Stoddart zet vraagtekens bij tweede team Honda

  • Gepubliceerd op 08 okt 2005 16:14
  • 0
  • Door: Tim Wijen
Minardi-teambaas Paul Stoddart denkt dat de plannen van Honda om het huidige chassis van B·A·R te gebruiken voor haar tweede team, niet bij ieder team goed zal vallen. Ondanks dat de Japanse motorfabrikant nog geen details heeft losgelaten over het plan, zou het team te laat zijn om een compleet nieuw chassis te bouwen voor het nieuwe seizoen.

In plaats daarvan zou men van plan zijn om het huidige chassis van de B·A·R 007 te gebruiken, aangezien de Japanner in 2006 volledig eigenaar zijn van de Engelse renstal. Het rijden met een chassis van een ander team is echter niet toegestaan, maar door de rechten van het ontwerp van het chassis te kopen, zou men volgens Ross Brawn van Ferrari onder deze regeling uit kunnen komen. Stoddart vertelt echter dat er veel meer om de hoek komt kijken.

“Als je begint met een kloon van een andere wagen, dan zijn er altijd mensen die precies weten wat er in de Concorde Overeenkomst staat en ze zouden het niet bepaald waarderen als een wagen een kloon is van een andere wagen”, aldus de Australische teambaas. “Het is goed om te zeggen dat we de eigendomsrechten kunnen verkopen, maar door het kopen van de eigendomsrechten alleen kom je niet onder het probleem uit. De overeenkomst zegt ‘niet ontworpen door, gefabriceerd door of eigendom van’, dus het beheren van de rechten is pas de helft van het werk. Het is niet zo simpel.”

Ook kan Stoddart niet helemaal bij het idee dat Honda besluit juist nu een tweede team te beginnen in de koningsklasse van de sport. Volgens de Australiër zal het tweede team veel minder te zeggen hebben in de Formule 1 en groeit de kans dat er vanaf 2008 twee verschillende raceseries komen.

“Is het alleen maar gebluf? Ik vind het erg ongewoon. Ik twijfel er niet aan dat Honda het kan doen, maar ik vind het ongewoonlijk dat ze het doen. Een nieuw team zal de bond moeten betalen, ze zullen geen televisiegeld krijgen, ze hebben geen instemming in de technische werkgroep of een stem in de Formule 1-commissie en het lijkt een vreemde tijd voor een nieuw team om de sport in te komen. Wanneer we dichtbij 2008 zitten, zou je denken dat ze zouden wachten tot 2008.”

Reacties (0)

Login om te reageren

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar