user icon

Vettel roept Formule 1 op: "Mentale gezondheid net zo belangrijk als fysieke gezondheid"

  • Gepubliceerd op 12 jan 2022 08:49
  • comments 12
  • Door: Bob Plaizier

Het is algemeen bekend dat de heren coureurs in de Formule 1 onder zeer grote druk moeten presteren. Dat betekent dat ze nogal stevig in hun schoenen moeten staan. Niet alleen rust er de druk van een team op hun schouders, thuis kijken er ook miljoenen mensen mee en die hebben ook allemaal een mening.

Het is dan ook belangrijk dat de coureurs op mentaal vlak ook zeer sterk zijn. In de tijd waarin de wereld zich nu bevindt worden mentale issues steeds meer en meer besproken. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel is van mening dat dit ook in de Formule 1 meer bespreekbaar moet worden gemaakt. De Aston Martin-man wordt geciteerd door Speedweek: "Ik denk dat mentale gezondheid net zo belangrijk ,zo niet nog belangrijker, is dan de fysieke gezondheid."

Vettel ,die zich steeds vaker op maatschappelijk vlak uitspreekt, denkt dat de Formule 1 ook op dit gebied nog wat werk voor de boeg heeft. De Duitser schetst het probleem nog maar eens: "Als je je been breekt of ergens pijn hebt, dan vinden we het allemaal heel erg normaal dat je naar de dokter moet gaan. Maar dat denken we nog niet als het gaat over iemands mentale gezondheid."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Numnum

    Posts: 3.685

    Zit wel een kern van waarheid in.
    Als een blind paard achter een gillende dansleraar aanlopen is mentaal niet zo heel gezond.
    😜
    Dus…

    • + 2
    • 12 jan 2022 - 08:55
    • MWHT

      Posts: 1.608

      ik wil best achter die gillende dansleraar aanhollen maar ik heb zijn adres niet. Misschien kan iemand het even op twitter zetten?

      • + 4
      • 12 jan 2022 - 09:20
  • FritsBruin

    Posts: 25

    Ik word een beetje moe van die uitspraken van Vettel. Ga aan je motorfietsen prutselen, Seb 5.

    • + 0
    • 12 jan 2022 - 09:11
  • alflonzo

    Posts: 934

    Komop zeg, als je niet van jezelf mentaal sterk bent en om kan gaan met tegenslagen ben je geen topsporter. Zeker de F1 mannen hebben ook nog eens voldoende fondsen om daarbij nog wat extra ondersteuning en advies in te huren. Geen idee waarom hij een probleem aansnijdt wat helemaal niet echt een issue is. Degene met mentale problemen vindt t vaak lastig om erover te praten terwijl de omgeving het doorgaans prima accepteert en steun kan bieden als er wat loos is volgens mij.
    Dus Seb, mental issues?

    • + 0
    • 12 jan 2022 - 09:17
    • spot on. Van F1 coureurs, zeker de dikbetaalde kampioenen / ex kampioenen mag je wel een tikje meer mentale weerbaarheid verwachten dan van de normale sterveling.
      Dat gezegd hebbende, het zijn natuurlijk mensen bij wie het ook wel eens niet lekker in het koppie kan zitten.
      Maar dan ga ik er gemakshalve vanuit dat ze daar, net als ieder ander, hulp voor zoeken indien nodig.
      Dus net als jij vraag ik me ook af waarom Seb dit probleem, wat geen echt probleem is, onder de aandacht meent te moeten brengen.

      • + 1
      • 12 jan 2022 - 09:28
    • Honestly.... @alflonzo...

      Hele aardige gast die Vettel, maar mentaal niet de sterkste. Vroeger zeker veel gejammer over de radio en ik ben Baku 2017 niet vergeten toen hij Hamilton expres toucheerde. Wat ook weer genieten was. ;-)

      • + 1
      • 12 jan 2022 - 10:51
    • F1jos

      Posts: 990

      Voor de veiligheid zou de F1 een metaal geknakte coureur op ziekte verlof sturen.

      • + 0
      • 12 jan 2022 - 14:31
    • alflonzo

      Posts: 934

      @theStijg: vervloekt heb ik m! (Baku)
      Ik was er nooit erg happy mee dat hij naar SF kwam maar gaf m het voordeel van de twijfel. Maar al vrij snel bevestigde hij mijn vermoedens.
      Echt een sympathieke vent verder, ik denk dat het een goede sociaal werker zou zijn bijvoorbeeld.

      • + 0
      • 12 jan 2022 - 15:09
    • alflonzo

      Posts: 934

      @Jimmy, idd ook sporters hebben weleens een mindere tijd, maar zoals gezegd kan men makkelijk hulp krijgen. En ook nog eens van het hoogste niveau want geld is geen probleem. Mi idd een non-issue en al helemaal geen taboe

      • + 0
      • 12 jan 2022 - 15:13
  • Inkopper: zou Seb zich zorgen maken over Lewis en/ of Toto?

    • + 2
    • 12 jan 2022 - 10:07
  • SEN1

    Posts: 1.626

    Ik weet heel goed hoe zwaar mensen het kunnen hebben met geestelijke gezondheidsklachten. Maar die mensen komen helemaal niet in de buurt van de top in de wereld. Mensen op zeer hoog podiums en functies zijn in het algemeen sterke mensen. Als ze dan even wat tegenslag krijgen gaan er sommige klagen over geestelijke gezondheid. Eerlijk gezegt denk ik dat die mensen zich misschien niet zo prettig voelen, maar echt geestelijke gezondheidsklachten zijn wat anders. Ik ken mensen met zeer depressieve klachten, hyperventilatie, emotieregulatie problemen, paniekaanvallen, slapeloosheid, lusteloosheid, of zelfs suïcidale ideeën hebben. Dat zijn pas echt geestelijke gezondheidsproblemen.

    Het klopt dat Vettel zegt dat lichamelijk letsel meteen opvalt en begrepen word. Het klopt dat geestelijke gezondheidsklachten vaker met een korrel zout genomen worden, of helemaal niet serieus genomen worden. En compleet genegeerd en als aanstellerij gezien word. Dit is weliswaar echt een probleem. Geestelijke gezondheid is net zo belangrijk als lichamelijke gezondheid. Hier mag men in t algemeen wel serieuzer en voorzichtiger mee omgaan.

    Wat ik hekel is dat sommige mensen zich voordoen alsof ze het zo zwaar hebben. Ik hekel smoesjes of aanstellerij. Als je F1 kunt rijden en gewoon met media om kunt gaan, dan heb je geen problemen met geestelijke gezondheid. Sorry.

    • + 1
    • 12 jan 2022 - 10:37
    • alflonzo

      Posts: 934

      Hear hear. Spot on.

      • + 1
      • 12 jan 2022 - 16:24

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (34)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar