user icon

Brawn gematigd tevreden: "Graag closer gevecht willen zien aan de kop"

  • Gepubliceerd op 11 sep 2021 19:09
  • comments 20
  • Door: Bob Plaizier

Na de sprintkwalificatie op Monza kan men langzamerhand conclusies trekken over het nieuwe format. Ook Formule 1-bons Ross Brawn heeft na twee sprints gezien wat er kan gebeuren.

Na afloop van de sprintkwalificatie op Monza verschijnt de Brit voor de camera's van Sky Sports. Hij kijkt gematigd tevreden terug op de sprint: "Ik denk dat we graag een closer gevecht hadden willen zien aan de kop. We zagen een aantal leuke gevechten in het middenveld. Maar, we hebben een andere race morgen dan dat we gisteren verwachtte. Dat is een sterk element van de sprint."

Volgens de ervaren Brawn is de feedback van de heren coureurs veelal positief. "Ze zijn positief. We hadden een meeting na Silverstone, maar ze waren echt positief. Ze kwamen met goede plannen voor verbeteringen. Ze willen meer punten zien." Voorlopig krijgt alleen de top drie punten na de sprint. 

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Volgend jaar kan het zomaar veel beter uitpakken als je beter kan volgen. Maar als je dit format door wil zetten moet er nog een hoop aan veranderd worden wat reglementen en sessies betreft.

    • + 0
    • 11 sep 2021 - 19:10
  • "Gematigd tevreden"?
    Wees eerlijk; Het slaat gewoon nergens op.
    'Zwaar teleurstellend' was een passender opmerking geweest.

    Persoonlijk was ik tevreden met de uitslag (Max op pole en Lewis op gepaste afstand achter de McLarens) maar de sprintrace zelf slaat helemaal nergens op.
    Daarnaast baalt mijn vrouw enorm van de extra F1 tijd die de sport hier in huis nu claimt van mijn gezinsleven .
    Overigens, wel helder licht bedenkt nu om uitgerekend op dit circuit dit format toe te passen?
    De eerste bocht trekt het gehele veld al uit elkaar en de hoge snelheden maken de gevechten (zonder tactische verschillen) haast onmogelijk.

    Nee, ik vind er geen reet aan van dit kwalificatie format.
    Snel weer terug naar het normale graag.

    • + 8
    • 11 sep 2021 - 19:16
    • Mugello

      Posts: 598

      Ja en nee.

      Vrijdag vind ik leuker met de Q, maar dat blijft toch voorspelbaar.

      Zaterdag zit je toch meer met geknepen billetjes en geniet ik meer ik van actie.

      Het hoeft van mij niet elk weekend, maar 3 VTs zijn best dooddoeners.

      • + 0
      • 11 sep 2021 - 19:25
    • Ik vind de sprint race wel iets hebben. Het veld ziet er toch iets anders uit. En er gebeurt nog wel eens wat.

      Zie Gasley hij moet nu achteraan beginnen terwel hij een goede uitgangs positie had met de kwalificatie. En dat kan bij iedereen gebeuren. En Hamilton lag te slapen en word hierdoor bestraft door 4de te beginnen in de race (wat is wel jammer vind)

      Ik geef me vrouw een extra massage en je hoord haar niet klagen hoor. Ze wilt nu 1 kwalificatie, 3 sprintraces en 1 race.

      • + 0
      • 12 sep 2021 - 02:58
  • Spannender maken? Check frontwing and MB engine.

    • + 2
    • 11 sep 2021 - 19:20
    • Snork

      Posts: 12.410

      Niet nodig. Het is spannend zat en komend jaar grote reset van de auto’s.

      • + 1
      • 11 sep 2021 - 22:35
  • Mugello

    Posts: 598

    Het ligt niet aan format, maar aan de autos die niet vlak achter elkaar kunnen rijden.
    Daarnaast nemen de titelkandidaten geen risico voor 3 schamele puntjes of een betere startpositie. Daarvoor staat te veel op het spel.

    • + 0
    • 11 sep 2021 - 19:23
  • Dat je nu geen spannenderr gevecht kreeg aan de kop is in dit geval jullie eigen schuld met die gridstraffen voor een 4e motor, daardoor viel er niets te vechten. En bovendien gaan coureurs voor dat ene extra puntje niet extra risico lopen als de echte punten op zondag worden gewonnen

    • + 4
    • 11 sep 2021 - 19:46
    • Snork

      Posts: 12.410

      Eens met jouw punt over gridstraffen voor 4e motor.

      • + 0
      • 11 sep 2021 - 22:36
  • jd2000

    Posts: 5.069

    Voor mij mogen ze er mee stoppen. Het is meer van hetzelfde, het gaat gewoon om dezelfde poppetjes.

    • + 4
    • 11 sep 2021 - 19:50
    • De sprintrace had deze keer niet echt een meerwaarde.

      • + 1
      • 11 sep 2021 - 20:05
    • Behalve de kijkcijfers van de sprintrace zouden ze ook de kijkcijfers van vt2 op zaterdag moeten onderzoeken.

      Deze vrije training is voor de teams wellicht nog van enig belang (info long runs, etc.) maar voor liefhebbers moeilijk te volgen. Trainingstijden bijvoorbeeld vertellen maar weinig in vt2.

      Bovendien kan er met dat veel te vroeg sluiten van Parc Fermé ook niet meer echt gesleuteld worden, waardoor je op vrijdagavond al een beetje weet wie het in de sprintrace en op zondag waarschijnlijk goed of slecht gaan doen.
      En dat Hamilton nu een keer terugviel door een slechte start is een uitzondering en daarom als argument onbruikbaar.

      Maar goed, ze komen gewoon met een l*overhaal dat ‘de fans’ het ook geweldig vinden zonder dat daadwerkelijk te onderbouwen en doen met oogkleppen op gewoon wat zij willen.

      • + 1
      • 11 sep 2021 - 20:13
    • Heb vanmiddag voor de allereerste keer na 10 minuten VT2 kijken de boel uitgezet. De live timing had ik er al helemaal niet bij. Kijk ik normaal gesproken heel veel op, vooral de sectortijden.
      Vind normaal gesproken VT3 altijd heel spannend. Zegt veel over de kwalificatie die 's middags volgt. Ik vind het hele sprintweekend waardeloos om te volgen. Ook de kwalificatie gisteren zei me niets, want het was niet voor de hoofdrace. Voor mij is er veel minder spanning tijdens een sprint weekend.

      • + 2
      • 11 sep 2021 - 21:15
    • In de roos @Pietje!
      Kan alleen maar hopen dat de derde sprintrace in Brazilië minstens zo prut wordt zodat de FIA alsnog tot inkeer komt.
      Maar zal wel ijdele hoop zijn...

      • + 1
      • 11 sep 2021 - 22:23
    • @Pietje Ik zie ook veel liever de hele opbouw door de VT's heen naar de normale kwalificatie. Met als hoogtep,unt natuurlijk de opbouw van spanning naar de race op Zondagmiddag toe. Zo'n sprintrace voelt dan toch gewoon een beetje aan als een fake orgasm ;)

      • + 1
      • 11 sep 2021 - 22:44
  • Beste regie van het jaar!!!

    • + 0
    • 11 sep 2021 - 20:04
  • Tja gek hè als je niet kan volgen of inhalen met deze rukwagens. Bovendien ga je niet extra veel risico’s nemen. Mijn hoop is echt op de 2022 auto’s.

    • + 1
    • 11 sep 2021 - 20:17
  • Jokertje

    Posts: 434

    Zolang de uitslag van de sprintrace de startvolgorde van de hoofdrace blijft bepalen zullen die teams die voor het kampioenschap strijden deze waarschijnlijk met de nodige voorzichtigheid gaan benaderen.
    Zij kunnen het zich nl. niet veroorloven om grote brokken te maken die van grote invloed zouden kunnen zijn op de hoofdrace.
    Vandaag dacht ik dan ook te zien dat Hamilton toch met de nodige reserve reed met het oog op morgen.

    • + 2
    • 11 sep 2021 - 21:12
    • Jane

      Posts: 492

      Lewis had een slechte start en kwam niet voorbij aan Lando. Kan ook eens gebeuren toch. Hij reed niet met de rem erop volgens mij.

      • + 1
      • 12 sep 2021 - 00:09
  • Esdamion

    Posts: 887

    Voor een derde van de hoofdrace moet je ook een derde van de punten verdelen, bijvoorbeeld onder de top 6. Bijvoorbeeld 8 - 6 - 4 - 3 - 2 - 1. Ook moet het niet de kwalificatie zijn voor de hoofdrace, dat haalt alle spanning weg van de echte kwalificatie.

    • + 0
    • 11 sep 2021 - 21:53

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land GB
  • Geb. datum 23 nov 1954 (66)
  • Geb. plaats Ashton-under-Lyne, Lancashire, England, GB
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar