Kovalainen is al vertrouwd met KERS en beweegbare voorvleugel
- Gepubliceerd op 12 feb 2009 09:43
-
4
- Door: Rob Veenstra
In Jerez vertelde de Fin na afloop van zijn tweede testdag: "KERS werkte vandaag op volle kracht en alles ging goed. Ik voel me er ook al op mijn gemak mee, net als met de beweegbare voorvleugel."
"Je voelt het goed als je de vleugelstand verandert, het is een significant verschil. Maar ik denk er al niet meer aan, ik druk automatisch op de knopjes. Mijn gevoel geeft aan of ik meer of minder vleugel nodig heb."
"Of deze maatregelen het inhalen zullen bevorderen, weet ik niet. Ik heb nog niet vlak achter een andere auto gereden. In theorie zou het meer inhaalpogingen teweeg moeten brengen, maar het is afwachten tot Melbourne of dat ook echt zo is."
Trending nieuws
-
Rol van Albon bij Williams lijkt uitgespeeld: Meerdere teams in gesprek met Britse Thai
Alexander Albon is mogelijk aan zijn laatste seizoen bezig bij Williams. De Britse Thai zou volgens meerdere geluiden...
10 jun 2026 14:46 -
Ferrari laat rookie rijden in auto Hamilton in Barcelona
Lewis Hamilton slaat aankomend weekend de eerste vrije training in Barcelona over. De Britse zevenvoudig wereldkampio...
10 jun 2026 17:22 -
Antonelli vreesde Verstappen: "Mercedes wilde mij naar Williams of Alpine sturen"
Kimi Antonelli heeft onthuld dat hij tijdens zijn eerste seizoen bij Mercedes serieus vreesde voor zijn toekomst in d...
10 jun 2026 16:46 -
Hamilton voorbij aan Russell in WK-stand: "Maar Mercedes verslaan wordt moeilijk"
Lewis Hamilton heeft na de Grand Prix van Monaco een opvallende mijlpaal bereikt. Dankzij zijn tweede plaats in het p...
10 jun 2026 15:24 -
Belgisch Viaplay-alternatief vooralsnog niet geblokkeerd
Viaplay stond afgelopen week in het middelpunt van de aandacht nadat duidelijk werd dat RTL Duitsland werd geblokkeer...
10 jun 2026 16:09
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.406 reacties op McLaren
162 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (4)
Login om te reagerenpatrickl
Posts: 11.414
Hoe kan Kovalainen nou vertrouwd zijn met het gebruik van die verstelbare vleugel als hij nog nooit achter iemand heeft gereden? Dat is toch juist het hele doel van die verstelbare vleugel?
Of was ook dat weer een onzin idee en gebruiken ze die verstelbare vleugel gewoon voor meer topsnelheid op de rechte stukken en meer grip in de bochten.
Tifoso
Posts: 3.007
Hij heeft het gebruikt voor het laatste, bochten en rechte stukken anders. Het was nooit de bedoeling om hiermee het inhalen te bevorderen. Daarvoor heb je:
- aangepaste achtervleugel (minder verstoorde lucht voor de achterligger om te \'slipstreamen\').
- Boostknop voor het hergebruiken van de KERS energie.
- Slicks, om harder door de bochten te kunnen gaan.
Ben benieuwd of het allemaal effect zal hebben, kan niet wachten.
patrickl
Posts: 11.414
Onzin, die verstelbare vleugels zijn onderdeel van het plan van de overtaking workgroup. Dat is dus inclusief slicks, een grotere (en lagere) voorvleugel, een kleinere (en hogere) achtervleugel en het verwijderen van zoveel mogelijk andere aerodynamische rommel.
Het oorspronkelijke doel van die verstelbare vleugels is om te zorgen dat de auto\'s ook als ze dicht op een andere auto zitten nog voldoende druk op de voorwielen kunnen hebben.
Dat de regels dit dan uiteindelijk vrijwel onmogelijk maken (maar 2 wijzigingen per rondje) doet daar niets aan af.
patrickl
Posts: 11.414
Hier ook het verslag van het OWG voorstel:
www.formula1.com/n(...)s/2008/10/8472.html
en een interview met Paddy Lowe over dat voorstel:
www.formula1.com/n(...)s/2008/10/8471.html
Het hele pakket zou dus moeten zorgen dat het benodigde snelheidsverschil om een auto in te kunnen halen lager is. Niet zozeer dat er meer ingehaald gaat worden. Dat laatste is natuurlijk van veel meer zaken afhankelijk.
Die idiote bepreking van 2 aanpassingen per ronde had de OWG er blijkbaar dus al direct in verwerkt. Lijkt me dat dat de bruikbaarheid van dat systeem wel heel erg beperkt. Zeker voor het inhalen, want dan heb je al minimaal 2 wijzigingen nodig (1 keer extra flap als je in de turbulentie zit en dan weer omlaag als je er voorbij bent)