Ook de Vries haalt uit naar Formule 1: "Dit is kunstmatig"

Nyck de Vries heeft zich kritisch uitgelaten over de huidige staat van de Formule 1. De Nederlander, die als test- en simulatorcoureur verbonden is aan McLaren, begrijpt de kritiek op de koningsklasse en plaatst vooral vraagtekens bij de manier waarop inhaalacties tegenwoordig tot stand komen. Tegelijkertijd benadrukt De Vries dat hij in de Formule E juist veel voldoening haalt uit de technische uitdaging en intense concurrentie.

In gesprek met de media gaf De Vries toe dat hij zich deels kan vinden in de opmerkingen die regelmatig over de huidige Formule 1 worden gemaakt. Volgens de voormalig AlphaTauri-coureur voelen veel duels op de baan minder natuurlijk aan dan vroeger.

De Vries ziet kunstmatige elementen in huidige F1

De Vries stelde dat de manier waarop coureurs elkaar passeren hem niet altijd kan bekoren. Volgens de Nederlander missen veel inhaalacties spontaniteit en worden ze te veel beïnvloed door hedendaagse reglementen en hulpmiddelen. “Als ik eerlijk ben, voelen veel inhaalmanoeuvres tegenwoordig nogal geforceerd aan. Het oogt soms meer gecreëerd dan echt verdiend op de baan”, klinkt het in duidelijke bewoordingen.

Toch haalt De Vries veel voldoening uit zijn werk in de Formule E, waar hij momenteel actief is. De coureur geniet naar eigen zeggen vooral van de technische complexiteit en het hoge niveau binnen de elektrische raceklasse. “Voor mij is Formule E op technisch vlak enorm boeiend. Het niveau ligt ontzettend hoog en je wordt elk weekend opnieuw getest”, aldus De Vries.

Ervaring uit Formule E helpt McLaren en blik op Le Mans

De Vries benadrukte bovendien dat zijn expertise in batterijmanagement steeds waardevoller wordt binnen de Formule 1. Door de technologische evolutie van de auto’s kan zijn ervaring uit de Formule E volgens hem rechtstreeks van pas komen in zijn rol bij McLaren. “Die kennis is relevanter geworden dan ooit. Wat ik in de Formule E heb geleerd, kan vandaag ook perfect toegepast worden binnen de Formule 1”, legde hij uit.

Vergelijkingen tussen beide raceklassen wil De Vries echter liever vermijden. Volgens hem moeten Formule E en Formule 1 op hun eigen merites beoordeeld worden. Intussen richt de Nederlander zijn blik op de 24 Uur van Le Mans met Toyota, een uitdaging die hij met vertrouwen tegemoet ziet. “Je blijft als coureur altijd leren. Zeker in het WEC merk ik dat ik elk seizoen completer word en mezelf verder ontwikkel”, besloot hij.

Mee eens. Ook al kijk ik graag Formule E... bij Formule E hoort het... bij F1 natuurlijk niet... maar dat het van een FE coureur komt is lachwekkend.

Is een beetje alsof een Nascar coureur zegt: ach dat Indycar is ook alleen maar linksaf

  • 5
  • 21 mei 2026 - 18:51

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Zegt een formule e coureur….

    • + 2
    • 21 mei 2026 - 18:39
    • Mee eens. Ook al kijk ik graag Formule E... bij Formule E hoort het... bij F1 natuurlijk niet... maar dat het van een FE coureur komt is lachwekkend.

      Is een beetje alsof een Nascar coureur zegt: ach dat Indycar is ook alleen maar linksaf

      • + 5
      • 21 mei 2026 - 18:51
    • In de scheepvaart had men er wel een antwoord op: Recht zo die gaat!

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 20:38
  • Sinds de fanboost kan ik de Formule E niet meer serieus nemen. Evengoed kijk ik nog wel eens als ik toevallig een race tegen kom, maar ik haak meestal ruim voor de finish weer af. Er gebeurt van alles maar het lijkt maar ten dele aan de vaardigheid van de coureurs te liggen.

    • + 2
    • 21 mei 2026 - 21:50
    • Dit is al het 4de jaar zonder fanboost.

      Misschien dat jij het verward met de Attack mode? Een soort Jokerlane van WRX gejat met daarbij een soort langere Push To Pass modus van Indycar gejat.

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 22:22
    • Ik neem die sport al meer dan 4 jaar niet serieus ;)
      Ik bedoelde echt de fanboost, kunstmatiger dan dat kan haast niet. Maar de Attack Mode is ook een monstrum, en in combinatie met neutralisaties e.d. wordt het een gokspel.

      • + 2
      • 21 mei 2026 - 22:31
    • Uiteraard wordt vergeten dat voor de hybride tijdperken in F1, dit jaar is het tweede tijdperk begonnen, er al KERS was. Ze hadden een knopje dat 80 pk extra kon leveren. Maar goed. Werd ook gebruikt voor verdedigen of gewoon voor acceleratie.

      • + 0
      • 22 mei 2026 - 07:21
    • Nee, die KERS zijn we niet vergeten, en ook niet dat het in het begin zo onbetrouwbaar was dat sommige teams er maar van af zagen. Een teken dat dit niet de goede weg is, maar helaas werd dat genegeerd.

      • + 1
      • 22 mei 2026 - 09:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

MCGrand Prix van Monaco

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 6 feb 1995 (31)
  • Geb. plaats Sneek, Nederland
  • Gewicht 52 kg
  • Lengte 1,65 m
Bekijk volledig profiel
show sidebar