user icon
user icon

F1-teams gaan monteurs wisselen vanwege 23 races per seizoen

  • Gepubliceerd op 09 nov 2020 13:53
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra

Zelfs de kleinere F1-teams zullen hun interne organisatie moeten opschudden om de geplande 23 Grands Prix volgend jaar het hoofd te bieden. Mercedes heeft al aangekondigd dat het ongekende aantal races dat voor volgend jaar gepland staat, betekent dat monteurs en engineers op een rotatieschema zullen worden gezet.

Franz Tost, baas van het tweede Red Bull-team AlphaTauri, zegt dat de outfit uit Faenza dit voorbeeld zal volgen. Hij vertelde tegen het Italiaanse Autosprint: "Als alles goed gaat met het coronavirus, wat ik aanneem, zullen we volgend seizoen 23 Grand Prix hebben."

"Maar 23 races met één team van monteurs en engineers is eigenlijk een onmogelijke taak. We zullen dus iets moeten bedenken om de zaken te verdelen met een groter team van monteurs en engineers. De engineers die we gebruiken kunnen dan per raceweekend verschillen. Datzelfde geldt voor de monteurs."

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Ene kant kostenbesparingen, maar wel meer races. Vraag mij wat een extra race gemiddeld kost voor de teams.

    • + 0
    • 9 nov 2020 - 14:38
    • Rimmer

      Posts: 7.942

      Wat kost een extra race gemiddeld voor de teams?

      • + 2
      • 9 nov 2020 - 15:13
    • Cookinho

      Posts: 279

      Wat brengt een extra race gemiddeld op voor de teams?

      • + 0
      • 9 nov 2020 - 15:20
    • AirJan

      Posts: 1.187

      Staat inderdaad haaks op de kostenbesparing. Het zijn alleen niet zozeer het aantal races, maar het aantal locaties wat dit in de hand werkt. Als ze gewoon 2 races per circuit zouden rijden zouden ze pas echt kosten kunnen besparen. 2 weekenden op rij dezelfde locatie (bij voorkeur indien mogelijk wel met een andere track lay-out) racen. Scheelt een hoop gereis voor personeel en materieel. We hebben dit seizoen gezien dat het kan en dat het geen identieke races oplevert, dus waarom niet?

      • + 0
      • 9 nov 2020 - 15:24
  • John6

    Posts: 4.925

    Ze zijn al niet veel thuis, dus die paar GP's meer uiteraard hebben ze het dan drukker, maar ze moeten ook niet overdrijven. Zijn neem ik aan de vaste groep monteurs die eraan zullen sleutelen.

    • + 0
    • 9 nov 2020 - 15:29
  • Snork

    Posts: 9.572

    Ik werk een heel jaar continue, maar wordt ook niet uitgewisseld. Goed, door corona kan ik nu even niet reizen, maar in een normaal jaar reis ik zo'n 20 van die KLM huisjes bij elkaar. En dat is dan alleen intercontinentaal. Heb ik het nog niet over reizen in Europa.

    • + 0
    • 9 nov 2020 - 15:34
  • Balanza

    Posts: 43

    Lijkt me leuk als we 25 races per seizoen inplannen en een ieder, dus ook de coureurs mogen maar 20 keer aanwezig zijn.
    Dan krijgen de nieuwkomers en jonge talenten ook een kans. Bovendien geeft dit tactisch een spannende competitie.

    • + 0
    • 9 nov 2020 - 17:44
    • Al dat thuiswerken doet gekke dingen met sommige mensen...

      • + 0
      • 9 nov 2020 - 23:05
  • Gaan ze is een jaartje aan een lopende band staan in een willekeurige fabriek... wedden dat ze kruipend op handen en voeten terug willen naar de F1... Over het werken in ontwikkelingslanden voor een hongerloontje nog maar gezwegen... Ik vind het gezeur en een luxe probleem ... Je hoeft dat werk niet te doen....

    • + 0
    • 9 nov 2020 - 20:20
  • Ja logisch, de monteurs zijn er vaak al op woensdagochtend en zijn niet voor maandagochtend weer vertrokken. Als het 23 races zijn zijn het ook veel back to back races. Ik denk dat de gezinnen van de monteurs het ook wel fijn vinden als ze af en toe thuis zijn.

    Als het thuis goed gaat heeft dat ook invloed op het werk, dus het over de kling jagen van monteurs heeft alleen maar een negatief effect op het team. 2 teams lijkt me dus wel zo verstandig.

    Voor het hogere personeel (management, hoofdengineers, coureurs, etc) maakt het een stuk minder uit. Die komen op donderdagochtend aan met hun privejet en zitten zondagavond weer thuis. Dat is prima 23 weekenden uit te houden lijkt me.

    • + 0
    • 10 nov 2020 - 00:03

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Oostenrijk
  • Geb. datum 20 jan 1956 (65)
  • Geb. plaats Trins, Austria, Oostenrijk
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk
17 - 19 jul 2020
Hongarije
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië
14 - 16 aug 2020
Spanje
28 - 30 aug 2020
België
4 - 6 sep 2020
Italië
11 - 13 sep 2020
Italië
25 - 27 sep 2020
Rusland
9 - 11 okt 2020
Duitsland
23 - 25 okt 2020
Portugal
31 - 1 nov 2020
Italië
13 - 15 nov 2020
Turkije
27 - 29 nov 2020
Bahrein
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul 2020
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug 2020
28 - 30 aug 2020
4 - 6 sep 2020
Italië Monza
11 - 13 sep 2020
Italië Mugello
25 - 27 sep 2020
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt 2020
Duitsland Nurburgring
23 - 25 okt 2020
31 - 1 nov 2020
13 - 15 nov 2020
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov 2020
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar