Ecclestone: "Kwalificatie moet verder veranderen"

  • Gepubliceerd op 21 mei 2005 20:17
  • 0
  • Door: Tim Wijen
Nadat de teams uit de Formule 1 pas geleden hebben besloten de opzet van de kwalificatie totaal anders aan te pakken vanaf de Grand Prix van Europa, heeft Bernie Ecclestone laten weten dat de plannen van de teams nog beter kunnen. Volgens de Engelsman moeten we weer terug naar het oude systeem, waar iedereen tegelijkertijd de baan op kan.

Ecclestone vertelde: “Ik hoop dat het vanaf 2006 weer zal gaan veranderen. Het beste was het toen iedereen tegelijkertijd op de baan was, waar één coureur een tijd neer zette en de andere coureurs de baan op gingen om te proberen de tijd te verbeteren. Hier in Monaco bijvoorbeeld, was de kwalificatie beter dan de race.”

De nieuwe opzet zorgt ervoor dat de tweede kwalificatiesessie, die voor nu op de zondagochtend wordt gehouden, volledig komt te vervallen. Op zaterdag zullen de coureurs één snelle ronde krijgen, in de volgorde van de uitslag van de vorige Grand Prix. De overkoepelende organisatie van de Formule 1, de FIA, zal nog toestemming moeten geven.

De mensen die er het grootste nadeel aan zullen beleven, zijn het team dat er dit weekend, net als in Spanje, niet bij is. Door de straf die de FIA heeft opgelegd is het team van B·A·R het eerste team dat eerste naar buiten moeten. Hierdoor hebben ze nog veel vuil op de baan, en door het vervallen van de tweede sessie, hebben ze geen kans zich te herstellen van de problemen die ze krijgen door het stof op de baan.

Teambaas Nick Fry vertelde: “Ik denk dat het, over het algemeen, een goede zet is om van twee sessies naar één sessie te gaan. Ik denk dat het wel met open armen zal worden ontvangen. Het is ongewoon om dit in het midden van het seizoen te doen, maar ik denk dat het goed aantoont dat we proberen te reageren op wat de fans willen.”

“Televisiebedrijven wilden duidelijk één sessie, de fans wilden één sessie… voor ons is het eigenlijk een stapje de verkeerde kant op, want als je kijkt naar de situatie waar we momenteel in verkeren, als dat veranderd voor de Nurnburgring, dan zullen wij als eerste naar buiten moeten. Bij het oude systeem van de twee sessies hadden we nog een kans door in de tweede sessie nog terug komen.”

Reacties (0)

Login om te reageren

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender
show sidebar