user icon
user icon

Caterham leent 6 miljoen voor gooi naar top tien bij constructeurs

  • Gepubliceerd op 13 nov 2012 16:26
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Caterham heeft een lening van 5,7 miljoen pond, ongeveer 6,6 miljoen euro, afgesloten bij de bank CIMB. Met het geleende geld doet de Maleisische renstal een laatste poging om de top tien bij de constructeurs binnen te dringen, zo meldt Express.

Tiende of elfde is een wereld van verschil voor de teams. De nummer tien bij de constructeurs ontvangt 36 miljoen dollar aan televisiegeld terwijl de renstal op positie elf naast het potje pist en slechts een fee van 10 miljoen dollar voor deelname opstrijkt.

Caterham hanteert dit jaar een budget van bijna 98 miljoen dollar. Daarvan komt 29,4 miljoen dollar uit sponsorinkomsten. Formula Money berekende dat eigenaar Tony Fernandes en mede-investeerders sinds de oprichting al ruim 123 miljoen dollar in de renstal hebben gepompt.

Reacties (9)

Login om te reageren
  • szixxx

    Posts: 4.754

    Ik zou het ze van harte gunnen! Meer nog dan Marussia en HRT.

    • + 0
    • 13 nov 2012 - 16:34
  • Dus of in Austin of Interlagos moeten ze 11 eindigen in 1 race..? Anders is het niets...?

    • + 0
    • 13 nov 2012 - 16:49
    • Kenney

      Posts: 2.207

      12de, dan heeft Caterham meer 13de plaatsen en wordt het dus 10de. Anders wordt het 11de inderdaad.

      • + 0
      • 13 nov 2012 - 17:32
  • Yannis

    Posts: 925

    \"Formula Money berekende dat eigenaar Tony Fernandes en mede-investeerders sinds de oprichting al ruim 123 miljoen dollar in de renstal hebben gepompt.\"

    Dat is nogal wat. Als je alle verhalen zo combineert (mega-verliezen bij Marussia, Caterham dat als laatste poging een leninkje afsluit en HRT dat praktisch bankroet is) zou je bijna denken dat we binnenkort met 9 teams doorgaan.

    Er zal echter altijd wel weer iemand te vinden zijn die zijn geld wil verbranden met het najagen van dromen, maar toch... 9 teams met 3 auto\'s per team waarvan 1 verplicht moet worden bestuurd door iemand van max. 25 jaar oud... waarom niet?

    Al deze ellende is natuurlijk het gevolg van de absurde plannen van een budget-cap van 40 miljoen dollar. Dat was natuurlijk nooit haalbaar, maar is toch de reden geweest voor de nieuwkomers om toe te treden.

    • + 0
    • 13 nov 2012 - 17:13
    • Dan denk ik dat force india en sauber ook maar meteen stoppen, die kunnen het waarschijnlijk ook niet betalen een 3e auto.

      • + 0
      • 13 nov 2012 - 17:41
    • Calvinh

      Posts: 2.262

      Force India wel, die ruilt een vliegtuigje in voor een 3e auto :D (Kingfisher Airlines?)

      • + 0
      • 13 nov 2012 - 20:22
  • Dapper!

    • + 0
    • 13 nov 2012 - 20:10
  • eerlijk vind ik gewoon dat ze ervoor horen... Ik bedoel ze doen het constant beter dan Virgin... En Virgin had die dag wel wat mazzel daarmee..

    • + 0
    • 13 nov 2012 - 22:00
    • Yannis

      Posts: 925

      \"Virgin had die dag wel wat mazzel daarmee..\"

      Ik snap ook nog steeds niet hoe dat heeft kunnen gebeuren. Misschien mede de reden (naast het feit dat zijn hobby wel erg duur is en hij zo vast wat afstand van kan nemen) dat Tony een stapje terug zet.

      Ik vind eigenlijk dat Marussia die 10e plek wel mag pakken. Je moet er gewoon staan als er iets te halen is en ze stonden er. Daarnaast is hun auto intrinsiek waarschijnlijk beter (afgezien van KERS en motor) dan die van Caterham. Die Russen gaan dus efficienter met hun middelen om. Als je verder naar voren wilt komen is dat een eerste vereiste. Caterham is reuze sympathiek, maar gezien het budget moeten het een verzameling amateuristische prutsers zijn.

      • + 0
      • 13 nov 2012 - 23:48

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk
17 - 19 jul 2020
Hongarije
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië
14 - 16 aug 2020
Spanje
28 - 30 aug 2020
België
4 - 6 sep 2020
Italië
11 - 13 sep 2020
Italië
25 - 27 sep 2020
Rusland
9 - 11 okt 2020
Duitsland
23 - 25 okt 2020
Portugal
31 - 1 nov 2020
Italië
13 - 15 nov 2020
Turkije
27 - 29 nov 2020
Bahrein
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul 2020
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug 2020
28 - 30 aug 2020
4 - 6 sep 2020
Italië Monza
11 - 13 sep 2020
Italië Mugello
25 - 27 sep 2020
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt 2020
Duitsland Nurburgring
23 - 25 okt 2020
31 - 1 nov 2020
13 - 15 nov 2020
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov 2020
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar