user icon

Mercedes bood in 2017 Giovinazzi een contract aan als derde rijder

  • Gepubliceerd op 12 jun 2021 07:35
  • comments 17
  • Door: Martijn Arnoldus

Het team van Mercedes wilde Antonio Giovinazzi inlijven na zijn sterke F1-debuut in 2017. Dat zegt zijn vader Vito in een gesprek met La Gazetta dello Sport. Toto Wolff bood de Italiaan een rol aan als derde coureur en wilde hem laten rijden voor Mercedes in de DTM. Giovinazzi weigerde dit aanbod vanwege zijn voorliefde voor Ferrari.

''In Australië finishte mijn zoon als twaalfde en dat was een goed resultaat. Zo goed, dat zelfs Toto ons kwam feliciteren'', vertelde Vito. Vlak daarna wilde Wolff zijn zoon naar Stuttgart halen. ''Voordat Gio tekende bij Ferrari, belde Toto ons op over een overeenkomst bij Mercedes. Maar hij heeft een 'rood' hart en maakte een beslissing wat voor hem goed voelde.''

De Alfa Romeo-coureur maakt sinds 2016 deel uit van het Ferrari-rijdersprogramma en is tot op de dag van vandaag nauw verbonden aan de Scuderia. Of Giovinazzi ooit zijn gewenste overstap maakt naar Ferrari, ligt niet in de lijn der verwachting. Leclerc heeft bij de Italiaanse een langdurige verbintenis en toen in 2021 een stoeltje vrij kwam, werd Carlos Sainz aangetrokken. 

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Mercedes kan beter stoppen met het contracteren van junior rijders of derde/reserve coureurs. Als iemand wegvalt nemen ze toch niemand van de reserve coureurs, maar Russel. En de beste uit hun junioren team (Russel) promoveren ze nooit. Ja het gaat dan dit jaar waarschijnlijk wel gebeuren, maar dat is gewoon echt 2 jaar te laat in mijn ogen.

    • + 2
    • 12 jun 2021 - 08:25
    • Volgens mij contracteren ze bij Merc alleen maar junior rijders om te zorgen dat ze niet naar de "vijand" gaan. Zelf hebben ze geen enkele intentie met die jongens die ze binnenhalen.

      • + 2
      • 12 jun 2021 - 09:57
  • Arie54

    Posts: 3.892

    Hij heeft groot gelijk, je moet helemaal niet voor die taxi's willen rijden (zeg ik als diehard Ferrari-fan).

    • + 1
    • 12 jun 2021 - 08:40
  • Rimmer

    Posts: 8.558

    Rare maniertjes houdt Toto erop na.
    Gio is inmiddels een redelijke/goede coureur (geen topcoureur) maar in die begindagen was het echt maar zeer matig. En dan probeert Toto hem ook nog weg te kopen voor een nikszeggende rol als reserve rijder.
    (Hoeveel reserve rijders heeft Mercedes eigenlijk gehad de laatste jaren? 10?)
    Als je absoluut geen F1 wil rijden maar wel een hele kleine kans op een kansloze toekomst in de al even kansloze FE dan moet je reserve rijder bij Mercedes worden.

    • + 4
    • 12 jun 2021 - 08:58
    • Ik teken direct voor een hele kleine kans op een kansloze toekomst, in om het even wat eigenlijk …

      • + 0
      • 12 jun 2021 - 09:22
    • Rimmer

      Posts: 8.558

      Jij wel. Maar als je net je F1 debuut hebt gemaakt met een 12e plek ook? Geef je dat allemaal op voor de lege beloftes van Toto?
      Voorlopig rijdt Gio al jaren F1 en bij Toto had hij een reserve zitje voor de simulator mogen laten schuimen en de handtassen van Lewis mogen invetten.

      • + 3
      • 12 jun 2021 - 09:29
    • Lewis heeft allang zijn leren tassen de deur uitgedaan (of verstopt) en loopt alleen nog maar met tasjes van gerecycled materiaal.

      • + 0
      • 12 jun 2021 - 09:44
    • Mercedes heeft de afgelopen 10 jaar maar 2 nieuwe rijders aangetrokken, en alleen omdat de vorige niet verder wilden of konden.

      Wat een pech dat ze Gio niet konden strikken! Dan had intussen of Hamilton, of Bottas allang zijn biezen kunnen pakken! /S

      • + 0
      • 12 jun 2021 - 11:36
  • Pascal Wehrlein: “Krijg nog elke Kerst een kaartje vannuh... hoe heet ie ook alweer?... euh, Toto Wolf.”

    • + 0
    • 12 jun 2021 - 09:40
    • Denk dat Wehrlein wel in staat is om een paar startkabels op Wolff z'n nippels te klemmen.

      • + 0
      • 12 jun 2021 - 09:51
    • Moet ie wel springen.

      Wehrlein bedoel ik hé.

      • + 0
      • 12 jun 2021 - 10:12
    • Doet Tototototo het als de kabels vast zitten.

      • + 0
      • 12 jun 2021 - 10:14
  • nr 76

    Posts: 1.902

    Als 3e rijder nog wel. Dat betekent de rijders 3t/m 11 die ze nu hebben, gewoon geluk hebben. Anders waren die nu 4e t/m 12e rijder...

    • + 0
    • 12 jun 2021 - 10:16
  • LimboF1

    Posts: 4.895

    Waarom?! Waarom zou Mercedes interesse in GIO tonen, hij heeft het op zich altijd matig gedaan en ze kunnen veel betere coureurs benaderen. Ik geloof er niets van.

    • + 0
    • 12 jun 2021 - 12:36
    • We hebben het over 2017 en een contract als 3de coureur. Vergelijkbaar met Kvyat bij Alpine of Albon bij RB... dat derde stoeltje is gewoon de simulator

      • + 0
      • 12 jun 2021 - 13:46
  • Bullshit, dat is de wens van de gedachte van pa

    • + 0
    • 12 jun 2021 - 15:09
  • Ik voorspel, artikel over Jeff Gordon morgen. Dat hij ook een bijna zitje had gekregen voor F1.
    Let maar op, want bij de buur staat dat er al ;)

    • + 0
    • 12 jun 2021 - 16:49

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Italië
  • Geb. datum 14 dec 1993 (27)
  • Geb. plaats Martina Franca, Italië
  • Gewicht 63 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar