user icon

Brawn: "Red Bull Racing neemt deze vorm mee naar 2014"

  • Gepubliceerd op 05 nov 2013 14:38
  • comments 17
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Red Bull Racing kan zomaar volgend jaar ook de dienst uitmaken. Die vrees is ontstaan bij Mercedes-teambaas Ross Brawn. Een nadere bestudering van de progressie van Red Bull Racing toont aan dat de wereldkampioen veel vooruitgang heeft geboekt op het gebied van aerodynamische efficiëntie in combinatie met een hoge topsnelheid.

Brawn toont zich tegenover Autosport gewaarschuwd. "Uit mijn observaties van hun vooruitgang in de tweede seizoenshelft lijkt het alsof ze die performance mee kunnen nemen naar 2014. Ze noteren plotseling de hoogste topsnelheden, dat hebben ze nooit gedaan. Ze zijn er in geslaagd om de drag van de bolide te verminderen. Als ze dat mee nemen naar volgend jaar, wordt het een lastig verhaal. De lei is schoon voor volgend seizoen, maar opgedane kennis raak je niet kwijt. Sommige dingen van de huidige wagen zijn ook toepasbaar op de nieuwe auto."

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner ontkent niet dat zijn team al volop met 2014 bezig is. "Met de kampioenschappen op zak kunnen we alleen maar profiteren van wat we allemaal uitproberen met het oog op volgend jaar. In Milton Keynes ligt de focus volledig op de nieuwe bolide, maar we kunnen ook het nodige leren met de huidige wagen. De concurrentie is nog verwikkeld in een strijd om P2, terwijl wij ons helemaal op 2014 kunnen concentreren."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • rafael

    Posts: 2.154

    Zowel Ferrari als Mercedes schijnen meer dan 100 miljoen euro te hebben geïnvesteerd en zouden de dominantie van Red Bull volgend jaar kunnen stoppen. Las ik...........

    • + 0
    • 5 nov 2013 - 14:46
    • Ugh

      Posts: 333

      Ik weet niet waar je dat hebt gelezen maar het lijkt me pure flauwekul. Ook volgend jaar maakt RB weer gewoon de dienst uit (ik denk nóg meer dan dit jaar, vooral ook in het eerste gedeelte v/h seizoen) en kijken we weer naar een saai kampioenschap.

      • + 0
      • 5 nov 2013 - 15:12
    • Dat heb ik inderdaad ook gelezen. Ik kopieer even dat bericht.

      Nu het huidige seizoen op z?n einde loopt, komt er ook een einde aan het V8-tijdperk. Volgend jaar zullen de teams aan de start staan met V6-motoren en dat kan de boel weleens helemaal omgooien.

      Al een aantal jaren domineert Red Bull in de Formule 1. Komen ze in de eerste helft van het seizoen soms wat zwak over, dan maken ze dat in de tweede helft helemaal goed. Inmiddels mag Sebastian Vettel zich al weer voor de vierde keer wereldkampioen noemen en ook bij de constructeurs staat Red Bull bovenaan.

      Volgens de Duitse krant Bild, kan dat volgend jaar heel anders zijn. Het blad meldt dat Mercedes 400 medewerkers laat werken aan de nieuwe V6-motor, terwijl Renault ?maar? 250 mensen inzet. Zowel Ferrari als Mercedes schijnen meer dan 100 miljoen euro te hebben geïnvesteerd en zouden de dominantie van Red Bull volgend jaar kunnen stoppen.

      Sebastian Vettel heeft toegegeven dat de huidige motoren een grote rol hebben gespeeld bij het succes van Red Bull en hoopt dat de krachtbron van volgend jaar net zo betrouwbaar is als die van dit jaar.

      Franz Tost, teambaas van Toro Rosso, is bang dat vooral Mercedes gaat domineren volgend seizoen. \"Als ze sterk van start gaan, dan kan het gat wel eens lang groot blijven.

      • + 0
      • 5 nov 2013 - 15:53
    • marcio

      Posts: 2.539

      Pff, alsof Red Bull niet instaat is om het dubbele er bovenop te gooien. Schumacher zei vorig jaar dat Red Bull over de nodige middelen en capaciteiten beschikt welke hij van 1996-2006 tot zijn beschikking had toen hij bij Ferrari reed. Dat is ook een van de redenen waarom ze instaat zijn om snel terug te komen en jaar in jaar uit snel te zijn. Het wordt een helse klus om dit team te stoppen. Ik wens daarom Ferrari en Mercedes veel succes! Zullen ze nodig hebben!!

      • + 0
      • 5 nov 2013 - 15:54
    • Mercedes and Ferrari could finally stop Red Bull\'s dominance in 2014.

      While Sebastian Vettel has dominated at the wheel of Adrian Newey\'s cars in the current aerodynamically-fuelled era, the world of F1 will be shaken up next year as the all-new turbo V6 era begins.

      Bild newspaper said F1 engine makers Mercedes, Ferrari and Renault have each had to invest at least EUR 100 million on the new engines.

      But it emerges that while Mercedes has a staff of 400 working exclusively on the new V6, there are only 250 staff at work on the new Renault.

      Red Bull\'s Dr Helmut Marko admitted that It is possible that the others will have better ideas than we do\" for the start of the new era.

      And world champion Vettel admitted that, even in the current V8 era, Renault has played a big role in Red Bull\'s success.

      • + 0
      • 5 nov 2013 - 15:55
    • Franz Tost, the boss of Red Bull\'s sister team Toro Rosso, admitted to Marca newspaper that he is concerned one engine marque could dominate in 2014.

      Asked who he has in mind, the Austrian admitted: Let\'s say Mercedes.

      If they start strong, the gap could last for a long time, said Tost.

      • + 0
      • 5 nov 2013 - 15:57
    • marcio

      Posts: 2.539

      Ik zou het heel erg toejuichen mocht Mercedes een snelle wagen bouwen. Dan mag wat mij betreft Nico Rosberg kampioen worden. Ik gun het die jongen van harte om een keer kampioen te worden. Dat zou echter wel betekenen dat Alonso voor de zevende keer op rij zonder titel zit. Oei!!

      • + 0
      • 5 nov 2013 - 16:40
    • Arie_f1

      Posts: 2.847

      Haha,
      Ik gun het Rosberg zeker ook wel op voorwaarde:
      Dan wil ik wel een titanengevecht, over het hele jaar, tussen Lewis en hem! ;)

      • + 0
      • 5 nov 2013 - 17:04
    • Die 100 miljoen is peanuts voor een team als Ferrari en geeft geen enkele garantie op succes, James Allison en Rory Byrne bij Ferrari en Peter Promodrou bij McLaren zijn de troeven die de strijd met Grand Wizzard Newey aan moeten gaan.
      Nieuwe ronde nieuwe ronde nieuwe kansen, game on!

      • + 0
      • 6 nov 2013 - 10:37
  • brommer

    Posts: 408

    Geloof ik niks... Motoren+ERS worden belangrijker maar Aerodynamica blijft het belangrijkst en daar is RBR gewoon dominant in.

    • + 0
    • 5 nov 2013 - 16:02
    • Concalves

      Posts: 505

      +1

      • + 0
      • 5 nov 2013 - 17:36
    • Het wordt een heel stuk moeilijker om verschil te maken in de Aerodinamica hoor. De uitlaten komen volgend jaar onder de achtervleugel wat inhoud dat er niet meer gespeelt kan worden met de uitlaatgassen. Iets waar Newey juist altijd zo goed in is geweest.

      • + 0
      • 5 nov 2013 - 18:13
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      @Hamilton: RBR verliest idd wat voordeel van de perfect afgedichte diffuser en veruit de beste coanda uitlaat config. Wat echter wel redelijk blijft bestaan is de kennis om een zeer goede airflow vanaf de voorvleugel over en naast de auto te sturen.
      Nu worden de voorvleugels wel smaller, maar de kennis van de luchtstromen zullen helpen, en RBR is ook het team met echt veruit de beste voorvleugel.

      Maargoed, de motor blijft natuurlijk zeer belangrijk m.b.t. kracht, maar ook zuinigheid en betrouwbaarheid. Daar kan zeker ook een verschil in gemaakt worden. Maar dat RBR ook volgend jaar als favoriet blijft staat voor mij vast.

      • + 0
      • 5 nov 2013 - 21:13
  • Arie_f1

    Posts: 2.847

    Betrouwbaarste combi wordt in 2014 gewoon kampioen. Hierin lijkt Vettel nu wel een voordeel te hebben tegenover andere coureurs, dus wagen/motor zal de rest moeten doen voor de anderen.

    Maar mocht Mercedes of Ferrari een voorsprongetje hebben dan kunnen ze altijd nog in 2015 meestrijden met betere betrouwbaarheid. Ik HOOP dat het veld wordt omgegooid maar kennis gaat niet verloren. Dat betekend niet dat Ferrari en Mercedes geen stappen kunnen hebben gezet in mijn ogen. Ik wil ook geen excuus horen om niet voor de titel te gaan in 2014 van Mercedes of Lewis.. Maar natuurlijk staat de teller wel gewoon weer op 0 en kan zelfs Giedo in een Williams (?) kanshebber zijn a la Button ;)

    Dus wie gaat het mij zeggen hoe het zit (?)

    • + 0
    • 5 nov 2013 - 16:34
  • Op naar nummer 5, kijk al uit naar 2016 ;)

    • + 0
    • 5 nov 2013 - 19:23
  • Bsafranky

    Posts: 629

    Ik kijk uit naar 2030

    • + 0
    • 5 nov 2013 - 20:54
  • Tifoso

    Posts: 2.882

    Als Renault een competitieve motor maakt dan heeft RB een groot voordeel. Anders wordt hun voorsprong weggestreept tegenover de achterstand van Renault. Maar aan de andere kant, de motoren zijn volgend jaar niet gesealed en er is in season testing. Dus kunnen de fabrikanten dat wel goed maken tijdens het seizoen.

    • + 0
    • 6 nov 2013 - 09:26

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar