user icon
user icon

FIA start biedingprocedure voor standaardmotor

  • Gepubliceerd op 17 okt 2008 10:08
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra
De internationale autosportbond FIA heeft stappen ondernomen om in 2010 een standaardmotor in de Formule 1 te introduceren. Geïnteresseerde partijen kunnen vanaf vandaag bieden op de plek van motorenleverancier, zo liet de FIA weten in een verklaring.

Max Mosley, president van de federatie, sprak eerder al over de mogelijke invoering van standaardmotoren, al werd dat destijds nog gezien als een dreigement om de teams haast te laten maken met kostenbesparende maatregelen. Nu lijkt het er echter wel van te komen.

De FIA meldt: “De FIA opent vandaag de biedingprocedure voor een nieuwe vaste leverancier voor motoren en versnellingsbaksystemen voor deelnemers aan het wereldkampioenschap Formule 1 voor 2010, 2011 en 2012. Meer details volgen spoedig op de site van de FIA.”

Dit kan het vertrek van de grote autofabrikanten in de Formule 1 inluiden. McLaren-directeur Martin Whitmarsh vertelde eerder al: “Dit zou een enorme impact op de sport hebben. Ik kan me voorstellen dat veel autofabrikanten dan uit de Formule 1 stappen.”

Reacties (10)

Login om te reageren
  • ilCovano

    Posts: 214

    ZIE HIER: HET EINDE VAN DE FORMULE 1! GOED ZO FIA!

    • + 0
    • 17 okt 2008 - 10:30
  • Krommeduim

    Posts: 50

    Dom, dom, dom. De intenties zijn goed maar de oplossing is fout. En wat als bijvoorbeeld Ferrari alle motoren gaat maken? Dat zie ik ook niet zitten.

    • + 0
    • 17 okt 2008 - 10:35
  • Ja als het vriendje van Max er als hoofd steward er met de belachelijke straffen niet voor zorgt dat formule 1 kapot gaat dan moet het maar via een standaard motor en dan alle (overige) autofabrikanten wegpesten.

    Kan echt niet wachten tot die idioot met een paar maanden aftaait.

    • + 0
    • 17 okt 2008 - 10:37
  • Hopelijk is dit enkel om de teams onder druk te zetten zodat ze verder gaan zoeken naar besparingen(in de genre van \"ik vraag 10 euro om er 8 te krijgen)!!! Zoniet kan dit wel eens het einde van de F1 betekenen.
    Zou het niet mogelijk zijn om de F1 te organiseren buiten de FIA om, zoals er ooit eens is over nagedacht (meen dit eens ergens gelezen te hebben)?? (maarja, wat met de rechten, tv-gelden en de contracten met de circuits??)

    • + 0
    • 17 okt 2008 - 10:43
  • jjgend

    Posts: 155

    Inderdaad de Formule 1 heeft niet lang meer te leven.

    Hopen dat als dit door gaat, de constructeurs samen om de tafel gaan zitten en een nieuwe Raceklasse opzetten. ZONDER FIA EN BERNIE!! (en we noemen het F R, Formula Race) ;-)

    Dan heeft autoracen op het hoogste niveau misschien nog toekomst.

    • + 0
    • 17 okt 2008 - 10:50
  • WTF???!!!Dit kan toch echt niet doorgaan, het hele fundament van de f1 met al zijn geschiedenis gaat zo de prullenbak in...Mosley wil de sport kapot maken en mag van mij snel het veld ruimen, wat waarschijnlijk toch niet gebeurd...Ik zeg: alle fabrikanten en teams, organiseer iets buiten die kl*te FIA om!!Duidelijk is dat naar teams en vooral naar FANS niet wordt geluisterd!

    • + 0
    • 17 okt 2008 - 10:54
  • Kubica

    Posts: 3.762

    Ik raad alle leveranciers aan NIET te bieden. Belachelijk idee als het serieus is.

    • + 0
    • 17 okt 2008 - 10:57
  • JackX

    Posts: 1

    BYE BYE ZWAAI ZWAAI formule 1 !!!! De zogenoemde koningsklasse van de autosport. De FIA doet er echt alles aan om deze sport te maken tot een lachertje. Zo zonde!!!

    • + 0
    • 17 okt 2008 - 12:24
  • Roy-NL

    Posts: 848

    \"biedingprocedure\" Nee het gaat de FIA helemaal niet om het geld! Uche uche

    Trieste ontwikkeling, want dit is echt F1 onwaardig (in ieder geval in mijn ogen en vele met mij getuige deze reacties). Maar genoeg negatiefs, bekijk het van de positieve kans: kun je net zo goed naar een SuperLeague Formula / A1GP / vul maar in race gaan kijken ... en dat is stukken goedkoper! ;o)

    • + 0
    • 17 okt 2008 - 13:06
  • jack67

    Posts: 31

    Kunnen ze beter Nascar. Champcar of Indy car gaan rijden of om het even wat.Binnenkort is DTM waarschijnlijk leuker danF1.
    Bij DTM mag een coureur tenminste nog wat

    • + 0
    • 17 okt 2008 - 16:38

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar