user icon

Formule E leed vorig seizoen 29 miljoen verlies

  • Gepubliceerd op 03 jul 2017 15:15
  • comments 27
  • Door: Rob Veenstra

De Formule E gaf in het tweede seizoen van de elektrische klasse bijna 30 miljoen pond meer uit dan er binnenkwam. Dat schrijven Christian Sylt en Caroline Reid in de Telegraph. Het verlies van de Formule E over het boekjaar 2015/2016, dat eindigde op 31 juli 2016, bedroeg 29,8 miljoen pond.

Dat is wel fors minder dan het verlies uit het debuutjaar, toen Formula E Operations voor 49,4 miljoen pond in de rode cijfers dook. In het tweede seizoen stegen de kosten met 9,6 procent naar 76,3 miljoen pond. De inkomsten bedroegen over het boekjaar 2015/2016 zo'n 47,8 miljoen pond. De Formule E dekte de tekorten met een lening van 38,5 miljoen pond bij het in Hong Kong gevestigde moederbedrijf Formula E Holdings.

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Dotje

    Posts: 99

    Dat klinkt niet hoopvol voor de toekomst. Misschien dat ze dit wel ingecalculeerd hebben maar dan nog.

    • + 0
    • 3 jul 2017 - 15:18
    • z0mer

      Posts: 2.086

      20 miljoen pond minder verlies dan in het openingsjaar.

      • + 0
      • 3 jul 2017 - 15:50
  • Veldhuis

    Posts: 605

    Ze kunnen altijd Bernie nog inhuren.

    • + 0
    • 3 jul 2017 - 15:26
  • Vind het eerlijk gezegd ook niks aan om naar te kijken, het afvoerputje van de F1.

    • + 2
    • 3 jul 2017 - 15:26
  • komt er van als iedereen gratis naar binnen kan, als ze geld gaan vragen komt er alleen een verdwaalde hond en een blinde koe op af.

    • + 0
    • 3 jul 2017 - 15:28
    • kleine correctie, tegenwoordig vragen de meeste evenementen wél toegangsgeld...ik zeg succes ermee!

      • + 0
      • 3 jul 2017 - 15:35
    • Vergeet de dove kwartels niet. Die geven toch niks om geluid.

      • + 0
      • 3 jul 2017 - 16:07
    • GP500

      Posts: 147

      Nee ze vragen voor de normale plaatsen niks. Ze verkopen VIP-arangementen en luxere tribune-zitjes. Maar het is ook niet bedoeld voor de verstokte v8-bruller.

      • + 0
      • 3 jul 2017 - 19:50
  • 39% verlies. Lijkt Lotus F1 wel. Zelfde bankier?

    • + 0
    • 3 jul 2017 - 15:29
  • Race op Silverstone organiseren, die betalen zo 27 mil. Is het gat bijna weer dicht ;-)

    • + 0
    • 3 jul 2017 - 15:36
  • Max1102

    Posts: 116

    Mooi, ophouden met die stofzuiger klasse!

    • + 0
    • 3 jul 2017 - 15:55
    • Zou er ook niet bepaald wakker van liggen. Misschien zelfs beter voor de F1 als de FE zou stoppen!

      • + 0
      • 3 jul 2017 - 16:09
    • stekker er uit

      • + 1
      • 3 jul 2017 - 16:20
    • Max hoezo ophouden? Niemand verplicht je om te kijken. Ik gun jou grote successen voor deze klasse (en met Mercedes, Audi en misschien Ferrari opkomst is die kans aanwezig)!

      • + 0
      • 3 jul 2017 - 17:10
    • Max1102

      Posts: 116

      @mrmarly, ik bedoelde het deels sarcastisch, verder ben ik inderdaad geen fan van deze klasse, zoals force indica al zei misschien is het zelfs beter voor de F1 als het stopt

      • + 0
      • 3 jul 2017 - 17:40
  • Tja ,,, windmolens draaien ook dankzij subsidie

    • + 0
    • 3 jul 2017 - 17:15
    • Hier in Nederland wel, zijn ze veelste laat mee begonnen. In Duitsland is het winstgevend, zoals vaker met nieuwe technieken moet er eerst geïnvesteerd worden voordat het winstgevend wordt. Als nieuw project binnen 3 à 5 jaar kostendekkend te zijn is al een grote stap de juiste richting in.

      • + 1
      • 3 jul 2017 - 17:23
    • Reno

      Posts: 1.575

      QBSchuit, jij draait achter de feiten aan. Zie Mr Marly

      • + 0
      • 3 jul 2017 - 21:58
    • Kraai

      Posts: 682

      En wat denken jullie dat de onderhoudskosten zijn van de windmolenparken op zee.
      Lekkere zoute lucht die 24 uur aan de molens vreet.
      Maar goed dat we veel subsidie van de EU krijgen.
      Elke dag varen er boten heen voor onderhoud, en die varen niet op schone lucht...
      Maar goed, we moeten ergens beginnen met schone energie.

      • + 0
      • 3 jul 2017 - 22:51
    • @Kraai, het scheelt natuurlijk wel dat er geen kabels aanzitten , de opgewekte energie wordt toch met de wind mee naar de plaats van bestemming geblazen ?

      • + 0
      • 4 jul 2017 - 01:18
  • Kryztov

    Posts: 29

    Dat zijn helemaal geen slechte cijfers voor een start-up! Over een jaar of 3 de eerste winst draaien zal dan ook in de lijn van de verwachting te liggen waarschijnlijk. Vrij normaal allemaal voor zaken ;)

    • + 1
    • 3 jul 2017 - 17:54
    • GP500

      Posts: 147

      Idd, dit is een opstap naar deze vorm van races/evenementen, die daarna zo door zullen gaan. Het is niet een tijdelijke richting, ook niet als deze zou stoppen, zou dat een andere opzet weer krijgen.

      Maar het zal gewoon doorgaan zeker met de instap van alle merken volgend jaar.
      Daarmee zal de omzet ook veel groter worden.

      • + 1
      • 3 jul 2017 - 19:53
    • FE gaat alleen maar groter worden. Ik kijk er soms wel naar, maar het is wel onwijs wennen.

      • + 0
      • 3 jul 2017 - 23:49
  • Het is alleen maar...PIEEEP PIEEEP. Ik mis ieder vorm van echte autosport.

    • + 0
    • 3 jul 2017 - 18:59
    • h3x6g0n

      Posts: 384

      Hoewel ik ook zeker geniet van een dikke V12, is FE toch echt de toekomst en snel volwassen aan het worden. Misschien naast de FE een Formula V12 voor open single seaters?

      • + 1
      • 3 jul 2017 - 21:38
    • Kraai

      Posts: 682

      Zandvoort, ik ben het met je eens.
      Motorsport is wat mij betreft een mix van geluid, snelheid en spanning op de baan.
      Die op 4 wielen rondrijden e-bike's hebben echt geen toekomst, daar trek je echt geen miljoenen publiek mee.
      Tuurlijk is het goed om alternatieven te zoeken voor de fossiele branfstof. dat buiten kijf.
      Maar niet in de racerij.
      Ook niet echt nodig vindt ik, er zijn genoeg anderen mogelijkheden om de (de toch best wel niet vriendelijk voor het milieu) batterij/accu op een andere manier in een stroomversnelling te krijgen zodat ze beter worden.
      Maar ja, dat vindt ik.

      • + 0
      • 3 jul 2017 - 22:46
  • Ik wil ook graag een bank waar ik ik nog even een lening kan krijgen van 38,5 miljoen als ik al 76,3 miljoen in het rood sta.

    • + 0
    • 4 jul 2017 - 01:10

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar