user icon
user icon

Motorrijder Paulo Gonçalves overlijdt tijdens zevende etappe Dakar

  • Gepubliceerd op 12 jan 2020 12:29
  • comments 16
  • Door: Bjorn Smit

Voor het eerst sinds 2015 is een deelnemer aan Dakar tijdens de rally overleden. Motorrijder Paulo Gonçalves is op 40-jarige leeftijd overleden na een valpartij tijdens de zevende etappe.

Michal Hernik was in 2015 de laatste Dakar-deelnemer die overleed, tot vandaag het treurige bericht naar buiten kwam dat Gonçalves is overleden. De organisatie kreeg na bijna 280 kilometer een melding dat er medische assistentie nodig was voor de Portugees, die gevallen was en daarna bewusteloos en met een hartstilstand naast de motor lag.

Slechts acht minuten na de melding was de medische helikopter al ter plaatse, waarna Gonçalves gereanimeerd. Dat mocht niet baten, ondanks de hulp van concurrenten Toby Price, Kevin Benavides en Stefan Svitko. De rijder van Hero werd nog wel meegenomen naar het ziekenhuis van Layla, maar daar werd hij doodverklaard. 

Gonçalves was een ervaren rijder in Dakar. Hij nam voor de dertiende keer deel aan Dakar en wist in 2015 zijn beste klassering te behalen. Destijds werd de Portugees tweede, achter winnaar Marc Coma. Bovendien eindigde hij nog drie keer in de top tien en werd hij in 2013 wereldkampioen cross-country bij de motoren. In de huidige editie van Dakar stond hij op een 46ste positie.

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Triest hoor. Vier jaar geleden reed hij aan kop, maar stopte om een coureur te helpen,
    dat vond hij belangrijker dan winnen. Hij was nog maar 40 jaar. :-((

    www.youtube.com/watch?v=KrRcD2sYpR0

    • + 3
    • 12 jan 2020 - 12:56
    • Ik dacht mij zoiets te herinneren, maar kon het niet opgraven in mijn geheugen.
      Bedankt @Pietje voor de link .

      We are all human .

      • + 2
      • 13 jan 2020 - 00:14
  • RIP. De Dakar is en blijft gevaarlijk. Hopelijk gaan ze niet ooit iets verzinnen waardoor deze sport verboden wordt.

    • + 0
    • 12 jan 2020 - 13:26
    • Verschrikkelijk triest nieuws, maar het hoort er helaas wel bij en dat weet iedereen.

      • + 0
      • 12 jan 2020 - 13:40
    • Ramon

      Posts: 291

      Laten we alle autosport en wielrensport dan ook gelijk maar verbieden. Allemaal veilig thuis achter de geraniums blijven zitten tot we oud worden.

      • + 1
      • 12 jan 2020 - 13:40
    • Ramon

      Posts: 291

      Moest de Formule 1 na de dood van de Vilotta en Bianchi dan ook verboden worden volgens jou? Voetbal ook maar verbieden, wielrennen etc. Allemaal veilig thuis blijven achter de geraniums.

      Moraal van het verhaal, laat mensen zelf de keuze of ze hun leven willen riskeren voor hun passie. Deze man heeft zijn passie geleefd en is daarbij helaas te vroeg overleden, maar zou je hem nu kunnen vragen of zijn sport verboden moet worden weet jij het antwoord ook wel..

      • + 0
      • 12 jan 2020 - 13:48
    • sambal

      Posts: 913

      Even beter lezen wat NoBullshit bedoelt..

      • + 10
      • 12 jan 2020 - 14:20
    • Hij is gestorven aan een hartstilstand.
      Ik weet niet waarom dit de sport gevaarlijk maakt?

      Overigens hoop ik zelf ooit te sterven zoals mijn grootvader, rustig en vredig, diep in zijn slaap.
      En niet zoals zijn bijrijder, schreeuwend van angst.

      • + 0
      • 12 jan 2020 - 21:06
    • StevenQ

      Posts: 5.648

      Het is wel zo dat medische hulp natuurlijk ver weg is als je deelneemt aan Dakar, als er snel medische hulp ter plekke is is er grotere kans dat je het overleeft

      • + 0
      • 12 jan 2020 - 21:43
    • mario

      Posts: 5.475

      "Slechts acht minuten na de melding was de medische helikopter al ter plaatse"

      Dat is heel snel hoor @StevenQ..... Als ik hier in A'dam West 112 bel, weet ik niet of ze ook binnen 8 minuten voor mijn deur staan.....

      Maar dat gezegd hebbende.... Natuurlijk enorm triest dat er weer een Dakar-dode te betreuren is.... Maar ook buiten dat, iedereen weet waar ze aan beginnen.... In een rally als deze kijkt de dood altijd mee..... En daarbij met wielrennen, kickboksen en ga nog maar ff door..... Je kunt overal een dodelijk ongeluk krijgen....

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 01:55
    • StevenQ

      Posts: 5.648

      8 minuten na de melding, maar hoe lang nadat het gebeurd was was die melding pas.

      en in ieder geval hier in Rotterdam rijd niet alleen de ambulance maar ook de brandweer en politie op een melding van een reanimatie, die kunnen dus heel snel tp zijn

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 17:58
    • mario

      Posts: 5.475

      @Steven: Dat is waar.... We weten niet hoelang hij er al lag voordat Toby Price bij hem kwam...

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 18:34
  • Ramon

    Posts: 291

    Pardon verkeerd gelezen inderdaad.

    • + 4
    • 12 jan 2020 - 14:39
  • Mojito

    Posts: 4.662

    Zonder de Dakar deelname had de man ook een hartstilstand kunnen krijgen.

    Nog niet gezegd dat het een door het ander komt.

    • + 0
    • 12 jan 2020 - 17:26
  • meister

    Posts: 2.176

    Sterven in het harnas heet dat.

    • + 0
    • 12 jan 2020 - 19:26
  • rafael

    Posts: 2.042

    In portuguees
    Minhas sinceras condolência vai pela família dele!!

    • + 0
    • 13 jan 2020 - 09:51

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar