Button: "Nieuw model draagt risicos met zich mee"
- Gepubliceerd op 18 maa 2009 16:32
-
11
- Door: Rob Veenstra
Brawn GP-coureur Jenson Button onttrekt zich aan het stilzwijgen en verklaart in Gazzetta dello Sport: Ik denk dat het publiek moeilijk kan begrijpen hoe een coureur met zestig punten wereldkampioen kan worden en iemand met honderd punten niet. Ik begrijp de achterliggende gedachte wel en ik vind het een interessant plan.
Het is zeker een aanmoediging om ten alle tijden voor de overwinning te gaan, maar dit model draagt ook risicos met zich mee. Na negen races kan de kampioen al bekend zijn en diegene kan de resterende wedstrijden stilstaand met een ijsje in zijn hand volgen, terwijl zijn naaste belager mogelijk maar achttien punten minder heeft.
Trending nieuws
-
Mekies maakt Red Bull-standpunt duidelijk: "Verstappen blijft bij ons"
De toekomst van Max Verstappen blijft een van de meest besproken onderwerpen in de Formule 1, maar volgens Red Bull-t...
26 jun 2026 19:14 -
Red Bull heeft goed nieuws voor Verstappen na zware dag
Red Bull-teambaas Laurent Mekies blijft positief na de zware vrijdag op het bloedhete circuit in Spielberg. Red Bull-...
26 jun 2026 20:48 -
Hadjar heeft slecht nieuws voor Verstappen: "Updates werken niet"
Red Bull Racing introduceerde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk een omvangrijk updatepakket, maar dat leverde vrij...
26 jun 2026 21:26 -
FIA verbiedt innovatie van Ferrari
Het team van Ferrari moet na dit jaar afscheid nemen van de innovatieve flap die ze achter de uitlaat hebben geplaats...
26 jun 2026 19:53 -
Vermeulen maant Red Bull tot actie: "Verstappen doet niet mee voor het middenveld"
De toekomst van Max Verstappen blijft ook dit seizoen onderwerp van gesprek. Ondanks een contract dat doorloopt tot e...
26 jun 2026 20:26
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team McLaren
- Punten 37
- Podiums 0
- Grand Prix 41
- Land Groot Brittannië
- Geb. datum 19 jan 1980 (46)
- Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
- Gewicht 72 kg
- Lengte 1,82 m
67.104 reacties op McLaren
23 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Jenson Button
Team profiel
- Team naam Brawn GP
- Basis Brackley, Groot Brittannië
- Jenson Button 22
6.640 reacties op Brawn GP
9 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Brawn GP

Reacties (11)
Login om te reagerenPosts: 336
Ja, stel (in het ergste geval): Button is na 9 races al kampioen, wat dan? Is er dan nog steeds de spirit om eerste te worden? Of ziet de FIA dan in dat het systeem niet werkt en draait het in 2010 weer terug? Dan heb je dus nog een half seizoen wat niks meer waard is. Zul je zien dat de teams dan alweer bezig gaan met ontwikkelingen van 2010 en krijg je dus een half seizoen testraces. :\')
Posts: 435
Zou het kampioenschap inderdaad na 9 races voorbij zijn dan kun je de kampioen uitroepen en voor resterende races een show rijden. een andere mogelijkheid is: stel maclaren of ferrari worden na 9 wedstrijden kampioen, de resterende tijd kunnen ze gaan besteden aan de ontwikkeling van de nieuwe wagen.
De overige teams zullen nog veel sneller de moed opgeven, na een paar races is de achterstand zo groot dat het seizoen als verloren kan worden beschouwd. Die zullen dan ook starten met de ontwikkeling van de auto voor volgend seizoen.
Volgens mij wordt het niet echt spannend dit jaar.
Posts: 15
Goedzo laat alle rijders tegen de regels zijn. Dan draaien ze het hopelijk terug
Posts: 444
Dat denk ik niet.
Die mannen staan nu niet echt bekend om het feit dat ze snel zwichten.
Als het al terug gedraait word dan pas volgend seizoen maar dan moet dit systeem eerst radicaal mislukken (wat toch wel gebeurt)
Posts: 2
Fans hebben meer macht dan je denkt. Het hele systeem draait om geld en tv kijkers. Een goed georganiseerde boycotactie om niet naar de seizoensopener te kijken, zou zeker effect hebben. denk maar aan de Brent Spar en de boycot van de Shell tankstations. Stemmen doe je met je voeten zei Wim Kan al eens. Wie organiseert een website waar je je kunt registreren als protestboycotter?
Posts: 2
wat je iig kunt doen is de petitie tekenen en doorsturen aan vrienden en bekenden; (met dank aan emiel elders op deze site)
www.thepetitionsit(...)d-championship-2009
Posts: 67
Ik hoop dat de FOTA die FIA snel overtuigt dat dit domme systeem de prullebak in moet. De punten moeten uitmaken wie er kampioen is, coureurs moeten over het hele jaar goed presteren. En niet 5 races winnen om de rest maar uit te zitten.
Posts: 79
Ik wordt moe van al die stomme veranderingen in de formule1. Het is elk jaar weer wat anders. Van rare pitstop situaties tijdens de gele vlag tot het wel of niet mogen inhalen na een gele vlag (belgie2008 hamilton-raikonen) en van kleine vleugels tot rare medailesytemen/overwiningen-turfsysteem. Nog even en ik kijk dan maar liever naar de IRL.
Nog even over dat stomme klassementsysteem (puntensysteem kun je het niet meer noemen) Stel nou dat het een super seizoen wordt maar: Massa wint 6 keer en finisht ook alleen 6 keer, raikonen idem dito, Button wint 5 keer en finisht 12 keer als tweede, wat nu? Onbetrouwbaarheid wint van betrouwbaarheid?
Posts: 358
Inderdaad. Maar als het zo door gaat met de rijders en de fans dan heb je grote kans dat zij dat toch veranderen. Een ding is zeker, dit kan hooguit twee seizoenen blijven. Daarna gaan ze terug, dat weet ik 200%.
Posts: 586
Dat is het systeem nu, in iedergeval voor heel 2009 leg je er lkkr bij neer of kijk geen F1 als fan of rijd lkkr niet mee Jensen. Echt zo een Jensen berricht hij bedoeld dat ie zichzelf wel een ijsje ziet likken langs de baan als WK zal \'m nog vies tegenvallen.
Posts: 94
Simulatie:
2008: Titelstrijd tussen hoofdzakelijk Massa en Hamilton. Pas de laatste race brengt de uiteindelijke beslissing waarin Massa wereldkampioen was geworden.
2007: Na 15 races (van de 17) staan drie rijders gelijk nl. Raikkonen, Alonso en Hamilton. In de voorlaatste race neemt Raikkonen afstand, maar alledrie de rijders maken tot de allerlaatste race kans op de wereldtitel.
2006: Alonso neemt snel voorsprong door 2 races te winnen, Schumacher staat na vijf races opnieuw gelijk. Hierna neemt Alonso een belangrijke optie op de titel door 4 races op rij te winnen. Hij lijkt gewonnen, maar dan start Schumacher met een onmogelijk geachte inhaalslag en wint ook nog drie races op rij. Button en Massa winnen elk een race waarna Schumacher opnieuw koploper wordt na twee overwinningen op rij. Na de voorlaatste race staan zowel Alonso als Schumacher gelijk. Massa wint in Brazilië, waardoor Alonso op punten wereldkampioen wordt.
2005: Alonso neemt vroeg in het jaar al een goede optie op de titel door drie van de eerste vier races te winnen. Hierna komt Raikkonen wat opzetten, maar toch weet Alonso een voorsprong van drie gewonnen races meer uit te bouwen. Raikkonen komt goed terug aan het eind van het seizoen en staat voor de laatste Grand Prix zowaar aan kop met 7 gewonnen races tegenover 6 voor Alonso. Die wint echter de laatste GP en is wereldkampioen op punten!
2004: Michael Schumacher is na tien races wereldkampioen. In het reguliere puntensysteem was dit na 14 races.
Met andere woorden, van de laatste vijf seizoenen is er één seizoen dat niet beslist werd in de laatste GP als er al volgens dit systeem gereden zou worden. Daarnaast moeten de rijders in die laatste race wel alles uit de kast halen, want 4 puntjes halen was niet voldoende. DIT is tenminste race, mes tussen de tanden en gaan.
Voor een regelmatigheidscriterium om te zien wie het best doorontwikkelt en het minste fouten maakt, kijk ik wel naar het constructeurskampioenschap. Het coureurskampioenschap moet gaan om puur lef, klasse oftewel racemanship.