user icon

Hoe ziet het nieuwe kwalificatie-format met sprintrace er komend weekend uit?

  • Gepubliceerd op 12 jul 2021 11:30
  • comments 22
  • Door: Arjan Hoefakker

Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië komende weekend wordt er voor het eerst een sprintrace geraden als kwalificatie voor de hoofdrace in de F1. 

Hoe ziet het weekend er dan uit? 

Het weekend wordt radicaal anders op gebouwd, is ook te zien in dit schema: 

 

Op zaterdag wordt een sprintrace gereden volgens de opstelling zoals die is bepaald tijdens de kwalificatie. Die kwalificatie wordt al op vrijdagmiddag gereden. Die kwalificatie ziet er hetzelfde uit zoals de kijker dat nu gewend is: dus een Q1, Q2 en Q3.

Sprintrace bepaalt de startopstelling van de hoofdrace

De winnaar van de sprintrace van zaterdag mag op pole position starten tijdens de hoofdrace op zondag. Pitstops zijn niet verplicht tijdens de sprintrace. De lengte van de sprintrace is een derde van de afstand die normaal gereden wordt tijdens een hoofdrace. In het geval van de Britse Grand Prix van komend weekend op Silverstone, betekent het dat de sprintrace 17 ronden van lengte is. 

Punten voor de top-drie van de sprintrace

De winnaar van de sprintrace krijgt drie WK-punten, de tweede snelste coureur krijg twee WK-punten en de nummer drie krijgt één WK-punt. In totaal wordt er tijdens drie race-weekenden op deze nieuwe manier dit nieuwe schema afgewerkt. 

Tijdschema komend weekend: 

Vrijdag 
15.30u-16.30u vrije training 1
19.00u-20.00u kwalificatie 
Zaterdag
13.00u-14.00u vrije training 2
17.30u-18.00u sprintkwalificatie (100km)
Zondag 
16.00u race (zoals gebruikelijk)

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Numnum

    Posts: 2.872

    Ik ben benieuwd hoe het zich ontvouwt.
    Verandering van spijs kan doen eten wellicht.

    • + 1
    • 12 jul 2021 - 11:32
    • Verandering van spijs kan ook zorgen voor braakneigingen ;)

      • + 2
      • 12 jul 2021 - 12:29
    • Bottas: “ik kies sowieso voor de optie van @Numnum.”!

      • + 0
      • 12 jul 2021 - 13:42
    • Tuurlijk @Larry, Bottas is een echte spijs eter, met de feestdagen zit hij altijd aan tafel met zijn vettige vingertjes het spijs uit het kerstbrood te peuren en laat dan het droge brood over voor de familie

      • + 0
      • 12 jul 2021 - 15:34
    • Golf-GTI

      Posts: 440

      Verandering van spijs? Nee never, I love that stuff...

      • + 0
      • 12 jul 2021 - 17:15
  • Schumi86

    Posts: 167

    Die kost de teams toch alleen maar extra geld, wat als er crashes voorkomen en dan sta je daar zondag als laatste of niet eens omdat er geen onderdelen zijn. Houden de motoren dit wel vol....die worden extra belast gedurende weekend.

    • + 1
    • 12 jul 2021 - 11:47
    • De race motoren moeten er nu zelfs al vanaf vrijdagmorgen in,
      terwijl ze daar normaal gesproken een oude PU voor gebruiken
      om de race motor te sparen.

      • + 3
      • 12 jul 2021 - 12:44
  • Driver87

    Posts: 224

    Hoe zit dat met de kwalificatie en banden? Moet je de Q2 banden nu in de sprint gebruiken? En welke banden kies je in de race? Hoeveel sets krijgen de teams extra? So many questions:P

    • + 0
    • 12 jul 2021 - 11:52
    • CTRA

      Posts: 3.617

      Kwali wordt op soft gereden.

      Sprintrace vrije keuze,

      Gp vrije keuze bij de start

      • + 0
      • 12 jul 2021 - 12:07
    • Naar het schijnt verdwijnt volgend jaar de Q2 bandenregel voor de top 10 rijders, kan interessant worden voor de strategieën in de race.

      • + 1
      • 12 jul 2021 - 12:20
    • De teams krijgen juist één set minder.
      6 Soft, 4 Medium en 2 Hard.

      • + 0
      • 12 jul 2021 - 12:46
    • Driver87

      Posts: 224

      Geacias

      • + 0
      • 12 jul 2021 - 13:38
    • Driver87

      Posts: 224

      Gracias *

      • + 1
      • 12 jul 2021 - 13:38
  • tour71

    Posts: 905

    Wel een lekker tijdschema hoor!
    Dat worden gezellige vrijdagmiddag borrels op het werk!

    • + 0
    • 12 jul 2021 - 13:20
  • Ik vind het niks omdat het weer veel meer tijd opvreet.. Nu moet je als je alles (van belang) wil volgen ook op vrijdag gaan kijken naar een kwalificatie, en dan zaterdag naar een race en dan zondag weer een race.. hele weekend vrijhouden voor F1 dat gaan niet veel mensen doen denk ik, alleen de harde kern aan fans.. Dit is een geval van alleen maar meer kwantiteit wat waarschijnlijk niks verandert aan de kwaliteit..

    • + 0
    • 12 jul 2021 - 16:28
    • meestal kijk ik alleen de race, een enkele keer de kwali als ik niks anders te doen heb.
      Nu is er zowel op vrij als za en zo F1 actie van importantie, maar ik ga voor de f1 geen heel weekend uitruimen.
      ik geef uit nieuwsgierigheid) de sprintrace een kans.
      Leuk als je alles 'van belang' wilt volgen als je verder naast de F1 geen leven hebt..

      • + 0
      • 12 jul 2021 - 17:03
    • @Inflatable. Het is de bedoeling dat alleen die rotjeugd naar de sprintrace gaat kijken en alleen de volwassenen naar de race op zondag. ;)

      • + 0
      • 12 jul 2021 - 21:23
  • Beroerd!

    • + 0
    • 12 jul 2021 - 21:06
  • Moet het zien. Maar na 60 jaar kijken naar F1 vind ik het steeds moeilijker om geboeid te blijven. Ze stoppen niet eerder voordat wij hier ook van die idiote Amerikaanse toestanden krijgen.
    Dan haak ik echt af

    • + 0
    • 13 jul 2021 - 09:48
  • Sprint race zal niet veel anders zijn dan de hoofdrace . Enige verschil kan op zondag natuurlijk,, zoals altijd ,, banden tactiek zijn … Ik denk niet dat zo’n sprintrace opeens heel spectaculair is …

    • + 0
    • 15 jul 2021 - 20:35
  • Dit is het begin van het einde van F1 op TV. Let op mijn woorden. straks op Zandvoort nog een gezongen Wilhelmus en een paar F16 straaljagers die overkomen en we hebben, uiteraard onder het genot van een ''burger'', echte Amerikaanse toestanden. Daarmee draaien we definitief de Formule 1 de nek om.
    We zwaaien de F16 jets met een baseballcap uit en de F1 vaarwel.
    Voor mij althans wel. Ben je 60 jaar fan voor geweest !!

    • + 0
    • 16 jul 2021 - 05:20

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar