Hamilton ontkent Ferrari-geruchten: "Ben heel gelukkig hier"

Lewis Hamilton lijkt opnieuw licht aan het einde van de tunnel te zien bij Ferrari. Na een bijzonder moeizaam eerste seizoen bij de Italiaanse renstal spreekt de zevenvoudig wereldkampioen plots met opvallend veel optimisme over de situatie in Maranello. Interne veranderingen én een nieuwe race-engineer zouden volgens de Brit voor een belangrijke doorbraak gezorgd hebben.

Hamilton kende in 2025 een frustrerend debuutjaar bij Ferrari. De Brit worstelde met de wagen, kende meerdere pijnlijke kwalificaties en bleef uiteindelijk zelfs zonder podiumfinish. Een dieptepunt volgde in Hongarije, waar hij na een teleurstellende twaalfde startplek zichzelf nog scherp bekritiseerde. Ook drie opeenvolgende uitschakelingen in Q1 onderstreepten hoe moeilijk het eerste seizoen verliep.

Ferrari grijpt in na lastig eerste seizoen

Tijdens de winterstop voerde Ferrari enkele opvallende wijzigingen door. Zo werd race-engineer Riccardo Adami van Hamiltons wagen gehaald nadat de samenwerking nooit echt leek te klikken. Carlo Santi, voormalig engineer van Kimi Räikkönen, nam die rol over.

Volgens Hamilton heeft die verandering, samen met bredere interne hervormingen binnen Ferrari, een groot verschil gemaakt. "Ik zit momenteel echt op een heel goede plek", vertelt de Brit. "Het heeft tijd gekost om aan elkaar te wennen, langs beide kanten. Vorig jaar was lastig, zeker met een wagen die nauwelijks verder ontwikkeld werd."

Toch voelt Hamilton dat Ferrari intussen stappen vooruit heeft gezet. "We hebben intern enorm veel veranderd, zowel binnen het team als in hoe we in de fabriek werken. Eerlijk gezegd voelt het beter dan ooit hoe we nu samenwerken."

Hamilton voelt zich opnieuw comfortabel in Maranello

De positieve signalen komen op een belangrijk moment voor Ferrari, dat probeert de kloof met Mercedes in het constructeurskampioenschap te dichten. Hamilton lijkt alvast meer vertrouwen te hebben in de werking van de renstal dan enkele maanden geleden.

Hoewel hij grotendeels tevreden is over de huidige situatie, kan de Brit het niet laten om nog een klein aandachtspunt aan te halen. "Misschien hebben we hier en daar iets te veel sponsorverplichtingen", lacht Hamilton. "Maar buiten dat voel ik me echt goed en werkt alles momenteel heel positief."

Voor Ferrari kan die hernieuwde rust rond Hamilton cruciaal blijken in de strijd om opnieuw aansluiting te vinden bij de absolute top van de Formule 1.

Hamilton is weer Hamilton:
Voor het GP-weekend optimistisch en "Still We Rise", na het weekend zit de man uit Stevenage dan weer in zak en as...

  • 4
  • 21 mei 2026 - 17:05

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Flexwing

    Posts: 389

    Zou ik ook zijn met zo,n salaris

    • + 3
    • 21 mei 2026 - 14:49
  • The Wolf

    Posts: 979

    ga nou 'ns gewoon weg man

    • + 3
    • 21 mei 2026 - 15:36
    • Hit the road Lewis and don't you come back
      No more, no more, no more, no more
      Hit the road Lewis and don't you come back no more
      What you say?
      Hit the road Lewis and don't you come back
      No more, no more, no more, no more
      Hit the road Lewis and don't you come back no more

      • + 2
      • 21 mei 2026 - 17:11
  • Hamilton is weer Hamilton:
    Voor het GP-weekend optimistisch en "Still We Rise", na het weekend zit de man uit Stevenage dan weer in zak en as...

    • + 4
    • 21 mei 2026 - 17:05
    • Eerder in Kim K

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 17:47
    • F1jos

      Posts: 5.325

      Hij kan vooralsnog vertroosting krijgen bij zijn chick

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 20:14
  • Geweldig toch: Ferrari heeft weer stappen vooruit gezet. Ze verdwijnen bijna uit het gezichtsveld... van mijn interesse voor F1. Ik heb niet veel meer nodig. Behalve een lekker potje AF Corse WEC en GT3 zo af en toe.

    • + 1
    • 21 mei 2026 - 17:31
    • Mijn droom leclerc en Verstappen samen in een team en dan GT3 doen. Of Lemans. Spa 24 uur. Die laatste twee dan wel bij de grote jongens auto's.

      Ook nog even daytona doen.

      Seg maar een world tour doen.

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 17:51
    • Amai snailer, ik teken. Al moet in mijn droom dat wel met een Ferrari zijn van AF Corse. In de 24uSpa rijden alleen maar GT3, geen hypercars (mocht je dat bedoelen met 'de grote jongens'). In de 6uSpa dan weer wel als manche van het WEC.

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 23:11
    • Maar ik geloof dat jij dat allemaal al weet.
      Ik heb zelf wat moeite met de 24u Nürburgring. Fantastische baan en race, maar vormt geen geheel met een 'worldtour' of competitie. Het is daardoor een speeltje, niet meer dan een zijsprong. Ik vind dat jammer en te ondermaats voor dat circuit.

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 23:18

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

MCGrand Prix van Monaco

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 3.603
  • Podiums 134
  • Grand Prix 237
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (41)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar