user icon

FIA-wedstrijdleider Masi kritisch op Norris: "Zelfs een 6-jarige kent de rode vlag-regels"

  • Gepubliceerd op 07 jun 2021 17:08
  • comments 33
  • Door: Rob Veenstra

De kritiek van Lando Norris over een boete voor het overtreden van de reglementen rond de rode vlag in de kwalificatie in Bakoe werd in korte tijd tegen gesproken door FIA-wedstrijdleider Michael Masi. De McLaren-coureur werd gestraft met een gridstraf van drie plaatsen en kreeg drie strafpunten toegevoegd aan zijn superlicentie voor zijn acties tijdens de kwalificatiesessie van de Grand Prix van Azerbeidzjan.

Terwijl Norris zich op een deel van de baan bevond waar een zeer snelle beslissing nodig was om de pitlane in te gaan, maar wat niet werd getolereerd door het bestuursorgaan, was het Norris die vervolgens weer versnelde op het rechte stuk naar de eerste bocht.

In plaats van de straf te accepteren, was Norris kritisch over wat volgens hem een ​​"oneerlijke" beslissing was - maar Masi heeft die klachten nu volledig afgewezen.

Tegenover onder andere de BBC zei Masi: "Om eerlijk te zijn; van de karting tot aan de Formule 1, wanneer een rode vlag wordt weergegeven is de betekenis daarvan heel duidelijk. Vertragen en direct naar de pitlane komen. Er is geen tolerantie tussen een zesjarige, die in hun eerste karting-evenement tot aan de Formule 1 rijdt, overal op elk circuit zijn de regels hetzelfde."

“Met betrekking tot de strafpunten en de daadwerkelijke straf zelf, kunnen de stewards uiteraard alle straffen en alle strafpunten toepassen die zij passend achten bij een incident. Ja, ze hebben wel een richtlijn om te gebruiken, maar in deze omstandigheid zagen ze dat het passend was om niet toe te passen wat de richtlijn zei vanwege de verzachtende omstandigheden, wat een zwaardere straf was."

"Maar met betrekking tot de strafpunten op zijn licentie, vonden ze dat het gepast was om een ​​rode vlag-overtreding te maken."

Reacties (33)

Login om te reageren
  • Toen ik 6 was betekende een rode vlag nog dat de Russen eraan kwamen.

    • + 14
    • 7 jun 2021 - 17:14
    • Ik moest even rekenen, maar bij mij was Gorbatsjov toen al volle bak bezig met zijn Glasnost. Randgevalletje denk ik.

      • + 1
      • 7 jun 2021 - 17:17
    • Ik ken 'red flag' vooral als uitdrukking:

      https://youtu.be/HKk91x0Yg7Q

      • + 2
      • 7 jun 2021 - 18:38
    • Zo'n rode vlag werkt ook als een lap op een rooie stier....

      • + 2
      • 7 jun 2021 - 18:54
    • Only Redcarsmatter

      • + 1
      • 7 jun 2021 - 19:35
    • snailer

      Posts: 5.257

      Ik moet aan al die mooie meisjes denken waar ik in mijn vrijgezellenjaren niet aan mocht komen als de rode vlag uithing.

      • + 4
      • 7 jun 2021 - 20:44
    • Een echte kapitein vaart ook over de rooie vlag!

      • + 1
      • 7 jun 2021 - 21:04
    • Ach vroeger en die Leonid Brezhnev. Ik weet nog goed als ik moest niezen een "Brezhnev!" deed ;)

      • + 0
      • 8 jun 2021 - 20:57
  • Midsjull

    Posts: 35

    Een 6 jarige wedstrijdleider kon ook binnen 3 tellen zien dat die crash van Verstappen een Safety car/Rode vlag zou zijn, maar Masi niet... Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen ;)

    • + 0
    • 7 jun 2021 - 17:16
    • Gelukkig was Masi dan net op tijd want binnen 3 sec was het al een SC ;-)

      • + 2
      • 7 jun 2021 - 17:21
    • Volgens Vettel stond Verstappen 88 sec stil voordat de SC bord werd getoond.

      • + 2
      • 7 jun 2021 - 19:14
    • Vettel kan wel goed tellen uit zijn hoofd.....;)

      • + 3
      • 7 jun 2021 - 19:59
    • nr 76

      Posts: 1.666

      Midsjull heeft hier zeker een punt, zeker een minuut lang was er slechts enkel geel, met een gecrashte wagen op het rechte stuk. Safetycar had hier veel sneller ingezet moeten wordwn!

      • + 0
      • 8 jun 2021 - 05:55
  • Ik heb niet gezien wat norris deed, maar na het lezen van deze uitleg weet ik het nog steeds niet

    "Terwijl Norris zich op een deel van de baan bevond waar een zeer snelle beslissing nodig was om de pitlane in te gaan, maar wat niet werd getolereerd door het bestuursorgaan, was het Norris die vervolgens weer versnelde op het rechte stuk naar de eerste bocht."

    • + 3
    • 7 jun 2021 - 17:34
    • Hij reed al op de pitlane, toen hij vervolgens "doorstarte" (versnelde) en Niet de pit lane in ging

      • + 0
      • 7 jun 2021 - 18:05
    • terechte straf dus

      • + 2
      • 7 jun 2021 - 18:06
    • Norris reed op het rechte stuk helemaal links met de pits een paar honderd meter voor zich, toen hij een aantal rode vlaggen zag en zijn engineer dit bevestigde. Norris had wėl tijd om te vragen of hij naar binnen moest komen, maar koos er voor naar rechts te sturen en door te gaan omdat hij 'te laat was " Om de pits in te sturen

      • + 5
      • 7 jun 2021 - 18:13
  • Toffe jongen al met al en hij kan zeker een f1 besturen ! tis gewoon rijpen die komt er wel !

    • + 0
    • 7 jun 2021 - 17:42
    • Buurman

      Posts: 1.493

      Zeker weten! Ooit als hij groot is mag hij de F1 besturen. Eerst z'n race carriere afmaken.

      • + 1
      • 7 jun 2021 - 18:24
    • Pindakaas,wie is er niet groot mee geworden.....

      • + 1
      • 7 jun 2021 - 20:14
    • Da’s een makkie: Yuki.

      Wat heb ik gewonnen?

      • + 2
      • 7 jun 2021 - 23:10
    • Buurman

      Posts: 1.493

      Een plusje. Geen dank! ;)

      • + 0
      • 7 jun 2021 - 23:19
  • Nou zit die Masi gewoon ongegeneerd mijn eerder gemaakte opmerking te quoten!?!

    • + 0
    • 7 jun 2021 - 18:03
    • Ik zeg 3 strafpunten op z'n licentie, en rap een beetje.

      • + 2
      • 7 jun 2021 - 21:52
    • En minimaal drie maanden "pick"straf! 😉

      • + 0
      • 8 jun 2021 - 12:07
  • Haha Masi eindelijk een keer blij en opgelucht dat 'ie zonder verdere discussie de regels kan toepassen... zonder dat die voor opvatting vatbaar waren.

    • + 0
    • 7 jun 2021 - 18:29
  • Fanboy1

    Posts: 2.504

    Domme reactie zeg. Alleen een 6 jarige rijdt niet met 300+ voorbij kleine verlichte bordjes.

    • + 0
    • 7 jun 2021 - 19:08
    • Het is een slecht stukje tekst. Hij heeft namelijk gezegd vanaf klasse waar 6 jarige rijden gelden deze regels al.

      • + 0
      • 7 jun 2021 - 20:06
    • StevenQ

      Posts: 6.969

      maar Norris reed helemaal geen 300 en al aan de linkerkant op de baan naar de pitsingang toen hij besloot verder te accelereren

      • + 1
      • 7 jun 2021 - 21:09
  • Hopelijk is Norris snel weer die vrolijke lachebek in de paddock.

    • + 0
    • 7 jun 2021 - 19:40
    • Hoezo is hij dat nu niet?

      • + 0
      • 8 jun 2021 - 23:05
  • Hopelijk is Norris snel weer die vrolijke lachebek in de paddock.

    • + 0
    • 7 jun 2021 - 19:40
    • Zoek de verschillen...

      • + 5
      • 7 jun 2021 - 19:45
    • Ik dacht: ik zet mezelf gauw op 844 posts. Heeft niet gewerkt... Leuke repliek trouwens.

      • + 0
      • 7 jun 2021 - 19:56
    • Volgens mij zijn die autootjes exact hetzelfde...

      • + 0
      • 7 jun 2021 - 21:53

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 212
  • Podiums 3
  • Grand Prix 44
  • Land GB
  • Geb. datum 13 nov 1999 (21)
  • Geb. plaats Glastonbury, GB
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,70 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar