user icon

Invoering nieuwe regels voor F1-motoren mogelijk een jaar uitgesteld tot 2026

  • Gepubliceerd op 06 jul 2021 13:37
  • comments 18
  • Door: Arjan Hoefakker

Nieuwe motorregels in de Formule 1 kunnen een jaar worden uitgesteld.

In Oostenrijk kwamen top-figuren en bazen van autofabrikanten bijeen om de nieuwe regels te bespreken die in 2025 zouden debuteren. De bijeenkomst was ondermeer met Red Bull-magnaat Dietrich Mateschitz en bazen van Audi en Porsche. Die laatsten zouden overwegen om in de Formule 1 te stappen, als de voorwaarden daarvoor aantrekkelijk genoeg zijn. 

De Formule 1 beschreef de gesprekken als "zeer positief" en verklaart dat er de komende weken "meer nieuws" zal volgen. Voorafgaand aan de vergadering zei Red Bull-teambaas Christian Horner dat de beste manier om "van de grond af een echt efficiënte, milieuvriendelijke, door biobrandstof aangedreven motoren" te creëren die ook nog eens kosteneffectief zijn, het beste van de grond komt als de nieuwe regels voor motoren pas een jaar later ingesteld worden. Hij pleit dus voor invoering van de nieuwe motoren in 2026.

Toto Wolff is het Christian Horner eens

Merkwaardig genoeg is titelrivaal Mercedes het daarmee eens. "Misschien kunnen we een compromis vinden en de huidige regels met nog een jaar verlengen", zegt Toto Wolff.

"Iedereen wil 100 procent klaar zijn voor de overgang naar de nieuwe reglementen, maar misschien is dat 2026. De Formule 1 moet echt het goede voorbeeld geven en aan de normen voldoen. Ik weet niet wat de oplossing zal zijn," voegde de Mercedes-baas eraan toe, "maar we hebben een motor nodig die op het gebied van elektrificatie ligt, terwijl de ontwikkelingskosten lager moeten zijn dan nu het geval is."

Biobrandstof

Wolff zegt dat een ander belangrijke voorwaarde zou moeten zijn dat de nieuwe F1-motoren moeten worden draaien op biobrandstof. 

"Helaas komen e-fuels tien jaar te laat in de Formule 1, wat erg negatief is", stelt voormalig Mercedes-motorsportbaas Norbert Haug aan Auto Bild.

"Het geluid van gisteren"

"Wat echter extreem positief is, is dat je de motoren van morgen nog kunt voeden en een 'geluid van gisteren' kunt krijgen", besluit Haug. 

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Wat een verrassing..

    • + 0
    • 6 jul 2021 - 13:52
  • Heb nog wat oude filmpjes terug zitten kijken van vroeger,maar wat een kolere herrie maakten die motoren toen zeg!
    Wat vinden jullie daarvan?
    Jullie mening is ook belangrijk in deze discussie.

    • + 1
    • 6 jul 2021 - 14:05
    • #hardgeluidisuit

      • + 1
      • 6 jul 2021 - 14:29
    • En waarom?

      • + 0
      • 6 jul 2021 - 14:37
    • Golf-GTI

      Posts: 417

      Dan wel met een OPF (Otto particle filter) zoals de autos op de weg ook hebben moeten, met dito k*tgeluid...

      • + 0
      • 6 jul 2021 - 15:07
    • Pardon, kolere herrie? Dit was muziek, het beste concert was ieder jaar op Spa;)

      Nou breekt mijn klomp. De grasmaaiersound is dus inmiddels echt geland bij de sommige fans.

      • + 2
      • 6 jul 2021 - 15:12
    • @SP

      Ga is mee met de tijd man.
      Heerlijk die rust.
      Geen vuurwerk meer.
      Geen buitenfestivals met dreunende beats en wat is er nou mooier als je nou op het circuit bent en er is een F1 race bezig dat je gewoon nog op de achtergrond de vogeltjes hoort fluiten.
      Ik snap dat clubje wel hoor van 'rust aan de kust',al pleit ik voor rust overal.

      • + 1
      • 6 jul 2021 - 15:36
    • Ik vind vogeltjes heerlijk hoor. Zowel op mijn bord als ‘s morgens in de tuin. Maar tijdens een race wil ik gewoon jankende motoren horen, en geen vogeltjes op de achtergrond!

      • + 0
      • 7 jul 2021 - 10:11
  • Arie54

    Posts: 3.882

    Vermeldt dan ook even dat een andere niet onbelangrijke reden is dat ze Volkswagen-AUDI de tijd willen geven om in te stappen.

    • + 2
    • 6 jul 2021 - 14:18
    • Arie54

      Posts: 3.882

      Oeps, niet goed gelezen... Op AUDI zit ik overigens niet te wachten, net zo'n kleurloos onsympathiek zooitje als Mercedes. Maar met Porsche erbij krijg ik een loyaliteitsprobleem. Ferrari is al sinds 1974 'mijn' F1-team, maar Porsche bouwt in mij ogen al decennia lang de mooiste sportwagen ever.

      • + 1
      • 6 jul 2021 - 14:21
    • Ik vind Audi wel een veel mooier merk dan ...uhh Merc.
      De Porsche/Audi can am
      Quatro rally
      IMSA gto
      Le mans vaak gewonnen (met de legendarische achteras wissel)
      Dat betreft vind ik persoonlijk Audi veel leuker. De typische Audi consument daar integen ....

      • + 0
      • 6 jul 2021 - 16:03
    • gridiron

      Posts: 283

      Waarom zou Volkswagen-Audi samen wil werken met RBR en enkel de motor mag leveren. Als die meedoen is het all-in met een overname van Williams of Haas.

      • + 0
      • 6 jul 2021 - 18:57
  • Christian Lohan en Toto Lohan in koor: “What’s another year...”

    • + 2
    • 6 jul 2021 - 14:40
    • Snork

      Posts: 11.809

      for someone who's lost everything...la la laaa.

      • + 0
      • 6 jul 2021 - 15:52
  • meister

    Posts: 2.668

    Ik zou ook wel een 4x4 willen zien met electro motoren op de voorwielen als we dan toch bezig zijn.
    Als Audi dan instapt hebben ze hun quatro.

    • + 0
    • 6 jul 2021 - 14:58
  • AirJan

    Posts: 1.210

    Geeft Red Bull ook mooi de kans om de afschrijving op de investering van de overgenomen Honda technologie een jaartje te verlengen. En een jaartje langer te kunnen genieten van een gelijkwaardigere motor.

    • + 1
    • 6 jul 2021 - 16:36
  • gridiron

    Posts: 283

    Was het niet op aandringen van RBR dat de regels werden bevroren tot 2025.
    Ik heb precies het vermoeden dat men daar blufpoker heeft gespeeld en verloren in de hoop dat men zo MB motoren kon afdwingen.

    • + 0
    • 6 jul 2021 - 18:55
    • Wat moet je in hemelsnaam met een Mercedes motor als je een Honda hebt ;)

      • + 1
      • 6 jul 2021 - 23:05

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land AT
  • Geb. datum 12 jan 1972 (49)
  • Geb. plaats Vienne, Austria, AT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar