user icon

Robert Kubica: "Ik word al wat ouder, maar ik kan het nog steeds"

  • Gepubliceerd op 13 mei 2021 16:02
  • comments 11
  • Door: Rob Veenstra

Robert Kubica heeft weer eens aan de Formule 1 mogen proeven. Afgelopen vrijdag nam hij voor het eerst in zes maanden tijd plaats in de auto van Alfa Romeo voor de eerste vrije training voor de Spaanse Grand Prix. Daar voegde de Pool deze week twee volwaardige testdagen met de nieuwe 18 inch-banden van Pirelli op het circuit van Barcelona aan toe.

Hij was wat roestig, maar Kubica is het rijden zeker nog niet verleerd. "Die test was vrij druk, zeer productief ook. Het is altijd interessant om nieuwe dingen uit te proberen en de banden zijn zeer belangrijk in de autosport in het algemeen en in de Formule 1 in het bijzonder. Dit was de eerste kennismaking voor ons team met de nieuwe 18 inch-banden."

"We hebben veel kilometers gemaakt en veel ronden afgelegd, waardoor we een hoop data hebben verzameld. Onze bandenafdeling kan aan de slag om alle informatie uit te pluizen en te analyseren, om aan de hand daarvan conclusies te trekken."

"Het was productief, maar het was ook zwaar. Ik heb een half jaar niet in een Formule 1-wagen gereden, afgezien van vrijdag dan. Om dan twee volle dagen te testen op een moeilijk en fysiek veeleisend circuit als Barcelona… Ik word al wat ouder, dus het is des te mooier om bevestiging te zien dat ik het nog steeds in me heb", besluit de 36-jarige Pool.

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Ik kan het ook alleen niet zo snel meer als 20 jaar geleden.

    • + 0
    • 13 mei 2021 - 17:04
    • Snork

      Posts: 13.548

      Precies, vraag maar aan Ouw.

      • + 0
      • 13 mei 2021 - 17:14
    • Nou heren, ik ga sinds kort weer als de wind, van orkaankracht naar 'n zuchtje en al wat er tussen zit.

      • + 0
      • 13 mei 2021 - 19:56
    • Snork

      Posts: 13.548

      “Van drie hoog spuit ik nog steeds iemand zo van z’n brommert, en dat drie keer.”

      Van Kooten en de Bie.
      🤣

      • + 1
      • 13 mei 2021 - 22:40
    • snailer

      Posts: 6.191

      Ik geloof wel dat ik aan de verkeerde kant van de generatiekloof zit ondertussen. Die geslagen generatiekloof was er al langer. Kan me nog herinneren dat ik het met de vriendinnen van mijn dochter over 70ties muziek had: aerosmith, VanHalen, Deep Purple, Led Zeppelin. Toen kreeg ik te horen: 'Oude mensen muziek'. (ik zeg dit netjes. Hahaha. In de zin zat een geslachtkenmerk verwerkt) Toen wist ik het. De generatiekloof was gapend.
      Voor wat betreft racen. 2 dagen geleden reed ik met mijn 130 pk oude mannen bak 100km op de rechter baan. Schoten 3 auto's op de a15 mij voorbij. Golf GTI, BMW M3 en een dikke Mercedes. Volle gas zeg maar. Ik moest glimlachen omdat ik dacht. Zielig en geen kunst op een recht stuk. Je hoeft alleen maar gas te geven en de auto met de meeste power wint.
      Kan me nog wel mijn stijfie tijd in mijn Alfa met Pirelli. Wij reden toen ter tijd het klaverblad a2-a15 een half uur lang zo hard mogelijk. Kan nu niet meer door reconstructie. Is geen klaverblad meer. Op droog weer versloeg ik iedereen, hoewel ik moeite had met een golf Vr6 die op de korte rechte stukken telkens wist aan te haken. Stoer.... Maar ja met nat weer deed ik niet mee. De pirellies waren enorm slecht op nat wegdek. Ik wil alleen maar zeggen dat dit ook niet stoer was. Alfa met pirellies stonden bekend om de rotsvaste wegligging op het droge. Eigenlijk was het ook geen kunst.

      Trek je er niets van aan, Ouw. Generatiekloof. We moeten er mee leven.

      • + 3
      • 14 mei 2021 - 08:54
    • @snailer , dan begrijp ik nu je nickname wel. Dat je zo "langzaam" aan het rijden bent ;-)

      Maar inderdaad, helmaal gelijk met deze gasten. Valt me mee dat er geen Seat Leon ertussen zat.

      Leuke is dat een Opel Kadett GSE dacht dat mijn allereerste auto een Toyota Starlet (12 klepper) langzaam was. Kwam hij toch even bedrogen uit dat ik met 180km/uur kort achter hem bleef, lol. Verstandig was het niet met die dunnel banden eronder en kort langs rijen bomen reden.

      • + 0
      • 14 mei 2021 - 16:07
    • Numnum

      Posts: 3.494

      Mooi verhaal Snailer.
      Moest er van glimlachen

      • + 0
      • 14 mei 2021 - 16:08
  • Het feit dat ie met 1 hand best wel prima reed in Spanje zegt wel genoeg.

    • + 0
    • 13 mei 2021 - 17:31
  • Kubica in een F1 wagen.....zegt genoeg over hoe makkelijk het is.
    Niks ten nadele van Kubica....maar de F1 behoort tot de absolute top...en in de top moet je zowel mentaal als fysiek optimaal zijn...en dat is Kubica niet....dus is de F1 te makkelijk.

    • + 0
    • 14 mei 2021 - 09:39
    • Iets met stuurbekrachtiging?

      Bedoel, met z'n benen mankeert niets..

      • + 0
      • 14 mei 2021 - 11:11
    • Ik heb Kubica toch geen potten zien breken toen hij zijn carrière opnieuw lanceerde.

      • + 0
      • 14 mei 2021 - 11:23

SA Grand Prix van Saoedi-Arabië

Lokale tijd 

SA Grand Prix van Saoedi-Arabië

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Land Polen
  • Geb. datum 7 dec 1984 (36)
  • Geb. plaats Krakau, Polen
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar