user icon
user icon

Edwin Straver gereanimeerd tijdens elfde etappe, heeft nekwervel gebroken

  • Gepubliceerd op 16 jan 2020 15:57
  • comments 26
  • Door: Bjorn Smit

Dakar 2020 heeft helaas al een dode moeten betreuren en vandaag was dat bijna weer het geval. De Nederlandse motorrijder Edwin Straver is tijdens de elfde etappe zwaar gewond geraakt en door het medische team gereanimeerd.

Straver was een van de drie Nederlanders die nog deelnam aan de rally, maar al vroeg tijdens de elfde etappe kwam hij op lage snelheid ongelukkig ten val. Daarbij heeft hij een van de bovenste nekwervels gebroken. Dat maakte de familie van Straver, die aanwezig was in Saoedi-Arabië om de motorrijder te onthalen bij de finish van de rally op vrijdag, bekend tegenover RTL.

Dat de situatie van Straver ernstig was, blijkt uit het feit dat het medische team van Dakar hem heeft moeten reanimeren toen zij bij de plek des onheils aankwamen. Op dat moment had Straver al tien minuten geen hartslag meer. Hij is per helikopter afgevoerd naar het Saudi German Hospital in Riyadh. Voor zijn valpartij stond Straver op de 38ste positie in het algemeen klassement.

Het ongeluk van Straver is niet het eerste zeer ongelukkige incident tijdens deze editie van Dakar. Afgelopen zondag kwam motorrijder Paulo Gonçalves nog om het leven tijdens de zevende etappe van Dakar. De Portugees was tijdens de etappe gevallen en overleed vervolgens door een hartstilstand. De dood van Gonçalves was het eerste dodelijke ongeluk van een Dakar-deelnemer in vijf jaar. 

Reacties (26)

Login om te reageren
  • Gekkenwerk. Een maand lang racen door de woestijn is zowel fysiek als mentaal een onverantwoord zware opgave.

    Het zou me niets verbazen als de publieke opinie zich binnen afzienbare tijd dermate tegen het evenement keert dat geen sponsor er nog mee wil worden geassocieerd.

    • + 0
    • 16 jan 2020 - 16:04
    • Sport is en zal altijd gevaarlijk blijven! Anders kunnen we ook wel met zn allen thuis blijven zitten in een kamer van schuim.

      • + 3
      • 16 jan 2020 - 16:11
    • Hoezo? Omdat het nu een Nederlandse deelnemer betreft?

      Anyway; vreselijk bericht. Ik ben medisch totaal niet onderlegd, maar tien minuten geen hartslag lijkt me een slecht teken.

      • + 0
      • 16 jan 2020 - 16:11
    • mario

      Posts: 5.987

      Ten eerste is het natuurlijk verschrikkelijk dat zoiets gebeurt. Er staat niet geschreven dat z'n toestand kritiek is, dus ik heb hoop op een goede afloop voor Edwin! Maar je weet natuurlijk nooit wat voor gevolgen het in de toekomst voor hem zal hebben.

      @RogerZzz overdrijven is ook een vak hoor!!! Iedereen weet vooraf waar ze aan beginnen en weet ook wat de risico's zijn! Verder is ook de Dakar een stuk veiliger geworden dan het vroeger was. Blijkbaar volg je het trouwens ook niet, want dan had je geweten dat het maar 2 weken is en niet een maand lang duurt....

      • + 0
      • 16 jan 2020 - 16:28
    • Joeppp

      Posts: 2.607

      Ik volg Dakar sinds Jan de Rooij meedeed en toen hoorde je dezelfde berichten als moet dit wel zo doorgaan. En ja, er vallen doden en gewonden en toch moet het doorgaan. Dakar is levensgevaarlijk maar dat is ook juist wat de deelnemers aantrekt. Overwin de elementen en jezelf. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het tragisch is dat er dode vallen.

      • + 0
      • 16 jan 2020 - 16:28
    • ik begrijp er sowieso weinig van, volwassen kerels die 2 weken lang in de zandbak spelen, als kleuter had ik dat met een uurtje al gezien

      • + 1
      • 16 jan 2020 - 17:23
    • @vettigeherder:

      Nee, omdat het politieke en sociale klimaat wereldwijd aan het veranderen is.

      • + 0
      • 16 jan 2020 - 18:14
    • Niks gekkenwerk. De coureurs die meedoen aan de Dakar willen gewoon fysiek en mentaal tot het uiterste gedreven worden, daar trainen ze immers ook al vele jaren voor, en ze kennen de risico's van hun vak, net als hun sponsoren.

      • + 0
      • 16 jan 2020 - 18:36
    • zei ik een paar dagen geleden ook maar af en toe doden/gewonden hoort gewoon bij deze zware sport, vooral motorrijders zijn bijzonder kwetsbaar. We zijn al zo soft aan het worden tegenwoordig, hopelijk komt deze Rally dus nooit serieus ter discussie.

      @Clemenza je hebt wel heel weinig inlevingsvermogen als je de Dakar vergelijkt met in een zandbakje spelen. De Dakar is een ultieme strijd van mens en machine tegen de elementen. Urenlang per dag op de limiet voor etappewinsten en het klassement., zeer veel risisco's nemend hiervoor. Zelfs de F1 en MotoGP vallen hierbij in het niets.

      • + 2
      • 16 jan 2020 - 19:56
    • 12 etappes een maand? Dakar is altijd gevaarlijk geweest en zal altijd gevaarlijk blijven sponsors zullen er altijd blijven omdat 9 van de 10 gewoon sponsors zijn van het bedrijf van de deelnemer zelf of de toeleverancier van de deelnemer

      • + 1
      • 16 jan 2020 - 21:01
    • PatrickM

      Posts: 99

      Het schijnt voor sommigen heel moeilijk te zijn om het gewoon simpel te houden. Dus doe ik het maar: Ik hoop dat hij er bovenop komt, en wens hem en zijn naasten heel veel sterkte.

      En RogerZzz, met zo'n kijk op de zaken moet je wel elke sport met ongevalsrisico verbieden. Met snelheidssporten voorop, maar ook de veldsporten gezien de vele slachtoffers ieder jaar. De nobele sport van het sjoelen wordt zo nog eens groot...

      • + 1
      • 16 jan 2020 - 23:31
    • @Patrick,
      Heb je wel eens zo'n sjoelschijf tegen je appel aan gehad? Levensgevaarlijke sport waar in het verleden meerdere zwaargewonden en doden bij zijn gevallen.
      Vooral in de jaren 60/70 van vorige eeuw toen men de integraalhelm nog niet verplicht had, wat dacht je van brandgevaar met dat droge hout? Diverse sjoelers levend verbrand achter hun sjoelbak. Vandaar dat men tegenwoordig enkel met brandwerende kleding sjoelt.
      Verdiep je er eerst eens in voordat je zomaar wat roep!!

      • + 5
      • 17 jan 2020 - 07:45
    • Laten we alle sporten maar verbieden. Dit is gewoon risico van het vak.

      • + 2
      • 17 jan 2020 - 08:39
    • Zijn vriendin heeft een uur geleden kort gereageerd.

      ,,Edwin is er slecht aan toe. Het is afwachten hoe de situatie zich ontwikkelt”, laat zijn vriendin Anja weten.

      • + 0
      • 17 jan 2020 - 14:46
  • mgf1

    Posts: 189

    Pfff wat heftig..10 min zonder hartslag klinkt zeker niet goed. Ben geen dokter maar hoop op het beste in deze. Dacht dat 6 min al teveel is als het gaat om hartstilstanden.

    • + 0
    • 16 jan 2020 - 19:20
    • Inderdaad heftig. Heb even iets opgezocht

      "Een hartstilstand is een levensbedreigende situatie. Al na 4 tot 6 minuten raken hersencellen onherstelbaar beschadigd. Daarna lopen ook andere organen schade op. De overlevingskansen van een slachtoffer nemen af met 10% per minuut."

      • + 0
      • 16 jan 2020 - 20:08
    • Patrace

      Posts: 2.118

      Mijn eerste gedachte was aan de situatie met Nouri... Hopelijk dat deze jongen hier beter uit komt....

      Maar inderdaad, 10 minuten geen hartslag is serieus foute boel.

      • + 0
      • 16 jan 2020 - 20:08
    • StevenQ

      Posts: 5.902

      Inderdaad, geen hartslag is ook geen zuurstof en dan is 10 minuten wel erg lang, dan is er grote kans op hersenschade.

      • + 0
      • 16 jan 2020 - 21:55
    • vrees er ook voor dat hij niet meer de oude wordt, zeer jammer toch weer een zwarte schaduw over dakar :/

      • + 0
      • 17 jan 2020 - 02:26
    • Een uur geleden:

      ,,Edwin is er slecht aan toe. Het is afwachten hoe de situatie zich ontwikkelt”, laat zijn vriendin Anja weten.

      • + 0
      • 17 jan 2020 - 14:45
    • @Pietje , ik hoorde zostraks dat ook hier een coureur z'n eigen klassement heeft opgegeven om Straver bij te staan .

      • + 0
      • 17 jan 2020 - 15:26
    • Was dat Calle Bjerkert, die hem als eerste vond @Spielberg?

      • + 0
      • 17 jan 2020 - 15:32
    • @Pietje , ik hoorde Oliver Pain en Mirjam Poll

      • + 0
      • 17 jan 2020 - 15:48
    • Bedankt Spielberg.

      • + 0
      • 17 jan 2020 - 15:51
    • @Pietje , ik las net dat Toby Price en Stefan Svitsko de 80 minuten die ze stilstonden bij Gonçalves ook gewoon hebben teruggekregen.

      • + 0
      • 17 jan 2020 - 16:23
    • Dat is eigenlijk ook wel zo netjes, hè?!

      • + 0
      • 17 jan 2020 - 16:56

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar