Vettel houdt Button van pole position af
- Gepubliceerd op 06 jun 2009 14:03
-
23
- Door: Dennis Roke
Onder een warm zonnetje gaat de kwalificatie van start. In het eerste deel is het al snel de gevestigde orde die de toptijden rijden. De gaten zijn echter klein: Raikkonen zit in de slotfase van Q1 op 2 tienden van de snelste tijd, maar staat wel achtste. Vettel zet uiteindelijk de snelste tijd, vlak voor Jenson Button. Hamilton is na Monaco opnieuw slachtoffer van het eerste deel: ditmaal is hij rijdend niet snel genoeg en ligt eruit. Nelson Piquet Jr. verkijkt zich twee keer op bocht 8. De tweede raakt de Braziliaan het grind en is het over. Het is ook over voor de beide Toro Rosso's en Fisichella. Het uitvallen van Hamilton zorgt er wel voor dat Sutil wel doorgaat.
De tijden die dicht bij elkaar zitten voeren ook de boventoon in het tweede deel. Nick Heidfeld mist op een haar de top tien kwalificatie. Teamgenoot Kubica zit er wel in. Verder is het ook voorbij voor Nakajima, Glock, Kovalainen en Sutil. Dat betekent dat beide auto's van Red Bull Racing, Ferrari en Brawn GP en Trulli, Alonso, Rosberg en Kubica gaan uitmaken wie de pole position gaat pakken.
In de slotfase van de kwalificatie lijkt Brawn GP weer de eerste startrij te gaan pakken. Zowel Button als Barrichello zijn lekker onderweg. Mark Webber, die de hele training zich nog niet heeft laten zien, pakt plotseling de snelste tijd met een marge van twee tienden. De Brawn GP's kan hij echter niet de baas. De buit lijkt binnen voor Button, tot Sebastian Vettel met een fantastische laatste ronde de kampioenschapsleider weer terugzet naar de tweede plek. Jarno Trulli zit er ook goed bij, voor de teleurstellende Ferrari's die als zesde (Raikkonen) en zevende (Massa) zullen starten.
Trending nieuws
-
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team McLaren
- Punten 37
- Podiums 0
- Grand Prix 41
- Land GB
- Geb. datum 19 jan 1980 (46)
- Geb. plaats Frome, Somerset, GB
- Gewicht 72 kg
- Lengte 1,82 m
67.104 reacties op McLaren
23 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Jenson Button
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.506 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (23)
Login om te reagerenPosts: 349
Het is weer eens wat anders, Toyota en BMW wat verbeterd.
Nu nog de gewichten.
Posts: 3.007
Wat een ronde van Vettel...fantastisch. Nu maar wachten op de gewichten.
Posts: 2.567
Yes, geen Brawn op pole!
Posts: 2.567
massa won in turkey 2006-2007-2008
2009 Felipe Massa stelt teleur met een zevende tijd.
Posts: 1.278
Massa is volgens mij wel zwaarder geladen, maar dan nog had ik hem verder voorop verwacht. Raikkonen trouwens ook!
De Mclaren inderdaad veel te slecht op dit circuit en Lewis zag je zichtbaar worstelen met de wagen.
Button sterke ronde maar helaas net te kort om Vettel af te houden. Afwachten morgen, maar ik denk toch wederom Button!
Posts: 11.414
Massa is nog lichter dan Raikkonen ook. Daar zal toch iets mis gegaan zijn bij de kwalificatie. Denk toch dat Massa en misschien Raikkonen er inderdaad ook wel wat meer van verwacht hadden.
McLaren ook weer bedroevend. BMW een stuk beter, maar nu zitten ze zo rond de tijden van de Renault. Dat brengt ze dus nog steeds eigenlijk niets.
Posts: 413
Ben ook content dat Jenson de pole niet heeft...voor de rest nix speciaals enkel de Mclarens superzwak...
FA doet het toch weer om in q1 te komen als je ziet dat alle auto\'s eigelijk sneller zijn dan hem (Toyota,Brawn,Ferrari,Red bull,Williams, en zelfs de BMW die aardig wat tijd wist te winnen)
Trouwens je kan duidelijk het verschil zien tss FA en NP..allebei remproblemen, ene blijft op de baan tijdens het slippen andere niet ;)
Posts: 10.412
q3 zou je bedoelen? vond het toch netjes van hem.
Posts: 413
Ja Q3 bedoelde ik natuurlijk ;)
Posts: 163
Nelson ving hem anders ook aardig op, bij zijn eerste schuiver.
Tweede keer was het over voor hem, maar dat was ook onder andere omstandigheden. Hij ging rechtdoor en kwam in het grind terecht, weinig dat je dan nog kan doen.
Het zou hetzelfde remprobleem zijn als in Melbourne.
Maar ik vind wel dat hij een slechte prestatie heeft geleverd, gezien het feit dat Alonso wederom Q3 haalt. Het lijkt er toch steeds meer op dat Nelson er niet helemaal tegen kan.
Hopelijk houdt Renault hem aan voor de rest van dit seizoen, maar de tekenen zijn duidelijk dunkt mij. Grosjean wordt vaak genoemd ter vervanging, maar lijkt me stug dat hij het zou doen. Hij wil natuurlijk nu zijn GP2 titel halen, nu dat ie daar zo goed gaat. Dat is denk ik het geluk van Nelson. Hij moet nu gewoon gaan \"deliveren\", anders is het over en uit.
Om te eindigen met een positieve noot, in Hockenheim startte hij ook vanaf P17...
Posts: 1.748
Klasse van die Vettel die pole maar wat heb ik me vandaag zitten ergeren aan die partijdige Mol die alles wat Vettel doet prachtig vind. Massa slecht had verwacht dat hij bij de eerste 5 zou zitten geldt ook voor kimi. Maar waarom waren ze zo blij dat ze voor Ferrari waren.
Posts: 77
En waarom zijn de tijden van p11 t/m p20 vergeleken met de poletijd? Normaal regelen we het anders hier.
Posts: 428
\"Het uitvallen van Hamilton zorgt er wel voor dat Sutil wel doorgaat.\"
Vindt ik een beetje verkeerd geformuleerd. In Monaco ging Sutil door door het uitvallen van Hamilton. Deze keer was Sutil gewoon, op eigen kracht, sneller.
Vettel op Pole, het is em gegund. Zal ook denk ik tussen Vettel en Button gaan voor de overwinning, al weet je vooraf natuurlijk nooit wat er nog gebeurd. Voor hetzelfde geld rijden ze elkaar eraf in bocht 1.
Posts: 10.412
haha nelson fans hoor ik nu niet weer de boel verknald.:p en weer een keer mooi een ander op pole. toyota ook goed met truli.
Posts: 932
Pat Symonds, Renault executive director of engineering:
\"Nelson dropped out of qualifying after loosing a brake duct which overheated his brakes and caused him to spin. We had hoped for a slightly higher position for Fernando after second qualifying but bearing in mind our fuel load we are not in a bad position for the race
Eerst afwachte kerel en dan commentaar geven, dit is de reden.
Posts: 42
Heb je ook gezien hoe leeg de tribunes zijn in Turkije.
Een echt schandaal. Ik heb ook al gelezen dat ze twee cameraposities hebben geschrapt omwille van het feit dat er niemand op de tribunes zit.
Goed bezig mannen, alles voor de sport eh.
Posts: 42
Nu lees ik ook nog eens dat ze zondag 20 000 mensen verwachten uit een totale capaciteit van 130 000, triestig.
Posts: 828
Leuk voor Vettel. Ben wel benieuwd hoelang z\'n zachte banden het volhouden, en wat z\'n startgewicht zal zijn.
Verder knap van Kubica om met een niet-competitieve auto toch Q3 te halen.
Ik voorspel een redelijk saaie race met een overwinning voor Button.
Posts: 11.414
Kubica staat op 10 en Heidfeld op 11 (7 honderdste langzamer in Q2). Zo knap is dat nou ook weer niet.
Posts: 5.746
met de zwaarste auto uit de top 10. Vraag is alleen of dat tactisch slim is...
Posts: 140
Eens zien met deze start gewichten zou de top 8 in theorie
Vervolgens zo binnen kunnen komen voor de eerste pitstop
1. Fernando Alonso 644,5 kg ronde 17
2. Sebastian Vettel 649,5 kg ronde 17
3. Jarno Trulli 652 kg ronde 19
4. Rubens Barrichello 652,5 kg ronde 19
5. Felipe Massa 654 kg ronde 20
6. Jenson Button 655,5 kg ronde 20
7. Mark Webber 656 kg ronde 22
8. Kimi Raikkonen 658 kg ronde 22
Alonso is samen met Vettel de lichtste van het zooitje en moeten vroeg voor hun eerste stop naar binnen en stoppen dan waarschijnlijk in ronde17 of 18
Die rijden een18-20-20 strategie.
Trulli en Barrichello lijken te gaan voor de omgekeerde strategie optie 20-20-18
Massa en Button rijden de zelfde strategie variant maar maken hun eerste stop in ronde 20 of 21.
Webber en Raikkonen zouden een wat andere strategie kunnen rijden door in ronde 22 te stoppen voor hun eerste pitstop en zo een 22-20-16 strategie rijden.
Uit slag voor de race van morgen.
1. Jenson Button
2. Sebastian Vettel
3. Rubens Barrichello
4. Fernando Alonso
5. Felipe Massa
6. Mark Webber
7. Kimi Raikkonen
8. Lewis Hamilton
Posts: 11.414
Welk brandstof verbruik ga je dan vanuit? Alle andere analyses die ik heb gezien gaan uit van een stop inongeveer ronde 13 a 14 voor Alonso t/m 20 a 21 voor Kubica.
Posts: 932
Kom op Daan, niet te negatief, positief blijven, het geluk is ook niet echt aan zijn zijde de laatste 3 races.