user icon
user icon

Carey: "Terugtrekken van Honda te danken aan financiële redenen"

  • Gepubliceerd op 06 nov 2020 09:08
  • comments 17
  • Door: Bo Brautigam

Een tijdje geleden werd bekend gemaakt dat 2021 het laatste seizoen zou zijn waar Honda aan zou deelnemen. Dit zorgde ervoor dat Red Bull Racing en AlphaTauri zonder krachtbron komen te zitten wanneer de nieuwe reglementen ingaan. 

Chase Carey - topman van Liberty Media en F1 - heeft aangegeven dat het terugtrekken van het merk voor het overgrote deel te maken heeft met financiële redenen. Tegenover analisten van Wall Street wist Carey het volgende te zeggen: "Ik denk dat het feit dat Honda zich uit de Formule 1 heeft getrokken een kwestie van financiële redenen was. De auto industrie in zijn geheel heeft het al zwaar, en klaarblijkelijk heeft Honda daar erg lastig mee. Het is geen geheim dat er veel economische aspecten aan de huidige (en toekomstige) krachtbronnen zitten, maar kennelijk heeft Honda daar op dit moment al mee te kampen", zo vertelt Carey.

Ondanks dat een gigant als Honda zich uit de sport heeft getrokken meent Carey dat merken zowel binnen als buiten de sport toch enthousiast zijn over de verduurzaming van Formule 1. Daarover vertelt Carey het volgende: "Ik merk dat de merken binnen en buiten de sport, met oogpunt op de volgende motorformule, steeds enthousiaster worden over onze weg naar totale koolstof neutraliteit", zo vertelt Carey.

"Ik weet niet of iedereen het gezien heeft, maar een aantal maanden geleden heeft de CEO van Volkswagen gezegd dat ze enthousiast zijn over waar de sport naartoe gaat, en hoe we ons platform toepassen", aldus de F1-topman. "Wanneer we in de komende tijd nog meer informatie loslaten over de nieuwe generatie motoren dan zullen nog meer partijen zich bij ons melden buiten degene die we al hebben om te kijken hoe ons platform bij hun lange termijn-doelen past", zo sluit Carey af. 

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Tja, gratis motoren voor RB en AT; Honda is toch zeker sinterklaas niet :-)

    • + 0
    • 6 nov 2020 - 09:09
  • hork

    Posts: 13

    te wijten aan

    • + 1
    • 6 nov 2020 - 09:11
    • mario

      Posts: 7.034

      "te danken aan" kan ook gewoon hoor......

      • + 1
      • 6 nov 2020 - 10:55
    • JV

      Posts: 1.958

      Te danken aan ??? want het is een zegen????
      Nee toch echt te wijten aan.

      • + 0
      • 6 nov 2020 - 11:25
    • te danken aan kan wel, maar heeft wel een geheel andere betekenis.
      Vraag me af of Carrey heeft gezegd 'thanks to..' of ' because of' .
      Lijkt me iig vreemd dat 'ie blij is dat Honda opstapt.

      • + 2
      • 6 nov 2020 - 12:01
    • mario

      Posts: 7.034

      Trump verliest van Biden dankzij het hoge aantal briefstemmers onder de Democraten.....
      Kiek.... Kan heel goed ;)

      • + 0
      • 6 nov 2020 - 14:48
  • John6

    Posts: 4.690

    Ze zijn zo enthousiast om in stappen, enigste die instappen zijn rijke lui die een team overnemen, voor de rest zie je echt niemand erin stappen, snorremans brengt het leuk.

    • + 2
    • 6 nov 2020 - 09:35
  • "Ik denk dat het feit dat Honda zich uit de Formule 1 heeft getrokken een kwestie van financiële redenen was. De auto industrie in zijn geheel heeft het al zwaar, en klaarblijkelijk heeft Honda daar erg lastig mee. Het is geen geheim dat er veel economische aspecten aan de huidige (en toekomstige) krachtbronnen zitten, maar kennelijk heeft Honda daar op dit moment al mee te kampen", zo vertelt Carey."

    Heel goed dat hij zegt "ik DENK", want dat is klink klare kolder.
    De FIA heeft voor het afgelopen seizoen plotseling zgn besparende maatregelen getroffen.
    Ze mogen de motoren bijna niet meer ontwikkelen, veel minder tijd in de windtunnel, nog maar 3 testdagen na de winterstop, etc, etc.
    Dit terwijl Honda juist wel veel geld in een snelle ontwikkeling wilde pompen.
    De FIA heeft tijdens de motoren wedloop ineens voor van alles en nog wat een stokje gestoken, hoe moeten ze dan het dominante team ooit verslaan?! DAT is één van de reden van hun vertrek, niet wat meneer Carey denkt.

    • + 6
    • 6 nov 2020 - 09:40
    • Was er niet unaniem ingestemd met deze regels?

      • + 1
      • 6 nov 2020 - 10:17
    • Carey dropt hier een verhaaltje voor de bühne.
      Wat hij aanhaalt over Volkswagen is ook zo iets. Die zijn bij wijze van spreken elk jaar enthousiast over de motorformule maar stappen niet in. Deels door het
      Emissieschandaal, deels door de enorme kosten die het met zich meebrengt.

      • + 2
      • 6 nov 2020 - 10:17
    • Nee@Pietje, er was niet unaniem ingestemd met deze regels.
      Iedereen wil bv de windtunnel meer kunnen gebruiken en volgend
      jaar meer dagen na de winterstop testen.
      Ook had de FIA vooraf niet gezegd wanneer en hoe vaak er iets
      aan de motoren veranderd mocht worden, terwijl de teams dat wel
      geëist hebben. En zo waren er nog meer punten.

      • + 0
      • 6 nov 2020 - 10:24
    • Ik ben er even ingedoken en ik lees dat alle teambazen hebben ingestemd met deze regels. Nu is Honda geen team maar zij hadden druk uit kunnen oefenen via de teams aan wie zij motoren leveren. Aan de andere kant had de FIA/FOM de clausule voor "de noodtoestand" al gelicht dus indien er geen overeenkomst binnen de tijd kwam, dan hadden zij het recht om regels er door te drukken. Waarschijnlijk zijn de RB teams daardoor er mee accoord gegaan.

      • + 0
      • 6 nov 2020 - 10:52
    • "Ik ben er even ingedoken en ik lees dat alle teambazen hebben ingestemd met deze regels. "

      Volgens mij heeft de FIA het er door gedrukt, maar ik zal je op je woord moeten geloven, want wat jij zegt is mij kennelijk ontgaan @Pietje.

      • + 1
      • 6 nov 2020 - 11:08
  • Japiootje

    Posts: 323

    Ik sta er echt niet van te kijken als RB er na 2021 de stekker uittrekt..
    Er zijn, behoudens het behouden van de Hondamotor ( en de voorwaarde van het bevriezen ), gewoonweg geen alternatieven.

    - Mercedes wil niet
    - Renault - Wil niet. Tevens valt RB gigantisch terug als het gaat over het gat dichten richting Mercedes. Daarnaast denk ik ook Max weg.
    - Ferrari - Kan als enige mogelijk een optie zijn al is deze heel klein maar dan moet de motor een gigantische stap maken in 2021 en Ferrari moet
    ook willen.

    RB heeft meerdere malen ( overigens terecht ) aangegeven dat zij alleen doorgaan met een competitieve motor. Omdat de geluiden steeds sterker worden dat de enige optie ( het behouden van de Hondamotor ) niet doorgaat en “nieuwe” motorleveranciers niet interessant zijn ( Zowel voor RB maar toch zeker voor Max ) denk ik echt dat RB ( lees: Mateschitz ) de stekker eruit trekt en zich gaat richten op andere projecten.

    Goed weekend

    Japiootje

    • + 0
    • 6 nov 2020 - 11:38
    • Ik dus

      Posts: 949

      @Japiootje
      Renault wil (misschien) liever niet, maar MOET hun motoren en software leveren volgens de FIA regels indien RBR hun om motoren vraagt.
      Dit moet gezien zij de minste(geen) klanten hebben vanaf komend jaar.
      Er is voor RBR dus hoe dan ook altijd een leverancier indien dat nodig is.

      • + 0
      • 6 nov 2020 - 12:51
    • nr 76

      Posts: 772

      @ ik dus: ik kan me voorstellen dat beide partijen helemaal niet zitten te wachten op een arranged marriage, hoewel ze naar de media anders doen beweren.

      • + 0
      • 6 nov 2020 - 13:29
  • LOL,,, 'koolstof neutraliteit' ha ha ha....

    • + 0
    • 6 nov 2020 - 11:46

BH Grand Prix van Sakhir

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    20:30 - 22:00

    Vrije training 3

    22:00 - 23:00

    Kwalificatie

    01:00 - 02:00

    Vrije training 2

    00:30 - 02:00

  • Race

    00:00 - 02:00

  • Snelste ronde

    00:00 - 00:00

BH Grand Prix van Sakhir

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    20:30 - 22:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 3

    22:00 - 23:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    01:00 - 02:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    00:30 - 02:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    00:00 - 02:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    00:00 - 00:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land GB
  • Geb. datum 22 nov 1953 (67)
  • Geb. plaats Ireland, GB
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
13 - 15 nov
Turkije
27 - 29 nov
Bahrein
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
13 - 15 nov
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar