Irvine: "Fuji waardeloos vergeleken met Suzuka"

Eddie Irvine, oud Formule 1-coureur en vice-wereldkampioen van 1999, vindt het belachelijk dat het circuit van Suzuka de status van permanente gastheer van de Grand Prix van Japan kwijt is. In plaats daarvan organiseren Suzuka en de Fuji Speedway vanaf dit jaar om en om de race. Een abominabel besluit volgens Ivine.

De Noord-Ier zegt tegenover Virgin Media: “De race om commerciële redenen verhuizen naar een middelmatig circuit als de Fuji Speedway vind ik heel teleurstellend. Voor mij is Fuji echt waardeloos. Het is een afschuwelijk saaie plek in niemandsland. Het weer is meestal afgrijselijk en het is de slechtst mogelijke locatie voor een Grand Prix. Je kan daarom wel stellen dat Fuji niets toevoegt aan de Formule 1.”

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Valt niets meer aan toe te voegen.

    • + 0
    • 8 okt 2008 - 16:51
  • Jeffers

    Posts: 115

    Suzuka is idd een mastercircuit alhoewel ik Fuji vorig jaar best vermakelijk vond. Ze kunnen beter Valencia eraf halen en dan 2 keer in Japan.

    • + 0
    • 8 okt 2008 - 21:04
    • germain

      Posts: 1.748

      Dat komt door de regen

      • + 0
      • 9 okt 2008 - 07:49
      • Jeffers

        Posts: 115

        Zeker weer zo\'n massafan:S

        • + 0
        • 9 okt 2008 - 17:09
        • germain

          Posts: 1.748

          ja net als Jermaine ja maar wat zeg ik hier verkeerd door de regen kan elke race leuk worden zelfs Valencia. En heb je er problemen dat ik een Massa fan ben ik verdedig Massa niet meer met hand en tand want daar heb ik geen tijd meer voor.

          • + 0
          • 10 okt 2008 - 10:02
          • Gelijk heb je doe ik wel voor je.

            • + 0
            • 10 okt 2008 - 15:10
  • Heerlijk hoe Irvine zich altijd kan opwinden over iets! Ik mis de man iedere Grand Prix weer, al was het maar om zijn ondubbelzinnige opmerkingen en meningen.

    Evengoed ben ik het volledig oneens met hem. Suzuka is absoluut een mooie baan, maar Fuji is dat zeker ook in mijn optiek. Het lange rechte stuk laat tenminste weer eens zien hoe snel deze auto\'s eigenlijk zijn, de bochten zijn relatief langzaam, maar daardoor juist moet er een goede set-up van de auto worden gecreeerd.
    De uitdaging van deze baan is de auto afstellen zodat de langzame bochten en het snelle rechte stuk beiden optimaal genomen kunnen worden.

    De regen die vorig jaar een rol speelde is juist een extra uitdaging in mijn beleving. De weersomatandigheden zijn op Fuji zoals op Spa, onvoorspelbaar en dus een uitdaging.

    • + 0
    • 9 okt 2008 - 10:37
  • jass

    Posts: 281

    Tja, mr Irvine, meestal komt hij scherp uit de hoek over zinnige dingen, maar wat hij hiermee wil bereiken is mij niet geheel duidelijk. Er zijn toch circuits die veel minder interessant zijn dan Fuij.

    • + 0
    • 9 okt 2008 - 11:17
  • @ Jasper
    Er zijn zeker circuits die minder interressant zijn dan Fuji; Valencia, de Hungaroring bijvoorbeeld.
    Maar als je graag een GP wilt organiseren in Japan en je hebt de keus tussen Fuji en Suzuka...

    • + 0
    • 9 okt 2008 - 15:08

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender
show sidebar