user icon

Vergne in orde na pijnlijke landing in Monza

  • Gepubliceerd op 10 sep 2012 10:56
  • comments 17
  • Door: Danny Sosef
Jean-Eric Vergne is ongeschonden uit de strijd gekomen gisteren in Monza. De Fransman kende na enkele ronden een flinke klapper. Niet in de vangrails of bandenstapels maar doordat zijn wagen de lucht in stuiterde na het raken van de kerbstone.

Bij het aanremmen van de eerste bocht brak de vering van zijn achterwiel waardoor de wagen in een spin raakte en als gevolg daarvan over de kerbstone de lucht in vloog. Vergne: "Ik mag mezelf rijk rekenen en van geluk spreken dat ik niet een koprol heb gemaakt en er op deze manier vanaf ben gekomen. Ik ben wel naar het medisch centrum gebracht voor controle, ik heb alleen wat pijn in mijn rug en hoofd, verder is alles in orde."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • neor2

    Posts: 1.523

    Ik heb het idee dat het de laatste jaren erger is geworden met rugpijn na een sprongetje van de auto.

    Overigens zijn ze als ik me niet vergis in de Le Mans series bezig om vering in de stoel toe te passen zodat de schok niet volledig op de rug komt. Dit naar aanleiding van de crash van Davidson.

    • + 0
    • 10 sep 2012 - 11:12
    • General

      Posts: 729

      Vering in de stoel zal geen enkele coureur willen... ze voelen immers elke beweging, hobbel, drift etc met hun KONT!
      Hoe strakker het lichaam contact maakt met het wegdek (dus via de stoel naar het chassis naar de ophanging naar de banden naar het wegdek) des te beter de coureur hierop kan reageren.
      Anders is het net alsof ze bovenop een waterbed moeten inschatten wat de auto onder hen doet.

      • + 0
      • 10 sep 2012 - 12:29
    • Beamer

      Posts: 1.101

      Het schijnt dat de rug blessures het gevolg zijn van het HANS systeem. Het lichaam kan daardoor de klap niet zo goed verwerken.

      • + 0
      • 10 sep 2012 - 12:31
    • neor2

      Posts: 1.523

      @General, daar heb je gelijk in. Ik weet het ook niet meer precies, dacht het gelezen te hebben maar misschien was dat in m\'n dromen :).

      Een kreukelzone zou overigens wel kunnen werken, deze is hard genoeg om niet te \'veren\' bij normaal racen waardoor de coureur alles nog voelt en bij een crash deukt het in en absorbeert daarmee een deel van de kracht. Vraag zou dan alleen zijn hoe groot die kreukelzone moet zijn. Als coureur zit je er niet op te wachten om 30cm hoger te zitten :P.

      • + 0
      • 10 sep 2012 - 15:51
    • @Beamer
      Dat is wat ik ook heb gehoord. Er zij er steeds meer die HANS niet goed meer vinden.

      • + 0
      • 11 sep 2012 - 02:54
  • off-topic: waar blijven de topics op deze site met de reacties van courreurs/teambazen zoals die op andere sites al lang te lezen zijn? Ik mis in hoofdlijnen: Vettel en zijn commentaar op de kapotte dynamo en de DT, Webber met z\'n achterbanden, Button met z\'n brandstofprobleem, Alonso te spreken over P3, evenals Massa op P4 etc. etc. etc.

    Berichtgeving op deze site is de laatste tijd ronduit slecht te noemen.

    • + 0
    • 10 sep 2012 - 11:30
    • v6power

      Posts: 689

      Idd Sjaak, ik vind ook dat er meer berichtgeving na de race mag worden gebracht over wat de piloten zoal gezegd hebben over de verlopen race, je ziet toch de piloten spreken met verschillende tv-reporters en andere mensen, hier vind je nooit iets wat er is gezegd door piloot en of team-baas. Voor de rest supersite :-).

      • + 0
      • 10 sep 2012 - 11:54
    • sluit ik me bij aan; supersite, echter moeten ze wel de berichtgeving uitbreiden, ook nieuwtjes mogen van mij sneller geplaatst worden

      • + 0
      • 10 sep 2012 - 12:01
    • Beamer

      Posts: 1.101

      Wat ik hier eigenlijk mis (en daardoor ga ik nu eerder op andere sites kijken) zijn de reacties na de race van de verschillende coureurs. Als voorbeeld gisteren: alleen een artikel over de race én een reactie van Peter Sauber.
      Redactie, ik denk dat hier een mooie taak voor jullie ligt om de site nog beter te maken!

      • + 0
      • 10 sep 2012 - 12:33
    • Wil er inderdaad nog wel even bij vermelden dat ik dit idd wel de leukste site vind om het F1 nieuws door te nemen, maar goed dan moet het wel gepost worden :)

      • + 0
      • 10 sep 2012 - 13:35
    • @BEAMER gisteren was inderdaad een mooi voorbeeld, waar het op andere sites in de avond vol staat met zeker 8 berichtgevingen van courreurs/teams hadden we hier idd alleen de reactie van Sauber en de analyse van de race.

      • + 0
      • 10 sep 2012 - 13:38
  • Frijns

    Posts: 2.564

    Krijgen je met van die drempels die ze ook in Almeerse woonwijken hebben liggen.

    • + 0
    • 10 sep 2012 - 12:17
    • wat dacht je van de Belgische wegen?

      • + 0
      • 10 sep 2012 - 12:46
    • O? Was die race dan gisteren NIET in de buitenwijken van Almere? ;-)

      • + 0
      • 10 sep 2012 - 17:13
  • Na de dichte cockpit krijgen we airco met climate-control, en nu ook nog stoelvering.......waar gaan we naar toe, zeg.....;-))

    • + 0
    • 10 sep 2012 - 14:32
    • hahah, wij zitten helemaal op dezelfde golflengte ;-)

      • + 0
      • 10 sep 2012 - 15:14
    • General

      Posts: 729

      Om alle gevaren volledig uit te sluiten zullen vanaf heden alle races slechts in de simulator verreden worden.

      • + 0
      • 11 sep 2012 - 10:24

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar