met de fans. We moeten de wensen van de fans beter in kaart brengen en hopelijk zien we dat in de toekomst vaker gebeuren.
Trending nieuws
-
Rol van Albon bij Williams lijkt uitgespeeld: Meerdere teams in gesprek met Britse Thai
Alexander Albon is mogelijk aan zijn laatste seizoen bezig bij Williams. De Britse Thai zou volgens meerdere geluiden...
10 jun 2026 14:46 -
Belgisch Viaplay-alternatief vooralsnog niet geblokkeerd
Viaplay stond afgelopen week in het middelpunt van de aandacht nadat duidelijk werd dat RTL Duitsland werd geblokkeer...
10 jun 2026 16:09 -
Hamilton voorbij aan Russell in WK-stand: "Maar Mercedes verslaan wordt moeilijk"
Lewis Hamilton heeft na de Grand Prix van Monaco een opvallende mijlpaal bereikt. Dankzij zijn tweede plaats in het p...
10 jun 2026 15:24 -
Audi laat Alpine-reserve eerste training rijden in Barcelona
Het team van Audi laat Alpine-reservecoureur Paul Aron aankomend weekend de eerste vrije training in Barcelona. De Du...
10 jun 2026 14:09 -
Antonelli vreesde Verstappen: "Mercedes wilde mij naar Williams of Alpine sturen"
Kimi Antonelli heeft onthuld dat hij tijdens zijn eerste seizoen bij Mercedes serieus vreesde voor zijn toekomst in d...
10 jun 2026 16:46
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.406 reacties op McLaren
162 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (12)
Login om te reagerenjozzy
Posts: 37
Amen. Niets aan toe te voegen.
Alleen 1 puntje, als de resultaten bekend zijn gemaakt, gaat de FIA er dan ook iets mee doen?
marcel
Posts: 124
wat denk je zelf . ik denk van niet de fia is nog steeds de partij die de regels maakt . en daar hebben de teams ook voor getekent . de teams moeten het dan nog wel goed of af keuren
patrickl
Posts: 11.414
Gadverdamme wat een populistische ongein weer. FOTA moet ook echt een keer gaan kappen met dat heilige boontje spelen.
Vrijwel alle die wijzigingen waar de fans over zitten te zeiken zijn voorgedragen door de teams zelf. Die \"lelijke\" auto\'s van nu? Voorstel van de teams! Budget limiet? Voorstel van de teams! V8 ipv V10? Voorstel van de teams!
Sterker nog, laatst hadden ze dan zo\'n onderzoek gehouden. Daar kwam dus echt absoluut niets nuttigs uit. Echt onvoorstelbaar hoe tegenstrijdig dat werd ingevuld. Daar kon je echt geen nuttige conclusie aan verbinden.
Het gros van de fans kijkt waarschijnlijk ook maar een paar wedstrijden per jaar en heeft dus liever spektakel in de vorm van een omgekeerde startvolgorde.
dude
Posts: 335
Juist. Daarnaast weet 99.99% van de fans niet wat goed is voor de sport, al helemaal op lange termijn.
Als ik eerlijk ben maakt het mij niet zo heel veel uit hoe de auto\'s eruit zien, ik zie graag mooie wedstrijden, gevechten en veel kanshebbers op de overwinning. Hoe dat gerealiseerd kan worden weet ik niet, dat laat ik over aan mensen die het wel weten. Luister dus vooral maar niet te veel naar mij FOTA.
Sparrow
Posts: 3.592
Heel nobel om het zo te stellen, maar dit heeft natuurlijk helemaal geen zin. De \'fans\' kunnen wel roepen dat men weer een V10 wil, meer inhaalacties, andere kwali opzet, etc. Maar hebben totaal geen zicht op kosten en implementatie van dit soort zaken. Zie het nut hier niet van in....
Ik zou ook dingen anders willen, maar heb ook te weinig verstand van zaken om zinnige dingen te roepen waar de F1 daadwerkelijk wat aan heeft.
Gard
Posts: 863
Als ze niet luisteren loopt iedereen te zeiken en als ze wel willen luisteren ook.Typisch nederlands het is niet goed of het deugd niet.Laten we eerst eens afwachten wat er van komt voordat iedereen begint te mauwen
patrickl
Posts: 11.414
Het punt is dat het gewoon helemaal nergens op slaat en dat ze dit alleen maar zeggen als onderdeel van hun propaganda offensief.
Bovendien, ze hebben dit dus al een keer gedaan en het resultaat was compleet nutteloos.
MikMik
Posts: 26
Ik begrijp dus dat alle mensen die hier op- en aanmerkingen hebben in de toekomst geen mening meer hebben en zullen geven als er nieuwe regels worden geintroduceerd. Dat staat dan namelijk wel erg haaks op de opmerkingen hierboven.
Als je het stuk goed leest geeft men ook aan dat eerdere onderzoeken als deze op niets zijn uitgelopen doordat er een foutieve interpretatie werd gedaan door de betrokken partijen.
Verder staat er in het stuk dat de fans een stem zullen krijgen. Dit betekent dus niet automatisch dat hetgeen waar de fans op stemmen ook daadwerkelijk wordt doorgevoerd. Ze willen alleen weten hoe de fans tegen voorstellen aankijken. Ik geloof niet dat de fans een doorslaggevende stem zullen krijgen.
Persoonlijk vind ik het wel een goed idee dat er ook bij de fans wordt gepeild hoe men tegen de aankomende veranderingen, regels en procedures aankijkt.
Werner
Posts: 1.650
Het is ook nooit goed hé. Zeker voor eminente Ferrari-haters als \"Patrick\"....
Ik vind het maar normaal dat \"de fans\" worden geraadpleegd. Hoezo, zij weten niet wat goed is voor sport ? Bullshit. De fans zijn het die de toekomst van de F1 bepalen. Als er straks geen kip meer komt kijken naar een \"eenheidsworst\" F1 à la Mosley dan moeten ze hun beleid wel bijstellen.
Typisch, direct gaan \"kakken\" op de Fota. Ik vind het initiatief meer dan loofwaardig ! Men moet naar de fans luisteren; zonder fans geen tv; zonder tv geen sponsors; zonder sponsors geen sport. Fota heeft dat begrepen waarvoor hulde !
donshere
Posts: 1.403
Belangrijk is om te weten waar F1 voor staat volgens het gros van de fans. Dat is volgens mij vooral de nieuwste technolgie en snelste open wheel race categorie.
Wijzigingen zoals omschakelen naar V8 motoren en budgetlimiet invoegen is er enkel en alleen om kosten te besparen en de sport leefbaar te houden. In seizoen testen moet allesinds terug, dat was een grote misser dit jaar, die ook gesteld was om kosten te besparen.
Het is niet zo makkelijk als je op\'t eerst zou denken om de wagens een voorafbepaalde en veilige snelheid te geven. Als ze geen rekening hielden met veiligheid, reden de wagens gemiddeld 10 a 15 seconden sneller dan wat ze vandaag kunnen.
Belangrijkste is volgens mij snelheid beperken zodat het nog enigsinds veilig is om eens uit de bocht te vliegen. De wagens zo competitief mogelijk maken met mogelijkheden om in te halen, en als derde de kosten wat in te perken zodat een team geen 400 a 500 miljoen euro moet spenderen in de hoop competitief te zijn.