user icon

'Super-kwalificatie' mogelijke omschrijving voor sprintraces

  • Gepubliceerd op 04 maa 2021 10:21
  • comments 27
  • Door: Rob Veenstra

De sprintraces op zaterdag krijgen mogelijk de naam 'super-kwalificatie'. Dat onthulde Alpine-directeur Marcin Budkowski. Door de wedstrijden op de zaterdag niet als race te omschrijven hoopt de Formule 1 de aandacht voor de hoofdrace op zondag intact te houden. Het plan is om dit jaar in Canada, Italië en Brazilië te experimenteren met sprintraces op zaterdag.

Racefans.net citeert Budkowski: "Sprintraces of hoe we het ook gaan noemen, super-kwalificatie misschien, het zorgt voor drie dagen spanning tijdens een Grand Prix-weekend. Je hebt de kwalificatie op vrijdag, dan een race op zaterdag en vervolgens nog een race op zondag. We gaan met veel minder voorbereiding de kwalificatie op vrijdag in. Voor de fans, langs de baan of thuis voor de televisie, betekent het drie dagen van opwinding."

Het moge duidelijk zijn, Budkowski is een voorstander. De Alpine-directeur vervolgt: "Teams zijn zo geobsedeerd met elkaar verslaan en de eigen competitiviteit en performance verbeteren dat we uit het oog verliezen waar het om draait. We moeten gewoon een mooie show opvoeren. En dit kan ons helpen om de show te verbeteren. Laten we dit format dus uitproberen en een kans geven. Wellicht slaat het aan en is het iets om mee te nemen naar volgend jaar."

De Formule 1 heeft een werkgroep geformeerd om het format en de regels voor sprintraces verder vorm te geven. De Formule 1 Commissie zal zich daar vervolgens over buigen om het experiment al dan niet groen licht te geven voor 2021.

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Dus dan staat de grid op zondag erbij zoals de race zaterdag geëindigd is. Dan verwacht je toch juist op zondag een saaiere race?

    • + 0
    • 4 maa 2021 - 10:33
    • Snork

      Posts: 10.357

      Hangt er van af wat (en of) de teams na de race van zaterdag mogen aanpassen aan de auto's op basis van hoe de sprintrace verliep.

      • + 0
      • 4 maa 2021 - 10:37
    • Joeppp

      Posts: 4.081

      Dat hangt maar net af van de uitslag van zaterdag.

      • + 0
      • 4 maa 2021 - 10:40
    • De top 10 van zaterdag krijgen allemaal een caravan op de trekhaak heb ik vernomen van Stefano.

      • + 0
      • 4 maa 2021 - 10:50
  • Snork

    Posts: 10.357

    Ik schreef gisteren al dat ik voor ben, af en toe wat dingen uitproberen is prima. Pak gewoon een paar races om het uit te proberen. Is het niks, dan is het niks en gaat het door zoals het was. Maar wie weet levert het juist veel op.
    Doen dus.

    • + 0
    • 4 maa 2021 - 10:38
    • d@nny

      Posts: 2.463

      Helemaal mee eens. Het drie weekenden proberen vindt ik niks mis mee. Kijken wat het wordt.

      Persoonlijk zou ik graag zien dat de vrijdag een rookie kampioenschap wordt (training, quali en race op 1 dag) en de Zaterdag en zondag blijft zoals hij nu is.

      • + 1
      • 4 maa 2021 - 11:54
  • Schumi86

    Posts: 122

    Wat is dit man...krijgen we hierdoor een kortere race zondag?

    • + 0
    • 4 maa 2021 - 10:48
    • d@nny

      Posts: 2.463

      Nee, tenzij ze harder gaan rijden, dan weer wel.

      • + 0
      • 4 maa 2021 - 11:55
  • "Voor de fans, langs de baan of thuis voor de televisie,
    betekent het drie dagen van opwinding."

    Opwinding of frustratie?

    Vrijdags 1 uurtje VT, vervolgens meteen de kwalificatie.
    Alsof je na 1 uurtje de setup goed voor elkaar kunt hebben en wat als je crasht en niet mee kunt doen in de kwalificatie? Dan start je dus achteraan in de sprintrace en weet je al dat je in de echte race ook ergens achteraan start. Nou, leuk, opwindend.
    Kennelijk mag je zaterdag 's morgens nogmaals een uurtje VT rijden vooe de juiste setup, met welk nut? De uitslag voor de sprintrace is al bekend.
    Imo allemaal zeer onlogisch die opbouw en die sprintrace heeft totaal geen nut. En hoe zit het met de punten telling? En kun je twee maal pole position scoren?
    Hier zit bijna niemand op te wachten, behalve @Snork 😉, zelfs de coureurs niet.

    • + 5
    • 4 maa 2021 - 10:50
    • Joeppp

      Posts: 4.081

      Hoho, ik zit er ook op te wachten! Niet alleen Snork.

      • + 0
      • 4 maa 2021 - 11:05
    • Hier nog één.
      Ik wacht met oordelen nadat de eerste sprintrace is geweest. Jouw minpunten kunnen opgelost worden Pietje, ongetwijfeld dat het gehele concept nog bijgeschaafd dient te worden, al vermoed ik dat jouw mening hierover niet zal veranderen ;-).

      • + 0
      • 4 maa 2021 - 11:15
    • Edit:

      Hier zit bijna niemand op te wachten, behalve @Snork en @Joeppp 😉,
      zelfs de coureurs niet.

      • + 2
      • 4 maa 2021 - 11:23
    • Vanwege het gemis van een edit knop: Edit:

      Hier zit bijna niemand op te wachten, behalve @Snork en @Joeppp
      en @MrMarly 😉, zelfs de coureurs niet.

      • + 2
      • 4 maa 2021 - 11:26
    • Joeppp

      Posts: 4.081

      Edit: Eigenlijk vind alleen Pietje Bell het niks :P

      • + 2
      • 4 maa 2021 - 11:36
    • 😅 😅 😅 Dat zou natuurlijk ook kunnen.

      • + 2
      • 4 maa 2021 - 11:45
    • Snork

      Posts: 10.357

      Hahaha Joeppp, nou moest ik even lachen!
      Maar zonder gekheid, ik vind het leuk om juist de verschillen van mening te lezen.
      Zo lang de mijne maar de juiste is... ;-)

      • + 1
      • 4 maa 2021 - 11:56
    • Hoho, ik zit er ook NIET op te wachten! Niet alleen Pietje.

      • + 2
      • 4 maa 2021 - 12:06
    • flyineddy

      Posts: 799

      Net als Pietje Bell zit ik er ook niet op te wachten.
      Sprintraces op zich heb ik niks op tegen, maar alleen als het een toevoeging is aan het raceweekend, niet als de uitslag van die race de startgrid voor de hoofdrace op zondag bepaald. Daar hebben we de kwalificatie al voor en het huidige kwalificatieformat is juist een hele goede. Vooral als iedereen in elkaars slipstream wil rijden zoals op Monza en ze daarmee elkaars kwalificatie verpesten. XD

      Eddy.

      • + 1
      • 4 maa 2021 - 12:39
    • Yeah, het staat 3 tegen 3!! Graag meer tegen stemmers!!
      Kom op, laat je horen!!

      • + 2
      • 4 maa 2021 - 13:02
    • flyineddy

      Posts: 799

      @Pietje Bell
      Ik heb je trouwens een bericht gestuurd in het "Mercedes vindt Hülkenberg 'interessante optie' voor reserverol" topic. ;-)

      Eddy.

      • + 1
      • 4 maa 2021 - 13:18
    • Heb het gelezen en je daar geantwoord Eddy.
      Bedankt dat je het hier even gemeld hebt.
      Waardeloos dat je geen notificaties krijgt.
      Kan slecht elk uur mijn vorige berichten controleren op reacties.

      • + 1
      • 4 maa 2021 - 13:50
  • Als je in de normale race niet goed achter je voorganger kunt rijden en daarom nauwelijks kunt inhalen is dat zéker bij de sprintraces ook het geval. Maakt niet uit onder welke naam of omschrijving je die sprintrace dan ook uitvoert.

    • + 0
    • 4 maa 2021 - 10:57
  • ""Teams zijn zo geobsedeerd met elkaar verslaan en de eigen competitiviteit en performance verbeteren dat we uit het oog verliezen waar het om draait. We moeten gewoon een mooie show opvoeren." dat nou precies waar het om draait, het is geen show maar een sport

    • + 1
    • 4 maa 2021 - 11:05
  • greinsje

    Posts: 95

    vrijdag houden zoals het is. zaterdag ochtend vt 3 , zaterdag middag sprintrace van 15 ronden waarbij de startopstelling wordt bepaald door de uitslag van vt 3 en de uitslag van de sprintrace de startopstelling is voor zondag.

    • + 1
    • 4 maa 2021 - 13:31
    • Dat lijkt me een beter idee als ze zo nodig iets uit moeten proberen.

      • + 0
      • 4 maa 2021 - 14:05
    • Niet mee eens , wat mij betreft is de kwalificatie meestal spannender en intenser dan de race zelf . Handen af dus.

      • + 0
      • 5 maa 2021 - 08:37
    • Helemaal mee eens @Bartman, maar ze moeten zo nodig weer eens iets uit proberen, waar ik niet achter sta. Dan nog liever wat @Greinsje schrijft dan dat domme schema wat ze nu willen uitproberen ten koste van de VT's en doel van de spannende kwalificatie op zaterdagmiddag.

      • + 1
      • 5 maa 2021 - 10:34

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar