user icon

Max Verstappen heeft één keer eerder op Zandvoort geracet: "Toen was ik zoon van, nu is het andersom"

  • Gepubliceerd op 01 sep 2021 12:01
  • comments 29
  • Door: Arjan Hoefakker

In 2014 wist Max Verstappen op het circuit van Zandvoort de Formule 3 Masters-race te winnen. De voortekenen zijn dus goed nu de Red Bull Racing-coureur dit weekend aantreedt tijdens zijn thuisrace op Nederlandse bodem wanneer hij rijdt op het duinencircuit. 

Op zijn eigen website Verstappen.com vertelt de Nederlandser hoe de baan sindsdien is veranderd. “Ik heb maar één race op Zandvoort gereden en dat was in een Formule 3-auto. In die tijd stond ik bekend als 'de zoon van', maar nu zal het andersom zijn. De baan is sindsdien natuurlijk veranderd, met een paar aangepaste bochten. Al in de F3-auto waren de bochten echt lekker en ze waren behoorlijk snel, dus ik ben benieuwd om er in een F1-auto met nog meer grip te racen."

Verstappen heeft wel een aantal demonstratieritjes gedaan op Zandvoort waarbij hij showrondes en burn-outs maakte in  oude F1-wagens. Verstappen denkt dat die ervaring hem wellicht vrijdagochtend zou kunnen helpen. 

Hij vertelt: "Ik ben er ook een paar keer geweest met Red Bull voor showruns in een oude F1-auto, dus ik heb een paar ronden in een Formule 1-auto gereden op de aangepaste baan, wat in de eerste paar ronden nuttig zou kunnen zijn.”

Reacties (29)

Login om te reageren
  • Snork

    Posts: 12.405

    Hij is in een F1 auto nog niet flat-out gegaan, ik denk dat zijn voordeel gering tot nul is. De simulatortrainingen voor dit circuit zijn al van meer waarde voor de coureurs om te begrijpen hoe de flow van het circuit is.

    • + 3
    • 1 sep 2021 - 12:05
    • Arran

      Posts: 1.162

      Daarin tegen is niemand daar nog in een F1 wagen flat-out gegaan, kan zelf zeggen er weinig coureurs zijn daar die echt ervaring hebben op zandvoort, denk in dat opzicht Max toch een klein (zeg heel klein) voordeeltje heeft hij zandvoort vrij goed kent, althans beter als de gemiddelde coureur in de F1.

      Maar geef je weer gelijk als we zeggen ondertussen zijn er zoveel aanpassingen gedaan het ook weer te zien is als een nieuw circuit was max net zoveel ervaring heeft als een ander erop. Nieuw Asfalt, nieuwe bochten, 19 andere F1 wagens die mee dingen.

      Simulators zullen nu weinig waarde hebben zelfs, omdat er geen referentie is (iets waar wel eens vaker na word gerefereerd bij nieuwe banen en verbouwde banen door de teambazen) behalve de layout te leren kennen zelf, en die zal bij Max al wel goed in zijn koppie zijn ingeprent al, denk dat die daar niet echt voor in de sim zal hoeven te kruipen.

      Al met al, denk ik dat hij op dit moment net dat kleine beetje voordeel heeft, maar dit is zo klein het verwaarloosbaar is met de andere toppers, maar zeker de eerste 2 laps, zal hij absoluut voordeel hebben in FP1 :P daarna zal het allemaal wel equaliseren tussen de heren/

      • + 0
      • 1 sep 2021 - 12:21
    • Nadeel is dat er veel meer Nederlandse journalisten zullen zijn, dat betekent nog veel meer domme vragen...

      • + 1
      • 1 sep 2021 - 12:32
    • mario

      Posts: 8.664

      Max heeft tijdens de zomerstop in het geheim continu getest op het vernieuwde circuit met de laatste RBR bolide....

      Heb ik uit betrouwbare bron....

      • + 0
      • 1 sep 2021 - 12:32
    • Loekie85

      Posts: 213

      Hij heeft er zeker wel gereden met de RB14

      • + 0
      • 1 sep 2021 - 14:03
    • Loekie85

      Posts: 213

      https://youtu.be/GGu--_UHY_o

      • + 0
      • 1 sep 2021 - 14:04
    • mario

      Posts: 8.664

      En de RB 14 is ook nagenoeg gelijk aan de RB 16 B hè 🤔

      • + 1
      • 1 sep 2021 - 16:10
  • Is hij nu de vader van? Dat ging snel dan :-)

    • + 9
    • 1 sep 2021 - 12:18
    • Je bent me net voor! ;-)

      • + 1
      • 1 sep 2021 - 12:28
    • Als Jos en Max samen worden geïnterviewd valt nu al op dat Max regelmatig de meer verstandige antwoorden geeft, dus zo vreemd is de gedachte niet...

      • + 1
      • 1 sep 2021 - 12:37
    • Patrace

      Posts: 2.713

      Dank je wel. Je hebt hele kromme gedachten in mijn hoofd gepland.
      Daar ben ik mooi klaar mee. Brrr.. :-)

      • + 0
      • 1 sep 2021 - 14:56
  • Ben benieuwd of hij het rondje in minder dan een minuut doet!

    • + 0
    • 1 sep 2021 - 12:27
    • M@X

      Posts: 804

      Met een drone misschien wel ja

      • + 0
      • 1 sep 2021 - 12:43
  • mario

    Posts: 8.664

    Max Verstappen heeft één keer eerder op Zandvoort geracet: "Toen was ik zoon van, nu is het andersom"

    Nu is Jos de zoon van...???? Knap 👏🏾👏🏾

    • + 0
    • 1 sep 2021 - 12:30
  • Als de Masters winnen een goed voorteken is, gaat Bottas winnen. Die heeft dat in de F3 al 2 keer geflikt. Dus moet dst nu ook lukken. En anders zijn Lewis en zelfs Gio dus kanshebbers.

    • + 0
    • 1 sep 2021 - 12:32
    • mario

      Posts: 8.664

      Behalve dan natuurlijk dat de baan er ietsiepietsie anders bij ligt dan toentertijd....

      • + 0
      • 1 sep 2021 - 12:34
    • ja heel goed met elkaar te vergelijken ook....
      Als je Max/lewis in de haas zet en Mazepin/Latifi in de RB Dan ga je nog niet winnen.

      • + 0
      • 1 sep 2021 - 12:40
    • Als Bottas en Hamilton dat nog op het oude circuit hebben gedaan rijden ze misschien het vakantiepark wel op. ;)

      • + 2
      • 1 sep 2021 - 12:41
  • Ik durf wel te stellen dat die situatie (vader, zoon van, en nu andersom) voor Carlos hetzelfde geldt. Misschien nog wel een paar weken eerder dan Max.

    • + 1
    • 1 sep 2021 - 13:06
    • amigob

      Posts: 132

      Sainz Sr heeft in de auto sport toch echt veel meer bereikt dan Verstappen Sr

      • + 1
      • 1 sep 2021 - 13:33
    • Na welke F1 GP heeft Sainz Sr. op het podium gestaan?

      • + 4
      • 1 sep 2021 - 13:37
    • amigob

      Posts: 132

      Lezen blijf een vak, er staat auto sport, en Sainz heeft 2 WDC gewonnen, Verstappen een paar races in de F1

      • + 0
      • 1 sep 2021 - 13:53
    • amigob

      Posts: 132

      2 WDC in de WRC, en als je naar de onboard beelden van toen gaat kijken is F1 een watjes sport

      • + 0
      • 1 sep 2021 - 13:56
    • Het is niet mijn vak maar had het wel goed gelezen.

      F1 vind ik a-categorie.
      WRC b- of c-categorie.

      • + 2
      • 1 sep 2021 - 14:09
    • Is dat een prijsvraag Larry?

      • + 0
      • 1 sep 2021 - 14:11
    • @Amigob: appels en peren ......
      Het gaat hier over beide Sr., en daar heeft Verstappen (Sr) geen F1 races gewonnen.

      • + 0
      • 1 sep 2021 - 14:59
    • Overigens heeft Sainz sr na de GP van Monaco 2021 op het podium gestaan.
      Nadat iedereen al weg was uiteraard, gewoon om eens te proeven hoe het voelt om op het podium van een écht autosport event te staan. ;)

      • + 0
      • 1 sep 2021 - 16:08
    • Sainz Sr. heeft ook geen F1-races gewonnen...

      @Pallmall. Inderdaad.
      De winnaar mag maandag samen met Seb de hoofdtribune schoonmaken...

      • + 0
      • 1 sep 2021 - 16:12
  • tour71

    Posts: 944

    dat was twee vingers in zijn neus toen

    • + 0
    • 1 sep 2021 - 14:22

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar