user icon
user icon

Ross Brawn vreest dat verbod op blown diffusers niet waterdicht is

  • Gepubliceerd op 20 okt 2011 13:38
  • comments 7
  • Door: Rob Veenstra
Mercedes GP-teambaas Ross Brawn heeft zijn zorgen over de nieuwe reglementen met betrekking tot de uitlaat en het uitbuiten van uitlaatgassen om downforce te genereren kenbaar gemaakt. Voor 2012 is het de bedoeling dat de blown diffuser in de ban gaat. Brawn tegenover Autosport: “Het is jammer genoeg nog niet honderd procent geregeld.”

Hij vervolgt: “De Technische Werkgroep heeft nog een bijeenkomst. Iedereen probeert de mazen in de wet te dichten, maar het is niet uitgesloten dat iemand toch nog een list om dit te omzeilen verzint. De maatregelen zijn vrij robuust, maar niet honderd procent waterdicht. We belanden nu op een punt dat teams liever hun geluk betrachten dan de reglementen nog veranderen.”

“Teams stellen altijd met de beste bedoelingen de regels samen, maar wanneer de reglementen dan vast staan is het vrij aan engineers om oplossingen te bedenken. In ons geval is het vrij conventioneel, maar de kans bestaat dat iemand anders iets ingrijpends ontwerpt. We zullen zien. Ik ga niet zeggen dat niemand met een innovatief uitlaatsysteem komt. De geest is uit de fles, dan gaat hij er niet terug in.”

Reacties (7)

Login om te reageren
  • AzzKickah

    Posts: 74

    Na 3 wensen zit die geest bij mij altijd plotseling weer terug in de fles.

    • + 0
    • 20 okt 2011 - 13:45
  • Michael

    Posts: 1.434

    <<maar het is niet uitgesloten dat iemand toch nog een list om dit te omzeilen verzint.>> Ja, dit kan een hint zijn naar RBR, McLaren en Ferrari.

    • + 0
    • 20 okt 2011 - 13:56
    • rafael

      Posts: 2.096

      \"Deze luchtstroom wordt toegevoerd aan de diffuser, het stimuleren van de downforce gegenereerd aan de achterzijde van de auto. Dit heeft verbeterde ook de manier waarop de Mercedes maakt gebruik van haar achterste banden...
      raffi!!!!!!

      • + 0
      • 20 okt 2011 - 14:43
    • -Baron-

      Posts: 3.091

      Jongen, kap eens met dat google translate gebazel.

      • + 0
      • 20 okt 2011 - 22:45
  • Was het niet James Key van Sauber die een paar maanden terug ook al hiervoor waarschuwde?

    • + 0
    • 20 okt 2011 - 19:27
  • Danny006

    Posts: 279

    In 2012 moeten de uitlaten toch weer als een \"periscoop\" uit het bodywork komen ?

    Of mogen ze rond de wielophanging eruitkomen, zodat je de wishbones als een soort vleugel mag gebruiken ?

    • + 0
    • 20 okt 2011 - 19:39
  • -Baron-

    Posts: 3.091

    Er zijn regels opgesteld. De taak van de engineers is om iets te verzinnen dat de regels op een slimme manier interpreteert.

    Als er volgend jaar een auto aan de grid verschijnt die door 1 of ander foefje weer te snel is voor de rest dan is dat jammer en hadden de andere teams maar hetzelfde moeten bedenken.
    Zo ging dat immers ook in 2009.

    • + 0
    • 20 okt 2011 - 22:49

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar