user icon

Tilke: "Circuit of the Americas enorme uitdaging voor coureurs"

  • Gepubliceerd op 15 nov 2012 12:15
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra
De Formule 1 bezoekt komend weekend een nieuwe baan, het Circuit of the Americas nabij Austin. Zoals zoveel nieuwe circuits tegenwoordig ontworpen door Hermann Tilke. De regelmatig bekritiseerde Duitser oogst voorlopig in ieder geval alleen maar lof voor zijn nieuwste creatie. Het Circuit of the Americas lijkt velen te bekoren nog voordat er een meter op gereden is.

Tilke voorspelt tegenover Autosport mooi racen in Austin. "Dit circuit bevat een aantal zeer moeilijke gedeeltes. Ik verwacht dat de coureurs in de eerste vrije training veel fouten maken, maar ze zijn zo goed dat ze het snel onder de knie krijgen. De baan gaat op en neer en bevat een bocht die de verkeerde kant op helt. De coureurs wacht een enorme uitdaging om de auto goed af te stellen en de banden in het juiste raamwerk te houden. Hoe meer problemen met het rubber, hoe beter voor de race."

Over de inhaalmogelijkheden op het Circuit of the Americas zegt hij: "In Abu Dhabi zagen we veel inhaalacties en hier heb je ook een paar punten waarop passeren mogelijk is. Uiteindelijk is inhalen alleen mogelijk als een snellere coureur achter een langzamere rijder zit. Andersom is het onmogelijk. We zijn benieuwd naar het oordeel van de coureurs. De eerste indruk is belangrijk, hopelijk is het commentaar overwegend positief. Je weet nooit hoe het zich ontvouwt."

Formule 1 merchandise kopen? Bestel het hier!

Reacties (10)

Login om te reageren
  • GPGERT3

    Posts: 2.368

    Ik verheug me op aanstaande weekend!

    • + 0
    • 15 nov 2012 - 12:17
  • Alleen jammer dat de grand prix van de V.S. wederom gedoemd is een stille dood te sterven. De nationale media hebben er geen aandacht aan besteed en ook vanuit de Formule 1 zelf wordt er te weinig aan promotie gedaan.

    • + 0
    • 15 nov 2012 - 12:21
  • \"Uiteindelijk is inhalen alleen mogelijk als een snellere coureur achter een langzamere rijder zit.\"

    Ja, en de poten van mijn tafel komen precies tot op de grond.

    • + 0
    • 15 nov 2012 - 12:51
    • ^goeie en meer verstand gebruikt.

      • + 0
      • 15 nov 2012 - 13:47
    • @Peter Pouhon

      Ja, mooi is ook dat hij vervolgens zegt \"Andersom is het onmogelijk\"...
      Je kunt veel over Tilke zeggen, maar verstand van racen heeft ie wel ;-)

      • + 0
      • 15 nov 2012 - 17:46
  • Patavo

    Posts: 73

    Waarschijnlijk zal de eerste race op een nieuw circuit saai zijn. Coureurs en teams willen niet te veel risico nemen. Ze graaien niet graag in het onbekende, dus gaan voor zekerheid (die punten, of 11e plaats ;)). Dus ik verwacht geen spektakel, dat komt wel volgend jaar of over 2 jaar.

    • + 0
    • 15 nov 2012 - 13:05
    • Denk het toch wel, ferrari vs rbr voor WDC en de middenmoters kunnen allemaal nog wat behalen in het constructeurs kampioenschap, Dus inkakken en een optocht is er niet bij ik ga uit van een spektakel...

      • + 0
      • 15 nov 2012 - 14:36
    • Ik denk dat je gelijk hebt. Ik betrap mezelf er ook op dat ik te graag wil. ik kijk al zo lang uit naar deze pot [waarvan het niet zeker was of ie doorging voor lange tijd]..
      Het kan bijna alleen maar tegenvallen, al hoop ik nog steeds op een memorabele ontmaagding aldaar..

      • + 0
      • 15 nov 2012 - 14:41
    • @De Zeswieler
      Ik hoop er ook op, ben fan van memorabele ontmaagdingen ;-)
      Alleen al uit nieuwsgierigheid kijk ik er enorm naar uit, de lay out van de baan ziet er iig veelbelovend uit en spreekt me meer aan dan een kermisbaan als Abu Dhabi (hoewel de laatste race aardig was daar)

      • + 0
      • 15 nov 2012 - 17:50
  • Ja, inhalen met DRS kan mijn oma ook wel. Er moeten meer mogelijkheden zijn voor de coureurs om hun wagen er naast te zetten en voorbij te gaan. Hopen dat de coureurs het tegendeel gaan bewijzen en dat dit circuit op de kalender thuis hoort.

    Persoonlijk hoop is op verrassende winnaar om dit seizoen kleur te geven. Daarachter mogen Alonso en Vettel de titel wel uitvechten.

    • + 0
    • 15 nov 2012 - 17:12

QA Grand Prix van Qatar

Lokale tijd 

QA Grand Prix van Qatar

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar