NASCAR-legende Kyle Busch (41) onverwachts overleden

De autosportwereld heeft geschokt gereageerd op het overlijden van NASCAR-legende Kyle Busch. De Amerikaan overleed gisteren onverwachts op 41-jarige leeftijd nadat hij eerder op de dag in het ziekenhuis was opgenomen. De NASCAR-wereld reageert verslagen op het overlijden van de zeer succesvolle Busch.

Busch was één van de succesvolste coureurs aller tijden in de NASCAR. Eerder op de donderdag kwam naar buiten dat hij met 'een ernstige ziekte' was opgenomen in het ziekenhuis, maar er werd niet duidelijk wat er precies aan de hand was. Uren later deelden zijn familie, zijn team en de NASCAR-organisatie dat Busch was overleden, en dat nieuws sloeg in als een bom.

Uitzonderlijk talent

In een statement maakten ze het overlijden van Busch bekend: "Onze volledige NASCAR-familie is diepbedroefd door het verlies van Kyle Busch. Kyle was een toekomstig Hall of Famer en een uitzonderlijk talent dat maar eens per generatie voorbijkomt. Hij was fel, gepassioneerd, ongelooflijk bekwaam en gaf enorm veel om de sport en de fans."

Busch was een recordbrekend kampioen in de NASCAR en won verspreid over de drie divisies in totaal 234 races. Daarmee is hij de succesvolste coureur uit de geschiedenis van de NASCAR. Afgelopen weekend won hij nog een race in de Truck Series op de Dover Motor Speedway.

Legende voor altijd

Het overlijden van Busch slaat ook in de Formule 1-wereld in als een bom. Het team van Mercedes schrijft op sociale media dat Busch een echte ambassadeur voor de sport was, en dat hun gedachten uitgaan naar zijn familie, vrienden en de NASCAR-wereld. De Formule 1 zelf deelde een kort statement waarin ze Busch een echte vechter en kampioen noemen. 

Busch was getrouwd en was vader van twee kinderen en leek nog een lange loopbaan voor de boeg te hebben. Met hem verliest de autosportwereld een grote naam, een coureur die uit zou gaan groeien tot een legende.

Race in paradise Legend! 😭

  • 3
  • 22 mei 2026 - 09:32

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Brummbär

    Posts: 712

    Zeer spijtig, enige coureur in de nascar waarvan ik de naam ken/weet hoe zijn auto eruit ziet/zag met die M&M's . Maar dat zegt misschien ook wel wat over hoe vaak ik Nascar kijk.

    • + 0
    • 22 mei 2026 - 09:05
    • Kan je een hand geven. Ken zijn naam en weet dat hij wel eens won. Verder kijk ik nooit NASCAR. Veel race op ovals en dat vind ik vooral saai. En ja. Ik weet dat er vaak chaos is, maar ik kijk niet naar crashes specifiek.

      Moet weer aan een collega van me denken jaren geleden. Fijne man vol humor. Getrouwd. Samen een lingeriewinkel. Hij bij ons hard werkend. Ook dat nog er bij. Verwaarloosde een longontsteking. Toevallig hem nog gesproken. En de volgende dag kwam het bericht. Overleden. Heb me zelden meer geschokt gevoeld.

      Ik leef enorm mee met Kyle Busch zijn naasten. Die moeten echt in een mega diepe schok zijn.

      Hopelijk sluit hij boven snel aan bij Clark, Rindt, Peterson, Bellof, Gilles, Senna, Bianchi. Noem ze maar op. Wat zullen daarboven mooie races zijn. Busch past er vast tussen.

      • + 0
      • 22 mei 2026 - 11:00
    • @Brumm Om appels met peren te vergelijken met de vorige generatie auto's was Kyle Busch echt met kop en schouders de beste van het veld. De nieuwe generatie, nieuwe reglementen en een veel te grote mond, zorgde er voor dat hij zeg maar van "Redbull in de prime" naar "Alpine" moest. Appels met Peren maar laten we zeggen dat hij gedurende enkele jaren de "MV" van Nascar was, veel meer talent dan de rest van het veld en dan nog eigenwijzer en een nog grotere mond dan MV. Hij won vorige week ook nog even een Truckrace dus hoewel hij niet meer echt mee kon op het cupniveau, bleef hij winnen wanneer de mogelijkheid zich voordeed.

      • + 0
      • 22 mei 2026 - 13:02
  • Race in paradise Legend! 😭

    • + 3
    • 22 mei 2026 - 09:32
  • d@nny

    Posts: 3.621

    Wow, veels te jong natuurlijk. Zielig voor de familie en vrienden die van h hielden. Naar nieuws.

    • + 0
    • 22 mei 2026 - 09:33
  • Veel te jong en verschrikkelijk voor zijn nabestaanden, zo plotseling weggerukt.

    • + 0
    • 22 mei 2026 - 10:00
  • Wat onverwacht en verschrikkelijk. Misschien niet altijd de meest sympathieke nascar coureur geweest, maar de laatste jaren echt wel een van mijn favorieten geworden.

    Ik meen dat er op een streamingplatform nog een mooie docu met een aflevering waarin Kyle veel voorkomt is opgenomen.

    Verschrikkelijk voor naasten, zo jong.

    • + 1
    • 22 mei 2026 - 10:24
    • @DG-Viking, vergelijk het met MV, doorgaans een aimabel persoon, maar als het niet ging zo als Rowdy dat wilde, dan had je de poppen aan het dansen! Vergeet ook niet dat Nascar een hoger "show" gehalte heeft dan andere klassen, hij had altijd beef met Hocevar maar trok een paar Truckraces geleden nog "als tandem hem hem op door het veld", en na afloop over en weer complimenten.

      • + 0
      • 22 mei 2026 - 13:07
  • Hourpower

    Posts: 795

    Tjezus, dat het zo snel kan gaan, ongelovelijk.
    Ik heb hem vaak zien winnen en dan stond hij soms met zijn vrouw en kinderen na afloop voor de camera.

    Wat een triest bericht zeg hoorde gisteren van mijn vrouw dat hij plots naar het ziekenhuis moes maar dan zo snel overlijden had ik totaal niet verwacht.
    Dit hakt er wel even in . R.I.P. Kyle

    • + 0
    • 22 mei 2026 - 10:25
  • rip we zullen Rowdy missen, hij was een parel van de sport!

    • + 1
    • 22 mei 2026 - 10:26
  • beerkuh

    Posts: 3.819

    hij was voor mij de reden dat ik hoofdzakelijk Nascar volgde, ben me echt wild geschrokken!
    hoe verschrikkelijk is dit voor zijn gezin en familie, ik had dit totaal niet zien aankomen, maar zo gaat het in het leven! Kyle Bush was the Bad guy, er was bijna altijd wel reuring als hij dwars gezeten werd, een echte persoonlijkheid waar menig coureur een puntje aan kon zuigen! RIP Rowdy!

    • + 2
    • 22 mei 2026 - 14:02
  • Regelmatig genoemd door Rick Winkelman in zijn commentaar bij de NASCAR dat hij een bijzonder coureur is. Verdrietig en veel te jong. Triest voor zijn jonge kinderen. Ik weet even niet wat ik zeggen moet, geeft een raar gevoel. Rust in vrede en alle sterkte voor de nabestaanden.

    • + 0
    • 22 mei 2026 - 15:14

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender
show sidebar