user icon

Honda-baas over nieuwe krachtige motor: "We hebben alles veranderd"

  • Gepubliceerd op 31 maa 2021 07:34
  • comments 23
  • Door: Rob Veenstra

Honda introduceerde dit jaar een nieuwe motor voor Red Bull Racing en AlphaTauri. Het haalde de motor voor 2022 naar voren, omdat het eind 2021 afscheid neemt als fabrikant van de F1, om vervolgens nooit meer terug te keren. In het laatste jaar willen de Japanners wereldkampioen worden met Max Verstappen.

De technische baas van het Honda F1-project, Toyoharu Tanabe, ontkent niet dat de Japanse fabrikant een troef heeft gespeeld met zijn 2021-motor. Tegen as-web.jp vertelt hij: "Alles is veranderd ten opzichte van vorig jaar. Als we toen zo'n motor hadden gehad, hadden we gestreden om de titel met Max Verstappen."

"Het klopt dat de motor krachtiger is geworden dan de Mercedes-motor van vorig jaar. We zien dit niet alleen in de race, maar ook in de kwalificatie en de vrije trainingen."

Tanabe zei dat Red Bull ook erg blij is met de Honda power unit van dit jaar. "Adrian Newey bedankte ons voor onze hulp bij het afwerken van de auto. Het is duidelijk dat de nieuwe krachtbron ook heeft bijgedragen aan het verbeteren van de aerodynamische efficiëntie van de auto."

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Nou das mooi.

    Het zag er inderdaad goed uit afgelopen weekend. De Bull leek in ieder geval sneller in de quali dan de merc maar veel scheelde het niet. Maar aangezien Bahrein normaliter een Mercedes baan is geeft dat de burger moed 😎

    • + 1
    • 31 maa 2021 - 08:07
    • Patrace

      Posts: 2.490

      Huh, veel scheelde het niet in de kwalificatie?
      Bijna 4 tienden vind jij niet veel?

      Ik vind dat een behoorlijk groot gat.
      Voorheen was het zelfs zo dat als Verstappen bij de eerste race zover achter lag, iedereen al sprak over een verloren jaar.

      • + 3
      • 31 maa 2021 - 09:00
    • Bulldog

      Posts: 243

      Dan hebben 8 tiende gewonnen de Honda’s

      • + 1
      • 31 maa 2021 - 09:36
    • Bulldog

      Posts: 243

      Mmmm staat een beetje raar m’n reactie. Ik probeerde te zeggen. Vorig jaar stonden ze 4a5 tiende achter de MB (begin van het seizoen) en nu staan ze 4 tiende voor de op MB (ook begin van het seizoen) dus dan heeft Honda 8 tiende gewonnen. Vind het zeer kwam van Honda dat ze nu z’n goede Power unit hebben. Alleen hoop ik niet dat de problemen van afgelopen weekend met betrekking tot de betrouwbaarheid grote problemen voor de rest van het seizoen gaan geven

      • + 0
      • 31 maa 2021 - 09:42
    • die 8 tienden zitten niet alleen in de motor hoor, De wagen/rijder/Iets mindere Mercedes in de bochten werken er ook wel aan mee.

      • + 0
      • 31 maa 2021 - 10:41
    • Bulldog

      Posts: 243

      Dat begrijp ik zelf ook wel Royal. Wilde alleen aangeven dat de motor echt een super grote sprong hebben gemaakt. En nu weten we ook waarom RB z’n veel druk achter de engine freeze heeft gezet. Op dit moment lijkt het dat de sterkste motor hebben.

      • + 0
      • 31 maa 2021 - 10:56
  • Numnum

    Posts: 2.444

    Zwaluw, zomer, geen

    • + 0
    • 31 maa 2021 - 08:39
    • Altijd irritant als mensen lukraak one-liners erin gooien zonder enige onderbouwing.

      Van 2014 t/m 2020 is Red Bull het jaar zwak of met problemen begonnen.
      Dit is het eerste jaar sinds 2013 dat Red Bull er qua performance staat vanaf race 1, wat in de wintertest (waar ze geen problemen hadden en er strak uitzagen) al duidelijk werd.

      Dat heeft dus geen bal te maken met "zwaluw, zomer, geen".
      De wagen is goed.
      De motor is goed.
      Het tempo is goed.
      De coureurs zijn goed.
      Geeft dat garantie op de titel? Nee, zeker niet! Maar je moet wel blind zijn om niet in te zien dat de dominantie van Mercedes volledig voorbij is, en dat de verhoudingen tussen Red Bull en Mercedes dit jaar heel close zijn en blijven. In wiens voordeel het uit gaat pakken, geen idee. Maar dat het spannend wordt is een garantie.

      • + 2
      • 31 maa 2021 - 10:46
    • Numnum

      Posts: 2.444

      Waarheid, koe

      • + 1
      • 31 maa 2021 - 11:14
    • Numnum

      Posts: 2.444

      Kak, ik vergat een smiley.
      Aangezien men niet telepathisch is zet ik em alsnog...

      😉

      • + 0
      • 31 maa 2021 - 11:16
    • Numnum

      Posts: 2.444

      Overigens blijf ik wel achter mijn eerste, kort gebrachte, punt staan.
      Ik ben het niet met je eens als je zegt dat de dominantie van Mercedes volledig voorbij is.
      En nee, ik ben niet blind.
      Over een race of 7 à 8 wil ik mijn mening herzien als ik er naast blijk te zitten.
      Tot die tijd is het nog steeds geen zomer en heb ik maar één zwaluw gezien...

      • + 0
      • 31 maa 2021 - 20:43
  • Patrace

    Posts: 2.490

    Geweldige prestatie van Honda om een compleet nieuwe motor te ontwikkelen die meer vermogen levert, een betere afgifte heeft, vooralsnog betrouwbaar blijkt en dan ook nog een compacter is.
    Knap gedaan.

    • + 4
    • 31 maa 2021 - 09:02
    • Nu is het belangrijk dat RBR geen steken meer laat vallen.
      SAT trouwens ook niet, want Franz Tost was erg kwaad dat zijn team veel fouten had gemaakt tijdens het hele weekend, waardoor ze maar 2 punten hebben gescoord. Ze hebben nu een top pakket en kunnen vooraan in het middenveld meestrijden. Mooi om te horen dat hij de hand in eigen boezem stak, kan RBR een voorbeeld aan nemen.

      • + 5
      • 31 maa 2021 - 09:11
    • Patrace

      Posts: 2.490

      Zeker, Red Bull moet nu zorgen de strategie helemaal op orde te hebben. Dat begint al met de bandenkeuze per weekend.
      Overigens denk ik dat het probleem met het differentieel er mede voor heeft gezorgd dat ze hun geplande strategie niet konden uitvoeren. Want Max had dan waarschijnlijk verder voor Hamilton gelegen bij de eerste stop en dan was de undercut niet zomaar mogelijk geweest. Het probleem zorgde namelijk voor meer bandenslijtage en minder tractie en dus tijdverlies uit langzame bochten. (Ho Pin Tung heeft dat op Twitter goed uitgelegd)

      AlphaTauri heeft nu ook een mooi pakket, dus als zowel Gasly als Tsunoda 'normaal' presteren, moeten die beide wekelijks in de top 10 kunnen eindigen. Dus terecht dat Tost niet tevreden is over afgelopen weekend.

      • + 0
      • 31 maa 2021 - 10:19
    • Ik heb eergisteren een podcast beluisterd waarin Frans Tost vanuit Bahrein over het weekend sprak. Ze vroegen als allereerste hoe hij zich voelde.
      "Scheiße!" Die was me toch een portie chagrijnig. Heel interessant gesprek trouwens.
      Het lijkt niet zo, maar hij is heel streng en heel veeleisend naar zijn team.

      • + 1
      • 31 maa 2021 - 11:28
  • Ik had het niet anders verwacht, en dat zeg ik als groot fan van Honda.

    Laten we niet vergeten dat ze in Japan heuuuul goeie wagens bouwen met bijna onverslijtbare en zeeeeer goeie motoren.

    • + 3
    • 31 maa 2021 - 09:37
  • Met de PK's zal het wel goed zitten, ik maak me meer zorgen om de betrouwbaarheid.. 1e race toch weer wat kleine hikjes, auto van Perez die zomaar uitvalt in de opwarmronde en Max die klaagt over diff problemen.. Al weten we natuurlijk niet in hoeverre dat allemaal met Honda te maken heeft.. Om echt voor het WK mee te doen zal Max bijna geen DNF's mogen scoren dit seizoen, omdat Mercedes dat met Hamilton ook bijna nooit doet de laatste jaren..

    • + 0
    • 31 maa 2021 - 09:53
  • Volgens sommige lieden kon dat toch niet? Een compleet nieuwe pu?
    Anyone?

    • + 0
    • 31 maa 2021 - 10:28
    • Jawel hoor. Voor 2021 hebben zowel Honda als Ferrari een compleet nieuwe PU gebouwd. Na 2021 worden de PU's bevroren

      • + 0
      • 31 maa 2021 - 10:32
    • Mercedes ook hoor

      • + 0
      • 31 maa 2021 - 11:20
    • Het was uiteraard vals bedoeld 😂 natrappen 😂

      • + 0
      • 31 maa 2021 - 11:27
    • Beetle

      Posts: 1.241

      Hoe zouden ze de fuellines gelegd hebben bij Honda.... 😬

      • + 0
      • 31 maa 2021 - 13:48
  • FredericS

    Posts: 120

    Ik zou niet te snel conclusies trekken, het is nog maar 1 race en ze hebben wij Honda al verschillende onderdelen moeten wisselen en als ik mij niet vergis is het Peres probleem ook nog niet gekend.

    • + 0
    • 31 maa 2021 - 12:14

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar